Kohtalonköynnös, Kohtalonpensas, Clerodendrum

Ei vooi olla totta. Nyt taas kuoli 2 juurtunutta sinikohtalonpistokasta. Ens kerralla eli 5 kerta toden sanokoon en siirrä niitä ennenkuin on puoli vuotta kulunut.

Kaikilla taitaa toimia vähän eri tavalla tuon sinikohtalon juurrutus. Viime keväänä leikellessäni vanhaa köynnöstä laitoin ihan kokeilun vuoksi veteen pienen puutuneen varsipistokkaan, siirsin purkin kukkapöydän alahyllylle ja oikeastaan vahingossa unohdin sen sinne varjoon. Oli ollut vissiin pari kuukautta siellä, kun kerran osui silmiin, että siinä oli yksi reilut 10-senttinen juuri. Ruukutin sen varovasti ja mullassa se sitten tekikin nopeasti lisää juuria ja pikkuhiljaa lehtiäkin.

pitääpäs taas leikellä alkua juurtumaan

Itse sain tässä onnellisesti elämäni ihan ekat sinikohtiksen alut jotka kaikki juurtuivat ja nyt kasvavat hienosti! Kukin saamistani pistokkaista teki vain ainoastaan pari pitkää juurta ja multaanistuttamisessa sai olla tosi-tosi varovainen, koska juuret menevät todella helposti poikki!!! Vinkiksi vaan.... hymy

Hitsi, sinikohtalonköynnöksen oksa kuolla kupsahti noin vain vesilasissa.Ei kenelläkään ole luovuttaa pientä pistokasta.Vaihtareita on huonosti,mutta kaipa sitä jotain muuta keksitään!

Tälläinen löyto löytyi aamulla kun vein omia roskia laatikkoon,ensimmäinen ajatus oli et kuka kahjo on noin upean kukasensa heittänyt pois.No toisaltaan hyvä nyt se on minun hoidossanauruakukkais pyöritystä Siinähän on nuppujakin vaikka kuinka paljon vielä tulossakin. vähän ränsistyneen näköinen kyllä on ollut kai aika huonolla hoidolla .valvontaamutta eiköhän se siitä piristy vielä.

Melkoinen löytö :slight_smile:

Hieno löytö tosiaan! Olisiko ollut allerginen ihminen kyseessä, kun tuon malttoi roskikseen kantaa?

Niin saattaa ollakin tai sitten vaan kyllästyi siihen.

Onko se muuten liian kuivumisen merkki, jos kasvi alkaa tiputella kukkiaan ja nuppujaan? Voi, kun osaisinkin tätä nyt sitten hoitaa, kun on mulle ihan uusi tuttavuus. Kuinka muuten talvisaikaan tuon kastelun määrä on?

no onpa Raili45 tehnyt hyvän löydön. Sinikohtalossahan on aika omintakeinen tuoksu vähän krassimainen ja sehän voi astamaatikolle olla liian voimakas tuoksu. Railin onneksi :slight_smile:

niina minulla auttoi kun vaihdoin mullan joka ei nyt kuivahda niin nopeasti. Nyt on nuput pysynyt paremmin mutta ei saa olla liiankaan märkänä. Mullassa on minulla aina niiiiin vaikeaa kasvatella mitään joten juurrutankin pistokasmateriaalia vesiviljelyyn eli talvenaikaisesta hoidosta en osaa sanoa mitään kun itsekkin löysin kukkakaupasta sinikohtalon vasta tänä kesänä.

-niina-, on se. Kukkimisaikaan sinikohtalo tarvitsee tasaisen kosteuden, talvisaikaan tietenkin niukemmin. Multa voi vähän kuivahtaakin.

Kiitokset! Hyvä tietää, että talvella saa kuivahtaakin.

Se ilmoittaa kyllä lehdillään, kun tarttee vettä.

Tällä on ollut koko ajan lehdet vähän lerpallaan, joten en niistä nyt huomaa. Voihan se olla, että siirrotkin vaikuttivat nuppujen putoamiseen.

Pyörähdin eilen kukkaliikkeessä, josta ostin kasvini. Myös siellä jäljellä olevat kasvit olivat kukkiansa ja nuppujansa pudotelleet eli luultavasti siirto kukkivana oli vaikuttanut kasveihin. Annan nyt köynnökseni hivenen kuivahtaa, jottei juuret aivan märkäne, ehkä ne lehdetkin siitä sitten sen jälkeen nousee, kun aloitetaan uudelleenkastelu.

Minulle tulee pieni juurrutettava pistokas ensiviikolla. Toivottavasti osaan hoitaa sitä söpöläistä.

Jes, sinikohtaloon on auennut yksi uusi kukka. Siirtostressi alkaa varmaan helpottamaan.

Tämänkesäinen pistokas kukassa.

eikö olekkin ihanaa kun pistokas kukkii ensimmäsistä kertaa :slight_smile:

Jos nyt raaskit sitä typistää latvasta niin saat uuden pistokkaan ja kasvi alkaa haaroittumaan. Minulla on jo tosi hyvin haaroittunut yksi pistokas kuna olen sitä typstellyt jo monesti.