Koira, Osa 2, (alk. 22.10.2008 ->) Suljettu

Ai miten nii, Miikos =DDD! Ei mein Mimmi ainakaan oo syöny ku yhden sohvan, 4 nojatuolia, yhden oven ja ovenpielet…ja ulko-oven kahvan.

Nyt kolmevuotiaana ei enää syö mitään luvatonta, mut jemmailee (jos ei muisteta siivota kaikkia jälkiämme) esim. leipää sohvatyynyjen väliin (mukavaa, istua niiden päälle, jos ei muista tarkistaa. Ovat joko liiskaatuneet tyynyjen alle tai murustuvat korpuksi) ja levittää aivan satavarmana roskiksen. Siis ei keittiöön, vaan raahaa koko pussin ensin eteiseen ja siiten tavara kerrallaan kannetaan pitkin kämppää.

Joskus olen kuullu juttua jossa pentu on teljetty veskiin siksi aikaa ku talon väki on töissä eikä ole annettu vettä sen takia kun se sit pissii sisälle mahottomasti, dorkaahan tommonen on

Miten niin kotonaKIN? Juuri edellä kerroin miksi 7-15 kiloinen pentu viettää päivänsä isossa häkissä. Ei sitä sinne huvin vuoksi laiteta taikka ettei “sotkisi”. Se on siellä turvassa.

…Jade, taitaa olla ihan yleistä, surullista…

Miikos, en tarkoittanut sinua, anna anteeksi jos loukkasin, ihan yleisesti puhuin

Eihän sitä pentua saa mihinkään teljetä, pitää olla sellainen paikka mihin pentu itse menee esim. kun haluaa nukkua! Mä en taas ymmärrä sitä miks pennulle ei järkätä turvallista paikkaa mihin se itse mielellään ja omaehtoisesti menee, JOS kämpässä on selviä vaaratekijöitä. Maalaisjärkeä kehiin, ei se muuta tarvi… Tää on meillä ensimmäinen ns. häkitetty pentu ja se on aina sinne häkkin omaehtoisesti omasta halustaan itse mennyt. Koiraa kohtaan on hemmetin väärin jos sitä aletaan inhimillistämään tai sit vastavuorosesti kohdellaan väärin… Tuo häkitys sanana on monelle punainen vaate mut kannattaa ottaa asioista selvä ennenkuin alkaa meuhoamaan. Asiasta kuin asiasta.

Jade, asia ymmärryksessä Irsalta tässä vastausta tivailen

Miua ihmetyttää miksei paljon pissivien pentujen omistajat laita eteiseen hiekkalaatikkoa :smiley: Paitti jos pentu on kovasti iso ja pissaa on niilin verran kerralaan niin joo… mutta silti. Meillä oli koko eteisen lattia vuorattu sanomalehdellä ja muutkin sellaiset kohdat kämpässä mihin se tykkäsi pissiä.

Jos koskaan satun olemaan pienen koiran emäntä niin ihan takuulla laitan hiekkalaatikon :wink:

Hyvä miikos ettet oo mulle vivanen, tiedän että sulla on muu syy siihen ku se pissiminen

Met on kummallekkin laitettu pentuna semmonen matalahko pahvilaatikko jossa vilttejä, se on ollut sit semmosessa paikassa että saivat nukkua rauhassa

Jade :smiley: Pentua tässä ollaan ajateltu, eikä meitä :wink: Stanan hunni tuo koira on ja mielettömän rakas. Paljon sen kanssa tehdään juttuja, olisin ottanu erilaisen koiran, jos olisin halunnut päästä helpommalla :stuck_out_tongue_winking_eye:

Meillä on apukeittiössä auton kumimatto ja sen päällä iso limsapullo vedellä täytettynä, korkki kiinni. Markkeeraa koiran kusitolppaa. Lirauttaa pissit siihen jos on yksin joutunut jäämään. Kumimatolta on helppo kaataa pissit pois ja huuhdella matto.

Niin just, pentu on ykkösenä :slight_smile: Jos oikein helpolla haluaa päässä niin saahan niitä sittarista koiria joiden mahaan pannaan patteri, ei pissi eikä kaki mihinkään =D

Unin ajatus hiekkalootasta on aivan hellyyttävä =D Voisin kuvitella, ettei toimivuus välttämättä oo kovin hyvä. Ajanvietteenä ois aivan mainio ;-D

Jade niinpä, monelle vois ehdottaa tuota markettiversiota :wink:

Joo, sama tuli mulla mieleen, taitaa sen pelemuamin olla hauskempaa ku siihen tarpeiden tekeminen :slight_smile:

On tietysti häkitystä ja häkitystä, erilaisia suhtautumistapoja, mutta tässä minun versioni;

Kultaiset eivät olleet pentuina koskaan häkissä, kun ei sellaista edes ollut. Niiden tilaa ei myöskään rajattu mitenkään, mutta molempien kultaisten pentuaikana meillä oli joku kotona suurimman osan päivästä eikä niillä sitäpaitsi ollut edes minkäänlaista tuhoamisvimmaa. Santun elämän suurin tuho oli sukkaan pureskeltu reikä ja Selman jokunen maisteltu lattialista. Häkin ostin näyttelymatkoja varten aikanaan ja kaikki koirani ovat viihtyneet häkissä loistavasti, pitävät sitä turvapaikkanaan reissun päällä.

Sitten tuli Tiltu. Ensinnäkin Santtu otti Tiltun vastaan aikalailla nuiveasti ja vaikka viikon pystyin pitämään "äitiyslomaa", oli Tiltu kuitenkin noin ensimmäisen kuukauden häkissä työssäoloaikana. Meillä on jo pitkään rajattu koirat kotoa poissa ollessamme portin taakse eteiseen, pääsevät lisäksi pukuhuoneeseen, pesuhuoneeseen  ja saunaan. Se vain on niiiin paljon helpompaa, ei tarvitse tarkistaa jääkö ruokaa pöydille tms. - ja sitäpaitsi siivoaminenkin helpottuu. Aluksi Tiltu siis oli samassa tilassa kuin isommatkin koirat, mutta vielä omassa häkissään - ja kultaisen noutajan näyttelyhäkki oli muuten aika valtava pienenpienelle tollerinpennulle. Häkkiin Tiltu joutui siis aivan oman turvallisuutensa vuoksi ja häkityksestä pääsi heti kun Santtu näytti pennun hyväksyneen täysin. Päivisin omaan häkkiinsä Tiltu ei tehnyt mitään tarpeitaan ja niinpä kun kyllästyin joka öiseen kakkimisseremoniaan - siis kakkaa oli kaikkialla ja joka yö!- laitoin Tiltulle nukkuhäkin makuuhuoneeseemme ja yömme rauhoittuivat täysin. Niinpä Tiltu nukkui yönsä häkissä noin ensimmäisen vuoden ajan.

Kun Konsta sitten tuli, laitoin sen ensimmäisestä yöstä alkaen häkkiin nukkumaan, häkki oli kuin pinnasänky ikään minun sänkyni vieressä. Ja olen ollut ratkaisuun täysin tyytyväinen, meillä ei ole valvottu koirien takia ikinä öisin. Seuraavankin pennun - sitten joskus - aion nukuttaa yöt häkissä, helpottaa elämää kummasti. Nythän häkit on jo paketissa ja otetaan vain kylä- tai näyttelyreissuille matkaan, koirat ovat aina rauhallisia ja levollisia kun ovat häkissä, ovatpa missä tahansa.

En tiedä sitten Irsa vastaako tämä käsitystäsi surullisesta häkityksestä? Kyllä, meillä koirat ovat rajatussa tilassa kun olemme kotoa poissa ja pennut nukkuvat yöt häkissä, näin kaikilla on turvallisempaa ja mukavampaa. Ja koirani ovat mielestäni varsin iloisia, yhteistyöhaluisia ja elämäänsä tyytyväisiä.

Heema

Häkittämisellä ja häkittämisellä on eroa

Ja ihan kyllä myönnän, että täysin omaa laiskuuttani olen pennut häkittänyt yöksi, mikään ei ole minusta yhtä inhottavaa, kuin astua aamulla ensimmäisenä lätäkköön…

Eteisessä, jossa ovat päivisin, on kaikilla koirilla oma peti ja vaikka pääsy on myös sinne pesuhuoneeseen ja saunaan, niin en usko, että koskaan edes käyvät niissä tiloissa päivällä - paitsi että Konsta kävi pienempänä joka päivä kakalla saunan lauteiden alla .  Oletteko muuten koskaan huomanneet, ainakaan meillä ei esim. vesikuppi (jonka paikka on pesuhuoneessa) vaju ikinä päivisin, aina juovat vasta sitten kun olemme kotona?

Se pittää kattoa mihin astuu :slight_smile:

Samaa oon mietiskellyt, et tajuaako nuo karvaiset sen juomisjutun :smiley: Jano iskee kun saavutaan kotiin. Nälkähän näillä on aina :wink: