Kohtalonköynnös, Kohtalonpensas, Clerodendrum

Minulla on tuolla ikkunalla alku sinikohtalonköynnöksestä, joka on kasvattanut yhtä pitkää vartta (on nyt reilut 40 cm). Olen miettinyt, että kannattaisiko se latva katkaista, alkaisiko se siitä haaroittumaan, vai onko parempi tähän aikaan vuodesta antaa vaan kasvaa minkä kasvaa, ja katkaista vasta kevätpuolella? Vähän hassu tuo on tuollaisena.

Tiny75, minulla oli sama ongelma, mutta viime viikolla vedin kylmästi sen poikki ja nyt tulee jo kaksi uutta haaraa, joten anna mennä ,ei kantsi odotella kevättä silmän isku

Tiny75, jos raskit katkaista sinikohtalonköynnöksesi, täälä olisi ottaja pistokkaalle.

Kyllä mä sen latvan katkaisin, ja pari uutta haaraa on jo kasvamassa, mutta tuo katkaistu latva näyttää aika surkealta. Ensin se oli vesilasissa, mutta kun alkoi vaan roikkua ja pudotti pari lehteä niin laitoin sen multaan. Mutta ei se ainakaan vielä ole yhtään virkistynyt... surullinen Joten en taida sitä uskaltaa kenellekään luvata, kun näyttää niin heikkovointiselta. Jos se tuosta herää henkiin niin katsotaan sitten uudestaan... hymy

jos jollain on aikomusta jakaa sinisestä kohtalonköynnöksestä pistokkaita täällä olisi yksi innokas vastaanottaja. hymy

ilmoitella voi yv:nä hymy

Tiny. kun joskus leikkaat sen sinisenkohtalon

niin voisinko minä saada sinulta niitä piiskuja .

Täällä palstoilla kerrottiin aiemmin ettei juurru enää näin syksyllä, kannattaa odottaa kevättä. Mie meinasin melkein tappaa omani kuivuuteen kun oli jäänyt vähän piiloon. Kaikki lehdet roikkui vartta myöten rutussa vaan vuorokaudessa on taas tullut ihan kuntoon kun sai vettä.

kokeilepa sumutusta aina sillöitällöin kukat tykää siitä saatta olla etä se virkoa siitä,ainkin kiinan ruusu minulla vikoi kun sumuttelin sitä pistokasta aina välillä.

Nyt on jo ihan virkeä naurua, sitkeä kasvi.

Heippa kaikki jotka käytte näillä sivuilla . Minä sain Cleeodendrum Trichohtomus , Siemeniä haluako joku vaihta siemenen saisi minulta kaksi siementä jos joku vaihtais ne siniseen kotaloköynöksen kahteen pistokkaasen??????

Minä haluaisin, käynpä katsomassa jos tuosta sinikohtalostani vielä pari pistokasta irtoaisi.

Mun kohtalonköynnöspistokkaani pudotti lehtensä ja kuivatti verson kärjensurullinen. Yksi lehti on vielä jäljellä. Mikähän sille tuli? Vakioarvaus on liikakastelu, mutta en olisi siitä ihan varma tällä kertaa. Kyseinen rehuhan pudottaa käsittäkseni lehdet talven tullen, mutta en ajatellut sen nyt ihan vielä niin tekevän.

Etsin sinistäkohtalonkukka mutta en etsi enään olen jo saannut sen .Joten tuo kyselyni ei sitten ole enään voimassa.KIITOS Giardalle .

Katsokaapas mitä sinikohtaloni aikoo tehdä VIHDOINKIN!!sydänsydän

Koko kesän olen vahdannut suurennuslasin kanssa että koska se kukkisi ja nyt, NYT SE TAITAA TAPAHTUA! Ainakin muutamalla kukalla (jos en vahtaa noita kuoliaiksi..)

Wau! Täytyypä kipittää tutkimaan omaa hoidokkia - jospa se onkin syksyn kukkija...

Herkän kaunis. En ole ennen nähnyt.

hoyabella, tuo sinun kohtalo näyttäisi kukkivan aika lyhyisiin oksiin, onko niitä leikattu ennen noita kukkia? Mietin vain sitä että mikä on se konsti millä tämä innostuu kukkimaan. Omaani leikkasin oksan päistä jo keväällä mutta ei se auttanut kukkimiseen. Nyt jokin aika sitten vaihdoin tuon isompaan purkkiin kun entinen oli senverran pieni että kuivui niin nopeaan että kastella sai alvariinsa.

Ajattelin pysyvän paremmin hengissä talven vähän isommassa purkissa. Samalla nippasin pari latvaa taas poikki. Samanlailla tämä näyttää kukkivan kun se tavallisempikin, uusiin oksanpäihin..

Katsokaahan täältä kuinka monenlaisia ihanuuksia näitäkin on:

http://davesgarden.com/guides/pf/go/1874/

...tässä kaikille kohtalonköynnöksen himoajille kaksi oikeaa herkkua!!! Ensimmäinen on laji nimeltään Clerodendrum speciosissium... ja toinen sen tytär (clerodendrum speciosissium x clerodrum thompsoniae= >>>

Clerodendrum speciosum)...

Minulla "tavallinen" kohtalonköynnös on edelleen viherkasvina. Piiskoja olen kietonut vyyhdelle koko kesä. Miten sitä nyt pitäisi hoitaa. Olen vähentänyt kastelua niin, että lehden ovat kastelujen välillä lurpallaan ja senkin jälkeen antanut vettä niukasti. Olen siirtänyt kasvin vähän varjoisampaan paikkaan, samoin hieman viileämpään. Jonkun verran se on pudottanut lehtiään, ilmeisesti tuon kastelun vähyyden takia. Annanko sen nyt siis kitua janossa täysin lehdettömäksi ja leikkaan kevätpuolella, vai  mitä sen kanssa teen.
Viherkasvina näyn osaavani ainakin sitä kasvattaa.

Voi jestas, Bluedreams, mitä kuvia. Noita kun saisi täältä Suomestakin. Olen nyt googlettanut noita kohtalonköynnöksiä ja pensaita ja muutama lisää ei tekisi pahitteeksi. Mulla on nyt ainoastaan C. wallichii, C. thompsoniae ja sitten tuo C. ugandese ja sitten vielä yhden siemeniä, en nyt tähän hätään muista minkä (Raili-45:ltä saatuja).