trekooli, ihan hyvältä minusta kuulostaa sinun kohtiksen hoito nyt. Itse kastelen talviajan lähinnä silloin kun lehdet alkavat ilmoittaa että kuivaa on. Kaikkia lehtiään tuo ei ole koskaan tiputtanut, suuren osan kyllä. Kevätpuolella voit niitä piiskoja pätkäistä sen mukaan minkä mallisenkin siitä haluaisit, pitkän köynösmäisen(silloin ehkä vain latvoista pätkä) tai pensasmaisen (sellainen on minun) katkon siitä kaikista latvoista osan, sen oksat on eka kerran katkaistu 10-15 cm paikkeilta ja siitä alkaa haaromiset. Ja sitten valoisaan ja kun nuput näkyy, lannoitusta.
(Viimekeväänä omani pykäsi nuppunsa ollessaan vielä talviteloilla, eli en edes leikannut enkä ollut siirtänyt valoon, saati kastellut sen enempää..meinasi että haloo..se on kevättä nyt, pönttö)
Minä muistan lapsuudestani, että mummoni peitti lakanalla seinälle leveälti kasvaneen kohtalonköynnöksensä talvilevolle. Sen suuren koon vuoksi sitä ei voinut siirtää toisaalle talvehtimaan. Lakanalla peittely kai kannatti, kukkia oli koko köynnös täynnä aina kukkiessaan.
Giardina, siis et muista nimeä no tässä tule.Clerodenrum trichotomum. muuten kun sain sinullta pistokkaan siitä ihan valkoisenakukkivsta niin taitaa kuihtua pois ,muut on virkeitä.
No niin tietysti olikin, lukeehan se siinä pussukassakin. Kuule, jos se valkoinen ei ota lähteäkseen, niin koetan juurruttaa sulle uuden kunhan tekee jonkun pikkuisenkin oksan josta voin napata pistokkaan.
Huokaus!! Kyllä on tosi kaunis vaikka ei ihan olekkaan oikeat värit, Minun pistokkaille kävi tosi kehnosti ,varret mustuivat ja pistokkaat nuukativat ja kuivuivat ,tosi surullinen juttu kun olin niin kovasti toivonut että saisin niitä.
Sain keväällä kaksi sinisen kohtalonköynnöksen pistokasta jotka ovat nyt puolimetrisiä piiskoja. Miten hoitaisin niitä että alkaisivat myös kukkia. Pitääkö latvoa tai muuta sellaista.
taidekuvauksella tarkoitin tuota yhtä kukkaa joka on kuvattu sellaisesta kulmasta että näyttää siltä kuin kukka olisi nyrkissä ja peukalo pystyssä, eli sopii minulle jes peukkupystyssä sainpas komean kukan
veronica, minä ainakin harmittelen etten latvonut omia kahta pistokasta heti alusta asti. Tämäkin kun ilmeisesti kukkii uusiin oksanpäihin, eli mitä enemmän oksia, sitä enemmän kukkia.
Latvoin omat eka kerran vasta kun olivat jo toista metriä mutta täytyy nyt vaan raaskita katkoa keväällä reilusti jotta saan paljon haaroja : )
minä olen ollut ahkera salapolisina tässä muutaman päivän ja oon saannut uutta tietoa kohtaloköynöksestä.niitä on oikeesti kakta eri lajiketta on köynös ja pensas . otin yhteyttä partaharjun puutarhaan.katsos kun oon utelias niin oon.sieltä kerrottiin nämätiedot minulle,mutta paras uutinen oli kun sanoivat mulle ,että äitienpäivän alla tule hyvin varustettuin kukkakauppoihin,ja puutarha myymälöihin kohtalonköynös chinense.(tuoksukohtalonköynös) ei sitten muutakuin äitienpäivän maissa kiertelmään kukkakauppoja jos kaluaa saada sellaisen kukan.minä ainakin aijon yrittä metsästä sitä.
Kiitos Pirjo H ja Sailasi. Ihan heti en vielä ala latvomaan kun on niin pimeät päivät mutta ensi vuoden puolella järjestän sille tilaisuuden kasvattaa paljon uusia pikku versoja.
Giardinalta saatu kohtalonköynös pistokas,jossa on jo uusi verso tulossa,tämä tavallinen oli sitkeä ja juurtui hyvin .tämä onkin ainoa joka selvisi muut pistokkaat eivät.