Koira, Osa 2, (alk. 22.10.2008 ->) Suljettu

ja met on huomattu se, että kun met tullaan kotiin niin Aatu nukkuu ko tukki sen jälkeen, se ei ilmeisesti nuku ollenkaan meidän poissa ollessa, varmaan juoksee ikkunalta ikkunalle ja vahtaa koska tulemma kotiin

Kylläpäs tuo onkin paljon mielipiteitä herättävä aihe, tuo häkitys.

Olen harkinnut tuotakin, että pennun totuttaisi nukkumaan häkissä, jolloin sillä olisi kyläpaikoissa, mökillä yms kaikissa uusissa paikoissa aina turvallinen olo. Mies on kuitenkin kovasti vastaan tuota häkkiä, joten taitaa jäädä hankkimatta.

En siis ajatellut ihan varsinaiseen (pieneen) häkkiin jättää pentua, vaan enemmänkin ajatuksena tuollainen "leikkikehä" joka siis joko kokonaan aidoilla rajattu tai osa huoneistosta rajattuna ko. aidoilla. Selvää on, ettei pentu ainakaan keittiössä saa yksin ollessaan viettää aikaa, kun olemme rempanneet keittiön juuri muutama kuukausi sitten. En todella aio noita (kalliita) kaappeja katsella pureskeltuina.

Meillä edellinen koiruus (vanhempieni luona asuessani) aidattiin myös pentuna, sai olla yhdessä kerroksessa, omakotitalosta siis kyse. Tämä lähinnä siksi, ettei se kipitellyt yksin ollessaan portaita ja siten loukkaantumisriski pieneni huimasti. Aitaus lopetettiin sitten vajaan vuoden ikäisenä kun osasi kunnolla kulkea portaissa ym.

Mutta, kukin kai tyylillään…

Minulla on ollut vain aina näitä “kompakteja matkakoon koiria” joten häkitys ei ole käynyt pienessä mielessäkään.

Mutta meillä on ollut kanitkin irti, samoin kanat. Hevonen sai omenan, jos tuli itse terassilta hakemaan. Kissoilla on omat kulkuluukut joista saavat mennä ja tulla mielensä mukaan.

Siksi minä asun tällätavoin että voin tämä ideologiani toteuttaa : )

Varsin ylpeänä olemme todenneet, että olemme jopa shiban saaneet seuraamaan ilman remmiä ja tulemaan kutsuttaessa. Pari vuotta intensiivikoulutusta ja se on siinä : D

Saisitkohan mäyräkoirankin?

Temsku onko Shelby kääpiö- vai keskikokoinen villakoira? En millään muista enkä löydä vanhoista viesteistä. Jotenkin kuvittelisin että se keskikokoinen. Mahtaakohan kääpiöt olla samanlaisia luonteeltaan? 

LiisiA
Meille on tuo Pyry tulossa ensi viikolla, sille on jo sellanen "näyttelyhäkki" aika reilun kokoinen ostettu. Siellä saa nukua kun huvittaa ja auki pidetään totutteluaikana ja jatkossakin, mutta kun  mennään kylään niin sitten on oma tuttu paikka jossa saa nukkua. Tavallaan oma peti.
Muuten tulevaisuudessa myös Pyry tulee olemaan meillä "eteisaulassa", siitä on keittiön suuntaan portti. Sakemanni siinä myös oli 12 vuotta, sen aikaa kun olimme töissä.
Pojan koiralla on myös samanlainen "kuljetuslaatikko", jota poika kuljettaa mukana kun esim ,meille tulee. Se on olohuoneessa auki johon koira saa mennä nukkumaan jos haluaa, mutta aina ovi auki. Autossa on hyvä siinä kuljettaa. Lisäksi heillä on suurin näyttelyhäkki, jossa koira on silloin kun poika on pois kotoa, aina koiran käytettävissä, ja aika paljon siellä itsekseen touhuaakin, mutta ei ole sinne teljettynä. Ainakin pojan koira tykkää häkeistään, kun niissä vapaaehtoisesti on.
Meillä on  hyvä ottaa pentu kun me kumpikin olemme mieheni kanssa kotona. Mies jatkossakin, minä toivottavasti vielä joskus töissä.
Sitä minä en ymmärrä, että miksi pitää aikuisella koiralla olla pissapaikka sisällä sen jälkeen kun on sisäsiistiksi opeteltu!?? Vai olenko ymmärtänyt joidenkin kirjoituksia väärin;-)

PirjoA, toivottavasti oot ymmärtänyt väärin :wink: Joskushan noilla tietyillä pikkuroduilla esiintyy sisään pissaamista vuosikaudet, etenkin uroksilla. Siis tuo on ns. kuulopuhetta :slight_smile:

…Kuopion lähelläkö, mie haluun tavata sut!

Tänään tuossa hieman lueskelin kennelliiton kommentteja häkitykseen. Siellä oli kerrottu esimerkkejä noista häkin vähimmäismitoistakin. Ja tietysti oli surullista lukea, että jotkut koirat asuvat aina häkissä tai pesuhuoneessa :frowning: En voi käsittää miksi sitten tuollaiset ihmiset ottavat lainkaan koiraa. Itse siis ajattelin vain pentuaikaan tuota häkkiä tai muuta oleskelutilan rajoitusta. JA ainoastaan silloin kun pentu jää yksin kotiin.

Miikos, niinpä, Olen nähnyt ainakin erään rodun edustajia, jota en itselle ottais!

Gorgit ainakin oppii helposti sisäsiistiksi, kun itse vain on alkuun ahkera!

Pojan pentukin vaikka asuvat kolmannessa kerroksessa kaupungissa, hattua nostan nuorelle miehelle kun aktiivisesti jaksoi opettaa silloin reilu vuosi sitten!

Tosin oli joulun aikaan lähes kuukauden täällä, jolloin minä sitä vein ahkerasti ulos;-)

Vielä tuohon Temskukan kertomaan. Kuulostaa ihanalta! Varmasti eläimillä on noin elellessään hyvät oltavat. Jos vaan olisi ympärillä tarpeeksi tilaa, niin noin varmaan itsekin toimisin.

Meillä on myös ihanteellinen ympäristö noille koiruleille. Pihassa ovat vapaana, eivät tosin ulkoile itsekseen ilman mua. Lenkilläkin voi pitää melkein ympäri vuoden irti.

LiisiA, varmasti hyvä ratkaisu, siellä on turvassa kun olet pois kotoa.

Poppius, Shelby on kääpiövillakoira, joka on semmoinen vähän-yli-kissan kokoinen. Toyvillakoirat ovat semmoisia pipontupsuja, keskikokoiset ihan koiran kokoisia ja isovillakoirat isoja.

Ja kaikilla niillä on se ihana luonne - viisaita ja oppivat vaikka seisomaan päällään kun kerran selitetään. Ja hyvin empaattisia, jos muksuilla on paha mieli on villakoiran mielestä pakko mennä jotenkin auttamaan. Niiden koulutus on niin helppoa ettei se edes ole haaste.

Shelbylle on henkilökohtaisen arvon loukkaus, kun se pitää laittaa remmiin. Sen mielestä sen älyä ja koiraoikeuksia poljetaan karkeasti.

Shiba on sitten hiukan toisenlainen rotu, mutta ah - niin lumoava…

Lisäämpä minäkin lusikkani, tai näppikseni tähän häkityssoppaan ! Miniällä on suursnautseri ja nukkuu häkissä päivät, kun ovat töissä. Tosin häkin ovi on auki aina. Koira on energinen , että saatto olettaa sen jossain vaiheessa saavan  tuhoa aikaan. Kun näyttelyhäkki otettiin käyttöön päiviksi, niin koira rauhoittui huomattavasti ja menee itse häkkiin aina kun lähtevät kotoa ja ovea ei siis laiteta kiinni, mutta siellä se on kun palaavat.  
Kun itse otin tämän lagoton, ajattelin samaa systeemiä, mutta eihän se niin mennytkään. Birba oli mennä shokkiin , kun laitoin häkkiin , vaikka olin itse vieressä.  Pidin häkkiä auki ja yritin houkutella aina välillä sinne kaikilla namuilla ja keinoilla, mutta ei. Niinpä vein häkin pois ja ostin petin, jonka otti heti omakseen. Yksin jäädessä menee mopsin viereen nukkumaan ja siinä ne nukkuvat , kun tulen. Ensimmäisellä kerralla oli pieni pala tapettia oven vierestä repäisty. Vanha mopsi opetti sille  tavan nukkua ,kun olemme pois.  
Muuten meillä ulkoilevat yksin pihalla, milloin haluavat. Lenkillä kumpikin on irti ja tulevat luokse kiinnilaitettavaksi , jos tarve vaatii koiran turvaksi.  Birba on omaksunu Joonakselta miten lenkillä käyttäydytään. Toinen koira on hyvä opettaja. Tänäänkin tehtiin parin tunnin lenkki, tosin nyt ei Joonas ollu mukana.

Ai Shelby onkin kääpiö! Miten se näyttääkin niin isolta. :stuck_out_tongue: No onhan se sitten ihan mukavan kokoinen koira. Pipontupsut on ihan liian pieniä, nehän häviää…

Tässä pienessä mielessäni mietin että mitenkähän paljon kääpiövillis tarvitsee liikuntaa? Onkohan se liian energinen meikäläiselle… Toiset sanoo että se tarvitsee tosi paljon, toiset sanoo ettei kovin paljon, jossain luki että “mukautuvainen” liikunnan suhteen… hmm.

Kaikki koirat tarvivat liikuntaa.

Poppius, käsitykseni mukaan se on aktiivinen koira. Lähdetäänkö miettimään siitä että eläinlääkärien mukaan keskikokoisen koiran tarvitsee saada 2 puolen tunnin kävelylenkkiä päivässä. Se on se liikunnan tarve minimissään päivässä joka kk-koiralle tulee antaa.

Sitten otetaan mukaan se maalaisjärki: kaksi puolen tunnin kävelylenkkiä päivässä antaa keskikokoiselle koiralle liikuntaa ja tarpeellisia virikkeitä haisteluiden, kontaktien ym. suhteen. Sen lisäksi jos koira saa olla perheen mukana normaaleissa puuhissa, se on iso lisä päivän aktiivisissa asioissa koiran kannalta. Jos koiralle lisäksi vielä kehitellään pientä aivojumppaa silloin tällöin esimerkiksi koulutuksen, temppujen opetuksen tms. parissa niin se on siinä. Esimerkiksi kääpiövillis on siis mukautuvainen liikunnan suhteen, mutta oletan että aktiivisena ja älykkäänä koirana se tarvitsee noita muita aktivointikeinoja pysyäkseen elämäänsä tyytyväisenä ja onnellisena koirana.

Eetulla on tikkien poisto maanantaina, en ole uskaltanut sitä pyllyä pestä vielä sen leikkauksen jälkeen ja kun pyllykarvoissa roikkuu semmoset rekkamiehen pastillit niin ompas kiva sit maanantaina kun uskallan pestä pyllyn kunnolla ja sit sen pylly tuoksuu kukkasille :smiley: