Oh mikä Greta Garbon katse tuolla vaalealla koiralla!
Lissu85, Hieno juttu, mukava kuulla!
Ihana kun toinen on ihan kuin kultainen noutaja ja toinen tollainen tanskandoggi-mallia On se hassua miten ne geenit yhdistyy. Olen mm. nähnyt parikin kappaletta kultaisen noutajan ja vehnäterrierin risteytyksiä, jotka molemmat olivat tummanruskeita tiikeriraidoilla - jännä mistä sellainen väri niihin tullut.
On se kumma ettei tällaisia ihmisiä saada kuriin. En tiedä mitään yhtä surkeaa kun ihminen joka toisen kärsimyksellä yrittää rikastua.
Sain viestiä Röllin hoito äidiltä, sieloli ollu punnitus ja meiän Rölli painoi 2.1 kiloa
Kiva kun pitää ajan tasalla, kertoiko muuta Röllin touhuista?
Kyl se jotain kertoi, sit kerto myös sen että Röllin lisäksi rolloon tulee kaks muutakin pentua, sit mä hoksin että oiskaan se ihan dorka idis hakea pennut kimppakyydillä uusin koteihin, piruako sinne kolome autoa ajaa peräkanaa ku kaikki mahtuis yhteenkin autoon
Niin ja rölli oli saanu ekan matokuurin
jade, ainakin nää rotukoirien kasvattajat tykkää että ostaja hakee itse koiransa, saa samalla vielä tutustua lisää kasvattajaan ja päinvastoin. On paperien /luovutustodistusten ym tekeminen.
Madottaahan se kasvattaja pennut vähintään kolmesti?
Juuri ehdit kirjottaakin madotuksesta!
No hörttinen, aattele ny ku takapenkillä on kolme onnellista pentujen kanssa, hyvällä säkällä yksi pentu oksentaa koko matkan, toinen pissii hädissään ja kolmas tietenkin kakkii!
Ihan hyvä jos meette jonossa, säkällä näkee muitakin pennun hakijoita ja sitten on helppo myöhemminkin pitää yhteyttä ja vaihdella kuulumisia ja voisitte pitää pentutapaamisia
Me kun aikoinaan haettiin Bertta muutaman sadan kilometrin päästä, oli se “pyhä” tilanne, en minä ois halunnu ketään muuta siihen hösäämään
Tarkotinkin Pirre että kaikki kolme omistajaa ois samassa autossa pentuineen Mulle se nyt on sama vaikka yksinään Röllin nipponilla haenkin, aattelin vaan että ois heihinkin kiva tutustua ja jutella että oisko niillä kiinnotusta nähä jatkossakin
Minusta kukaan ei tarkalleen korjannut, joten minä teen sen, eli laumanvartija EI OLE paimenkoira ja sillä EI OLE paimennusviettiä!! Vaikka laumanvartijoihin kuuluukin esim. kaukasianpaimenkoira, keskiaasianpaimenkoira, etelävenäjänpaimenkoira jne.
Laumanvartija kulkee (lammas?)laumansa kanssa, se ei paimenna niitä, mutta jos näkee tunkeilijan, oli se sitten susi tai ihminen, se puolustaa laumaansa hengellään.
Nykyään omistajan läsnäollessa laumanvartija ilmoittaa haukullaan että joku tulee, niin kuin jadeliilallakin oli käynyt, mutta jos nokkansa tunkee laumanvartijan reviirille silloin kun omistaja ei ole paikalla, voi tunkeilijalle käydä köpelösti.
Laumanvartija tarvitsee jämäkän omistajan ja piiruakaan ei saa antaa periksi.
Laumanvartijalla on ainainen reviirinlaajennushalu, jota täytyy rajoittaa tarhalla, se ei siis pysy pihalla vapaana. Vaikka asuisi kuinka korvessa tahansa, koskaan ei saa ottaa sitä riskiä, että jättää koiran pihalle valvomatta ja esim. marjastaja eksyy metsänreunaan melkein pihaan jossa laumanvartija vahtii, siinä käy äkkiä huonosti marjastajalle ja vika on aina koiran omistajassa, koira tekee vain työtään!
Perheensä kesken laumanvartija on maailman paras koira. Nykyään lammaslauma on korvattu ihmisperheellä, johon kuuluu kaikki lapsista aikuisiin ja muista koirista pupuihin ja oli kuka tahansa heistä vaarassa, laumanvartija puolustaa ja antaisi vaikka henkensä laumansa vuoksi.
Laumanvartija ei vahdi eikä hyökkää ihmisen pyynnöstä vaan se reagoi ja tekee päätöksensä itse. Oma koira täytyy oppia tuntemaan ja muistaa aina se että koira voi kokea minkä tahansa eleen uhkaavaksi vieraalta ihmiseltä, herkimmät reagoivat jopa läheisyyteen esim. ihmisten halaukseen.
Koska se on itsenäinen koira, sille voi olla hankalaa opettaa myös peruskoulutusta, mutta määrätietoisuudella tämä onnistuu.
Tässä lyhyesti omin sanoin laumanvartija.
Tässä meidän laumanvartijan alut
Voi miten ihania! Hui, ku ihan tässä jo pelottaa moiset isot haukotukset =D!
Indy näkyykö se minun peukutus tuolle selitysviestillesi? Kun laitoin sen se näkyi kun oli ensimmäinen mutta nyt ei taas näy ollenkaan kun on muitakin nimiä siinä, ainakaan itselleni
Nyt on jo silmät auki pienillä ja huomenna tulevat 2 vko ikään Täytyy taas ottaa uudet viikkottaiset poseerauskuvat jokaisesta vauvasta <3
Muok.
Nuu, pahoitteluni, mä oon sen verta uusi täällä, enkä oikein tajua mitään, joten miten tuon peukutuksen pitäisi näkyä ?
Ei näy minunkaan peukutus siinä “selitys” viestissä enää ja antaa kyllä peukuttaa sitä viestiää vaikka kuinka monta kertaa ilman et tulee ilmotus “olet jo peukuttanut jne”.
Peukutin myös niitä söpöjä kuvia pennuista, niissäkään ei näy mun nim.merk., mut ei anna peukuttaa kyl uudelleenkaan.
Indy, viestiä peukuttaneiden nimimerkit näkyvät sen ko. viestin alareunassa vaalealla värillä.
Muoks, Tagetes, minä näen edelleen siinä viestissä että sinä olet peukuttanut. Tää on jotenkin henkimaailman juttuja välillä, mikä näkyy milloin ja kenelle. Siksi yritän välillä kysellä, että löytäisin jonkun selitystavan
Okei, ei näy sellaisia… Kiitos!
Indy, etkö näe siitä selitysviestistäsi alaosasta tätä (joka näkyy minulle. Itsekin olin viestiäsi peukuttanut) :
Heema, nicolaeAlcearosea, tagetes tykkäävät tästä
Nyt näkyy! (joko ne ei hetki sitten näkynyt tai sitten en vain osanut katsoa )
Huomena tulee minulle seuraa , keskiaasianpaimenkoira, sen kotiväki lähtee reissuun ja meillä on varakoti.
Täytyy kyllä sanoa että ei ole koira siitä helpoimmasta päästä
.Olemme nyt tunteneet jo useamman vuoden ja koira on usein meillä. Alku oli kieltämättä opettelemista mutta nyt menee hyvin. Se on ihanan viehättävä, todella mukava kun on oppinut tuntemaan sen tavat, oikea lullukka.
Vieraat eivät hänen kylässä ollessaan tietty, ole erityisen tervetulleita mutta minulla on nyt kotona yksin ollessani kumman turvallinen tunne, ei pelota syksyinen pimeys kiva saada hänet kylään.