Siis hyyyvin hitaasti edistytään täällä ( se "pari viikkoa" ei pätenyt mun kaukkalaudalla! ;) ) Nuppuisa sinikohtalonköynnökseni oksa ei ole paljoakaan muuttunut... että jaksaa odotuttaa!
Toisin taas Giardianalta saamani kasvi on ikään kuin "toipumassa", ja siinä on yhdessä oksassa jopa nuppui!!!!! Laitan kuvaa jos kukiksi asti tulevat! On varjoisa ja turhan lämpöinen paikka, mutta jos kukkia mielii, niin siitäs sitten vaan! =)
Plääh: kun ei ole hajuakaan, miten näitä kohtiksia kasvatetaan, kun mulla on "aina" vaan ollut tuo tavallisempi punavalkokukkainen kukkimaton sortti ja se vaan on ollut, ja ollut kukkimatta, ja taas ollut ... öööps! No jospa joku vaikka näistä uudemmista tulokkaista sitten nuppunsa avaisi ja näkisin yhdenkin kohtiksen kukkiakin!
Viime keväästä lähtien on tämä kukkinut. Ei ole montaa kukkaa kerrallaan ja väri on vähän haalistunut mutta kokoajan nuppuja tulee kuitenkin muutama kerrallaan lisää.
Kaunis, itsekkin olen omaa pikkuruistani (viime kevättalvella saatu) tiiraillut että jotkin nökeröt sillä on kyllä versojen latvoissa. Toivottavasti nekin todella on nuppuja.
Voihan ...... vintsu! Ei tullut sinikkohtalonkukan pienien taimieni kukannupuista mitään, kuivuivat pois! Liian pimeää ja kuivaa ja sitten vielä se ihastuttava joulukuusi vieressä - ja pah - onneksi sentään sen asian sain järjestettyä perusteellisesti kuntoon, eli sen sain heittää kuusen liiterin taakse, ja jo ennen loppiaista!
minulla on yksi oksa nuupahtanut ja kupsahtanut mutta samassa ruukussa toinen taimi yrittää väsätä nuppua:) Akvaariosta ilmeisesti hönkii sen verran koteuta että ei ihan kuivu nuput helposti
Mun valkopunainen Roselialta saatu pudotti muutaman lehden talven aikana, nyt on uutta kasvua tullut jo 20-senttisiä haaroja. Yksi sinisistä, joka on ollut yläkerrassa talven, on jo nupuilla. Ei näköjään tarvitse lämmintä kukkiakseen, yläkerrassa on vain noin 10 astetta.
Mie leikkasin pari viikkoa sitten minun monimetrisen kohtalonköynnökseni päreiksi, laitoin paaaaaljon alkuja vesipurkkiin toiveissa uudistaa koko kasvi.
Kissa pirulainen oli ottanut ja kaatanut purkin, pistokkaat kuiviltaan makasivat -ties kuinka kauon. Noon entisiä net, kolme pientä alkua on hengissä. huoh
mun punakukkaisen kohtiksen lehdet näyttävät hyvinvoivilta ,mutta mua askaruttaa mitä noi läpinäkyvät ja tahmeat pisarat ovat lehtien pinnalla ,ötiäisiä en oo löytänyt ,tiirailin ihan suurennuslasilla kuin salapolisi mut ei näkynyt muuta kuin noita pisaroita vain
tahmahan tosiaan viittaisi johonkin öttiäiseen mutta voihan se olla jotain lehden haihdunnan aikaansannosta…ei ole tullut koskaan vastaan…
Tänään ostin uuden sinikohtalon köynnöksen…vanha on just ja just 2 rangalla elossa ja mullassa edelleen… Tästä leikkaan pistokkaita ja annan olla muutaman kuukauden juurtumisen jälkeen samassa minikasvarissa…sain hyvin juurrutettua muutaman pistokkaan vuosi sitten mutta kun siirsin pois minikasvarista niin johan kuukahti alta aikayksikön:;
Mullekin kävi niin aikoinaan mut sain hyvän vinkin ,kun kasvarista ottaa kukan pois niin pitäis ensin totuttaa kasvi pikkuhiljaa uuteen ilmastoon.ettei kukka saa sokkia ja kuukahtaa.minä otan muutamaksi tunniksi pois kasvarista ja sit taas takaisin näin muutamana päivänä niin ei oo enään kuukahtaneet. (kokeile)
Huomasin että kohtalonköynnoksistäkin on oma keskustelu. Minulla tällainen, Clerodendron bungei, ei oikeastaan köynnöstä vaan on pysty ja jämäkkä. En tiedä josko on jo esiintynyt sivuilla. Kuva on huono eikä tee värille oikeutta, on enemmän purppura.
Äidillä oli 70-luvulla tuo ns. tavallinen Clerodendron thomsoniae olohuoneen nurkassa johon ei aurinko paista. Varisti kaikki lehtensä syksyllä ja keväällä valon lisääntyessä alkoi tarmokkaasti kukkia ja pukata lehtiä. Kun toisaalta vanhan työpaikan suuren ikkunan edessä oli valtavan kokoinen yksilö auringonpaisteessa, teki suuria lehtiä eikä kukkinut just milloinkaan. Jos te henkilöt jotka asutte Suomen "suurkaupungeissa" törmäätte sellaiseen kuin Clerodendron trichotomum niin ostakaa heti paikalla, täällä Porissa ei moista näy eikä wallichiitäkään. Minulla oli trichotomum monta vuotta vaan en onnistunut kukittamaan, kukat olisi tosi kauniit ja erikoiset, sitten yks talvi se otti ja kuoli.