No mutta kiitos vääntämisestä! Säästyin sanakirjan etsinnältä! ; )
Uskomaton kukkija tuo sinikohtalo. Emotaimi josta olen nyt leikellyt 2 tuoretta pistokasta lisää pukkaa taas uutta nuppua vaikka huru mycket, nyt minulla on 4 pientä latvapistokasta joista 2 on juurtunut. Jeeeee, onnistuin ainakin saamaan nuo kaksi juurtumaan.
Höh ja höh että harmittaa. Otin kaksi mukamas jo juurtunutta pistokasta pois minikasvarista ja siirsin ne kasvamaan toisaalle. Nyt ovat kumapinenkin nuukahtanu eli ei siellä juurta varmaankaan paljoa ollut , yhdessä oli 1cm mittainen juuri mutta silti nuupahti. No ei auta kuin odottaa että emokasvi kasvattaa lisää oksaa että saan itselleni uusia alkuja ja sitten vasta emokasvia kelle lupasinkaan.
Minä sain sinikohtalonköynnöstä useamman pistokkaan ja niitä olen juurrutellut jo aika tovin. Yhdessä oli nyt sitten jo neljä n. 5 cm pituista topakkaa juurta, muissa pelkkiä nystyröitä. Juurtuneen laitoin nyt multaan - saapipa nähdä, miten kasvelee... Eipä ole ennen sinistä kohtalonköynnöstä ollutkaan...!
Vautsi Roselia! Minä olen ottanut varmaan sata pistokasta, ja tänään huomasin juuret yhdessä!! Tuuletusta!! Kaikki muut pistokkaat onkin kuolleet. Tämä mihin tuli juuri, oli vähän enemmän puutunut kuin ne 99 muuta pistokasta. Ja näitten sisko kukkii. Viime vuonna tuli kukkia paljon vähemmän, ja vain yhteen oksaan. Nyt kukkia tulee ainakin neljään oksaan ja aikas monta. Jippii!
Hieno kukita ,mun kohtaloni kuoli viimetalvena ,kertakaikkiaan ihan kuivui pystyyn niin sanotusti
Minä en kans tuota sinistä ole saanut juurtumaan, en sitten millään. Varmaan puolenkymmentä pistokasta saanut tapettua. Vielä voisin kokeilla jos jollain on ylimääräistä materiaalia??? Yv:llä voidaan sopia vaihtareista…
Nyt sinikohtaloni on sinetöity, kiitos tarjouksista!
Itsekkin olen juurrutellut pistokkaita ja ne kupsahti vaikkakin kauan sinnittelivät ja jopa yksi pistokas pukkas nuppujakin. Nyt sain 2 pistokasta emokasvista leikattua ja toivon että tekee juuret yhtä nopsaan kuin edellisetkin pistokkaat. Minulla näköjään toimii parhaitten ihan tuoreesta kasvusta leikattu pieni pistokas pohjalämmöllä ja korkealla ilmankosteudella. Sen huomasin että mitä enemmän latvoja nipistää poikki niin kahta kovemmin pukkaa nuppuja. Raili45 siehän saat sitten minulta pistokkaan niinkuin sovittiin: ) Odotellaan että materiaalia kasvaa, nyt on jo kaksi 1,5cm mittaista uutta oksan alkua emokasvissa kasvamassa ja leikkaan ne pistokkaiksi n5 cm mittaisina ja sitten juurrutan eli syskymmällä sitten on sinikohtaloa sinullakin.
Lukinliljalle terveiset! Siis ne on ne sun kolme pistokasta toukokuun alusta, kaikki ovat tehneet juuret ja yksi odottaa vielä multapurkkiin pääsyä, siinäkin on jo kolme mojovaa juurta! Saa nähdä, mahdanko ikinä saada nuita sitten noin hienosti kasvamaan ja kukkimaan, kun mulla ei ole ennen tätä sinistä sorttia ollut..! Tavallista sorttia en ainakaan saa kukkimaan millään, on jo tosi monta vuotta vanha kasvi.
Kuitenkin... ihan pakko vähän viilettää täälläkin: Ei kait tämä sininen ole niin hankala juurrutettava - kolme kolmesta juurtui - hih! Noh - - - minä satuin saamaan ekstra-hyvät pistokkaat ja oikeaan vuodenaikaan ja taidolla oikeasta kasvinosasta katkaistuina... Kiitän!
Kasvattelen täällä pistokkaasta sinikohtalonköynnöstä, jonka sain kevättalvella(terveiset kiitosten kera LukinLiljalle).
Kysymys kuuluu että möllöttääkö kuvassa nupun alku vai haaveilenko vai?(koitan pitää jalat maassa täällä)
kyllä se lehtimykerö taitaa olla. Minulla nuput ovat pieniä erillisiä palleroita. Jos se on lehtimykerö ja kasvaa kovasti pituutta niin ala kohta typistämään sitä niin haaroittuu ja saat latvasta uuden pistokkaan ja kasvista heti tuuheamman. Minulla näköjään pukkaa sitä enemmän uutta kasvua ja nuppuja mitä enemmän pinseeraan.
Sain muutaman siemenen (tai ainakin ne minustakin siemeniltä näyttävät ), valko-punakukkaisesta kohtalonköynnöksestä. Aattelin kokeilla laittaa multaan ja katsoa josko tapahtuisi jotain. Onko kokemuksia? Pitäiskö liotella niitä ensin tai jotain - itse en ole pahemmin siemenistä mitään kasvatellut...
Mulla on nyt ollut sinisestä jo 2kk mullassa pari siementä eikä ainakaan vielä näy mitään.
Pistitköhän sellaisenaan multiin? Taidan kokeilla samaa näitten mun siementen kanssa sitten. Joillakin kasveillahan itäminen kestää tosi kauan ymmärtääkseni, joten testaanpa täälläkin näiten kanssa sitä "odottavan aikaa" millaiseksi se nyt sitten tuleekaan...
Minkälaisella lannoitteella olette lannoittaneet kohtalonköynnöstä nyt kasvukauden aikana ja kuinka usein vai olettekos ollenkaan? Laitoin muutaman lannoitetikun ruukkuun mutta jäin miettimään että olisiko pitänyt käyttää vähemmän typpeä sisältävää lannoitetta. Uutta kasvua tulee nimittäin kuin viimeistä päivää mutta kukkimaan en ole saanut. Tosin varsinaista lepokauttakaan ei ole kukalla ollut.
Muilla näkyy niin komeita kukkia olevan että ihan kateeksi käy! Pitääkö lepokauden olla muuten valoisa? Meillä olisi käytännöllinen kylmäkellari mutta pimeähän se on ja olisiko liian kylmäkin.. Ruusu siellä talvehti viime talven. Sinikohtalonköynnöstäkin olisi mukava saada jostain eli jos joku on kaupassa nähnyt täällä Oulussa päin tai olisi halukas laittamaan pistokasta niin vinkkinä tänne päin vaan
Välivainion puutarhalla näin sinikohtaloa pari viikkoa sitten.
Kiitos, Antte vinkistä! Kauniitahan nuo olivat mutta vähän liian hintavia. Hyllyssä oli vielä muutama jos joku muu haluaa käydä hakemassa. Laitan toivoni mahdolliseen pistokkaaseen.
Onnistuin minäkin hankkimaan itselleni tämän kauniin sinikohtalonköynnöksen kukkivana. Se on laitettu sellaiseen renkaaseen. Kuinka sen kanssa myöhemmin toimitaan? Kuinka se saadaan säilytettyä renkaassa vai onko se aivan mahdoton tehtävä?
kiedot aina vain uuden kierroksen kasvia renkaan ympäri ja kiinnität uutta kasvustoa sitä mukaan kun kasvustoa tulee. Ota pistokkaita juurtumaan , monella on kasvi menehtynyt talven aikana , on hyvä jos on muutama varmuus kopio tuloillaan.