Sailasi olet kotikonnuiltani ok otetaan uudesta kasvusta pistokkaat:) Ensiksi saa kukkia kukkansa rauhassa kun ei varmaankaan jaksa tehdä juuristoa ja pukata juuria samalla kertaa.
(Mietin ensin, että miten ihmeessä Kuusankoski tänne on joutunut. Pää toimii hitaasti näin sunnuntaisin
Sinikohtalo on vähän ranttu juurtumaan, älä hermostu sen kanssa ja ota aina uusia pistokkaita, kun pystyt “jemmaan”.
Kaunis on sinikohtalonköynnös kukkiessaan, siinä on niin ihanat värit.
Kyllä se on sitten kaunis, ihailin juui omaakin sinikohtaloa joka myös kukkii kauniisti vieläkin. Olen yllättynyt että kukinto kestää näinkin kauan ja se kasvin tuoksu on aikas erikoinen. mistä aikaisemmin olikin keskustelua. Miten kasvatatte sinikohtaloitanne. Ostokukka on edelleen kaupan kehikossa, minkäköhän näköinen se olisi roikkuvana amppelikasvina. Jos ja kun saan pistokkaita otettua/juurtumaan niin kokeilen kehikossa kasvatuksen lisäksi amppelissa kasvattamista.
Lukinliljalle on ollut kohtalosta kaksi pistokasta juurtumassa jo ties kuinka kauan, vielä ei ole tehneet juuria mut eiköhän ne joskus tee =D
Minä sain 2 pistokasta uudesta kasvusta leikattua juurtumaan nyt. Kolmas varsi kukkii ihan reippaana vielä ja toivottavasti ei ottanut nokkiinsa kun menin kahta muuta vartta leikkelemään. Ovat minikasvarissa ison akvaariolampun päällä jossa on hyvä pohjalämpö ja kosteus mutta ei liian valoisaa ettei tarvitsisi harrastaa yhteyttämistä vaan saisi keskittyä juurtumiseen. Olen …päätänyt… että, nämä pistokkaat on sitä nopeammin juurtuvaa sorttia…
Jee sinikohtalon 2 pistokasta ovat vielä terhakoita ja elossa. On siis 4jäs päivä juurruttamisessa menossa Emokasvi pukkaa kokoajan uutta nuppua vaikka leikkasin siitä ne kaksi pientä pistokkaan alkua. Ei onneksi loikkaantunut leikkelystä.
Jes ovat jo kohta viikon pysyeet pistokkaat hengissä ja hyvinvoivina. Toivottavasti on hyvä merkki ja juuurtuvat nopsasti
Hih vieläkin sinikohtalon pistokkaat hengissä. Yksi pukkaa vähän uutta kasvustoa, pukkaisi ennemminkin juuristoa kuin uutta kasvua:)
Hih harrastan yksinpuhelua ja kerron itselleni että pistokkaat ovat vielä henkissä: Leikkasin tänään uuden pistokkaan juurtumaan. Kaksi aikaisempaa on elinvoimaisen näköisiä ja toinen pukkaa uutta kasvustoa edelleen. Annankohan sen kasvaa vai katkaisenko, katkaisu varmaan kiihdyttää haaroittumista vain lisää…annanpas hänen olla
Katselin tuossa omaa kohtalonköynnöstä ja tajusin että se ei ole enää sellainen tumma ja kiiltävä, niin kuin joskus on ollut. Mistä lehtien vaalentuminen ja kiillottomuus mahtaa johtua?
Leikkelin siis pari vihreää latvapistokasta sinikohtalonköynnöksestäni hydroon juurtumaan ja nyt se emokasvi on kasvattanut pari haaroittunutta oksan alkua jotka ovat aivan pullollaan ah ihanaa nuppuja. Ajattelin ensiksi nekin uudet kasvut leikata itselleni pistokkaaksi kunhan kasvavat mutta huomasin juuri että ovat pykänneet niitä nuppujakin sinne. Kenelle nyt lupasinkaan emokasvin niin saa vielä odotella jonkin aikaa kun hää niiin ihanasti kukkii ja kasvattaa minulle lisää lisäysmateriaalia että saan niitä varmuuskopioita enemmän kuin 2 kpl. Nuo 2 pistokasta mitkä leikkelin jonkin aikaa sitten ovat varmaankin tehneet juuria tai toinen ainakin kun pukkaa koko ajan uutta kasvustoa. Pinseeraan sitä kohta että alkaa haaroittumaan.
No en tiedä että pinseeraanko kun niitä nuppuja toinen pistokkaista pukkaa kovasti tuolla minikasvarissa. Nypinköhän ne pois. Mihinköhän minun edellinen viesti meni jossa samasta asiasta jorisin
Pistokas kasvaa ja kukki täyttä häkää joten teki siis juuret alle 2 viikossa, taidan tämän kukkapistokkaan laittaa jo muualle ja jätän sen hitaamman hissukan vielä kasvattelemaan juuria minikasvariin ihan rauhassa. Emo kasvi kukki kauniisti ja uusia kukkia avautuu koko ajan. Olen iloisesti yllättynyt kuinka kauan yksittäinen kukka kestää. on se niiiiin kaunis.
Kutsutaanko sinikukkaista kohtalonköynnöstä myös nimellä sinisiipi??
Kutsutaan, blåvinge.
Pikkupaikkakunnan pikkuisessa kukkakaupassa myyjä kutsui sitä tuolla nimellä ja jäin miettimään, eli på svenska mennään siis. Kiitos tiedosta!
Blommor är som små fjärilar…
No nyt meni vika sana yli hilseitten.. Sanakirjaa käteen huomenissa, det är lite dålig med min svenska..
Kukat ovat kuin pieniä perhosia ja niitten siivistä siis puhe