Riksu ja Aatu kilpailee samasta nojatuolista
Riksu ja Aatu kilpailee samasta nojatuolista
Joku päivä löydät ne nukkumasta ihan solmussa… vai joko ne tekee sitä?
Rasvaa oonkin lisäilly ihan muutenkin Valan ruokaan. Lähinnä rypsiöljyä ja nyt voitakin pikkusen kerrallaan kun on sellanen jämäpala kaapissa mille ei oo mitään muutakaan käyttöä. Hau haun makkaraa se saa myös vähän nappulan päälle pääaterialla ja kuhan rahaa taas tulee tilille niin pitäis tehdä isompi tilaus kaloja jne.
Sitä vaan mietin tässä myös, että kuinka iso täytyy ison koiran olla, että siihen pätee se sääntö että lakataan ruokkimasta penturuualla aiemmin? Ohan tuo hitaampi kasvamaan kitenkin kun naapurin colliepentu ja selkeesti valasta jää pienempi kuin collieista tulee. Mutta silti jaksaa mieli tässä kohtaa epäröidä että pitäisikö jo alkaa tottumisen vuoksi syöttää muutama aikuistenkin nappula o.- Vaikka eihän tässä vielä ole kiire sitä alkaa syöttää. Nappulana meillä on jahti & vahtia ja siinä todennäkösesti tullaan aika pitkälti pysymäänkin perus ruuan osalta. Lisukkeet ja herkut sitten vaihtelee.
..... ja Aatu on välillä Riksun pillissä kiini
Minkäs ikäinen se Vala nyt sitten on?
Ruokinnan suhteen en itse jaksa olla mikään kovin tarkka. Kultaisteni kasvattaja aikanaan sanoi, että taitaa olla ihan sama mitä syöttää, kunhan syöttää oikean määrän, etenkin jos koiralla on geenit kunnossa, niin terveitä niistä kasvaa. Parempi olla sitäpaitsi hiukan laiha kuin liian lihava, etenkin kasvuvaiheessa. Kultaiset syötin alusta asti aikuisen koiran ruualla (eikun söihän Selma yhden säkin pentuHillsiä), Konsta ja Tiltu ovat syöneet junnuruokaa noin 6-7 kk:n ikään asti. Etenkin nuorelle koiralle olen aina syöttänyt jotain laadukkaampaa ruokaa, kultaiset söivät enimmäkseen Nutros choicea ja tollerit ovat syöneet Bento kronenia. Markettiruokiin en koske, Jahti&Vahti tai Jeppe ovat hyviä edullisia vaihtoehtoja. Santtu söi aikanaan jonkun aikaa Doggya ja sillä alkoi etujalat kasvamaan väärään asentoon. Vaihdoin ruokaa ja jalat oikenivat. Kaikilla koirillani on ollut terveet lonkat (Konstaa ei tokikaan ole vielä kuvattu), eikä minkäänlaisia iho-ongelmia tms. Santtu kylläkin reagoi vehnään hilseilemällä, siksi söi lammas- tai kanariisivaihtoehtoa.
Minusta siis kasvavan koiran hoikkuus ei ole haitaksi, mutta jos se on jo laihuutta, niin voisithan pikkuhiljaa alkaa vaihtaa aktiivi jahtivahtiin.
Meillä syöty venymän mukaan aina ruokaa, penturuokaa ei kovin kauaa ja junnuakin vain tovi.
Mun pentu se pötköttää tässä ja tuhisee ihanasti kun pieni vauva. Rassaa tuota isoa aamusta iltaan ja se raasu sietää kiltisti pennun näykkisen ja karvoista repimisen.
Aatulla ja Riksulla on tänään mennyt vähän tappeluksi, 4 kertaa ne on saanu erottaa toistensa kimpusta, ennen niillä on mennyt niin hyvin mut nyt tahtoo mennä tappeluksi, saas nähdä miten jatkossa käy meidän vierailuille…
Voi, minullahan oli tänään yksi koiraärsytys, en tiedä pitäisikö laittaa vallan ärsyttää-palstalle.
Meidän naapurissa on monikin asia huonossa jamassa, mutta yksi niistä ovat koirat. Onneksi ei ole aivan likinaapuri, mutta vallan hyvin äänikuuluman päässä kuitenkin. Heillä kun on koiria, monta, keskenään lisinyttä jne., narun päässä pihassa. Haukkuvat yötä päivää. Minä en yleensä haukuntaa edes noteeraa, se on niin jatkuvaa, että olen siihen jo tottunut. Haukkuvat sitä meidänkin koirat päivän mittaan, mutta yöt ovat sisällä ja jos itse olen pihalla eivät juurikaan hauku edes naapuriin meneville - tai jos haukkuvat, kiellän välittömästi.
Mutta tänään yksi naapurin koirista oli päässyt irti ja tuli haukkua louskuttamaan aivan meidän tontin nurkalle. Haukkui tauotta kieltämättä toista tuntia ennenkuin tuli ensimmäinen ihminen yrittämään sen kiinni ottamista. Juu ei kiinni saanut omaa koiraansa, koira kävi kierroksen muualla ja palasi samaan paikkaan haukkua louskuttamaan toiseksikin tunniksi. En tiedä haukkuiko jotain lintua/oravaa/kissaa puussa vai mitä, mutta siinä haukkui tauotta, aivan aitamme takana metsässä. Omat koirani toki aluksi innostuivat, sittemmin vain haukahtelivat aika ajoin ja kieltämällä hiljenivät, makoilivat pihassa kun toinen huutaa tauotta vain muutaman metrin päässä. Vihdoin, kun olimme jo itsekin aivan hermostuneet ja myös yrittäneet häätää koiran edes kauemmas, tulivat naapurit isommalla porukalla ja saivat piskinsä kiinni.
Että joskus ärsyttää - ja miestä aivan silmittömästi. Kai noista naapureista on tehty eläinsuojeluilmoituksiakin ja terveystarkastaja on käynyt katsomassa koiria(kin), mutta mitään ei asialle tapahdu. Siellä huutavat ja ulvovat illat ja yöt.
Minulla vähän vastaava koiraHuoli taas täällä. Lähistön taloon on otettu koiranpentu, pystykorva kuulemma. Pihakoiraksi. Olivat kertoneet naapurille joka oli käynyt siellä, ettei koskaan koira pääse sisälle, ei talvellakaan. Tielle näkyy että koiralle on tehty verkkoaitaus, koppia ei näy mutta näkyvyys ei ole aivan 100 prosenttinen. Päivittäin sieltä kuuluu ajoittain kimeää haukkua. Sen verran välimatkaa taloillamme on, että pihan äänet sieltä kuuluvat meille vain hyvissä olosuhteissa.
Miten tänäpäivänä ja tämän päivän tiedoilla enää kukaan ottaa itselleen pihakoiran? Laumaeläin eristettynä yksin häkkiin!?! Ja heti pennusta lähtien!! Toivon äärettömästi että tilanne ei ole sellainen kuin minulle kerrottiin, mutta se hiertää minua koko ajan. Jonkinlaisen tarkistuksen aion ennen talven tuloa tehdä/teettää. Pelkään kuitenkin että viranomaistoimet tulevat olemaan olemattomat. Kuten niin monissa paljon pahemmissakin tapauksissa. Oksettaa.
Niin, mikään lakihan ei sinänsä kiellä koiraa yksin pihalla pitämästä :(( Mutta eläinsuojelulaki sanoo, että “Alle vuoden ikäistä koiraa saa vain tilapäisesti pitää ulkona tietylle paikalle kytkettynä.” Sitä en sitten tiedä, onko tarhassa pitäminen, tietylle paikalle kytkemistä, vai tarkoitetaanko sillä juoksulankaa tms.? Sitä voisit kysyä alueenne eläinsuojeluvalvojalta.
En ole minäkään ollut koskaan kovin tarkka tuosta ruokinnasta. Coco on nyt reilu neljä kuukautta, ja seuraava pussi on jotain muuta, kuin pentumuonaa.
Jahti&Vahdilla Noppakin oli liian laihassa kunnossa. Se on lääkärin mukaan aika vähäravinteista, joten lisäravinto saattaa tosiaan olla tarpeen.
Onko joku muuten käyttänyt Mera Dog:in kuivamuonia? Mitä olette tykänneet? Minua vähän houkuttelisi sitä kokeilla.
Mutta laissa sanotaan, että tietyt vaatimukset täyttävä koppi tulee olla. Voi surku, ihmettelen vain, miksi pitää koira ottaa jos sitä pidetään vain tarhassa. (Soitathan sitten Nuu eläinsuojeluvalvojalle, jos tilanne sen vaatii ja vaikka useamman kertaa, että varmasti tapahtuu jotain).
No onpahan, miksikähän ovat ottaneet koiran yleensäkkään? Lisää inhotuksen väristyksiä aiheuttaa se, että kun tietää miten tärkeä vaihe tuo pentuvaihe on koiran elämässä, silloinhan koiralle pitäisi olla paljon aikaa, että siitä kasvaisi mallikelpoinen koirakansalainen. Olen kolmen suomenlapinkoiran "emäntä" ja enpähän voisi kuvitellakkaan, että jonnekkin pihan perälle ne eristäisi, tosin kukkapenkki haaveista olen saanut takapihalta jo luopua ajat sitten, siitä nämä kolme "hortonomia" ovat pitäneet huolen, mutta onhan minulla vielä etupiha. Minun koirilla on jokaisella oma häkki ja omat kopit, joissa viettävät aikaansa silloin kun ketään ei ole kotona, muuten kyllä juoksentelevat vapaana aidatulla takapihalla.
Eläinsuojeluihmiset on sanoneet, että on naapurin velvollisuus puuttua tilanteeseen jos on aihetta olettaa, ettei kaikki ole kunnossa. Mie ainakin puuttuisin.
Samat sanat sanon kuin Kurpitsa. Jokaisen velvollisuus on puuttua, viranomaisen tehtävä on sitten päättää lopusta. Ja aika harva koira on sellainen joka tulee toimeen talvenkin ulkona ilman koppia! Ja nyt pentuna jo häkkiin, siinä sitä on koulutus ja sosiaalistaminen kohillaan…
Tuttavilleni tehtiin yllättäen valvontatarkastus, jossa oli eläinlääkäri ja jokin muu henkilö mukana, joku oli tehnyt ilmoituksen koirien huonosta hoidosta. Tuttavani oli kauppareissulla tarkastajien paikalle tullessa ja hämmästyi suuresti kotiin tullessaan. Tarkastus oli jo suoritettu ja koirien tilat (toinen häkissä, toinen juoksunarussa) hyviksi havaittu. Koirat terveitä ja hyvinsyötettyjä, turkit kiilsivät. Koirat olivat tervehtineet näitä vieraitakin hyvin ystävällisesti. Ainoa moite oli tullut siitä, että juoksunarussa olleella koiralla oli kuristuspanta kaulassa. Kaverini sanoi tietävänsä, että se ei ole oikein, mutta koira syö pantansa jatkuvasti rikki ja samalla otti kauppakassistaan uuden pannan ja asensi sen koiralleen. Kaikki hyvin siis :). En tiedä millä perusteella ilmoitus oli tehty, ilmeisesti jokin koiranvihaajanaapuri asialla, niitä kuulemma siellä päin riittää.
Mielestäni on parempi puuttua, vaikka aiheettomasti, kuin ummistaa silmänsä mahdollisilta rääkkäys- tai laiminlyöntitapauksilta.
Ei varmasti olisi kivaa löytää eläinsuojeluvalvojaa pihaltaan, mutta parempi kuitenkin monta aiheetonta hälytystä tarkastettuna, kuin yksi aiheellinen tarkastamatta.
Monet pystykorvaiset rodut, esim. laikat ja karjalankarhukoira, suomenpystykorva jopa viihtyy paremmin viileässä eli hyvässä ulkotarhassa ja kopissa. Useissa paikoissa koppikin on tehty sellaiseen puoliviileään tilaan, ettei siellä nyt pakkasta ole. Meilläkin, vaikka mahdollisuus on mennä sisätiloihin (sisätilat tehty navetan sisälle, jossa koko lauma saa myös olla yhdessä. Patterilämmitys, koska meillä sileäkarvaisiakin) koirilla, makaavat jämtti ja karhukoira usein ihan hangessakin, korvat vaan sieltä vilkkuu Eivät näytä kärsiviltä…
Tapoja on monia ja niin koiranomistajiakin. Suoraan ei silti saisi tuomita edes niitä, joilla koirat ovat läpi vuoden muualla kuin tuvassa. Meillä tupaan pääsevät kaikki käymään silloin tällöin ja aina metsältä kuivattelemaan koko illaksi tai yöksi. Karhukoira alkaa ramppaamaan ovella yleensä kuivuttuaan ja läähättää ja pyytää päästä tarhaan, sillä ei paksulla turkillaan kauaa viihdy talvella ihmisille sopivassa huonelämpötilassa.
Kurjaa todella, jos kyse on yksittäisestä koirasta: koira kuitenkin on laumaeläin ja meillä ei kyllä pidettäisi ihan noin tarhakoirina koiraa, jos se olisi yksin. Nyt niillä on toisistaan seuraa.
Voih, noita yksinäisiä häkkikoiria, surettaa.
Uskallan jo kertoa julkisesti pentissäkin, että meille tulee uusi hauvavauva kahden viikon päästä! Ihan sellainen kaksirotuinen söpöliini, keskikokoa tulee olemaan tai alle. Suloinen pikku tytteli. Nyt alkaa olla tuskaiset paikat odotella...
Eiköhän jokainen eläimenomistaja, jolla asiat on kohdallaan, toivota ihan tervetulleeksi eläisuojeluvalvojan? Niitä asia voi nyppiä, joilla kaikki ei ole kunnossa eli joiden luona on syytäkin käydä. Tänne ainakin saa tulla ihan koska tahansa.
Ketkukettu, tuskin teillä pentua laitetaan häkkiin, ilman koppia ja ilmoitetaan ettei se tule koskaan pääsemään sisälle?
Pikkasen on koiralla/koirilla tylsää elämä jos sen häkissä viettää. En tarkoita koiria joiden kanssa metsästetään ja liikutaan kaiketi muutenkin, vaan tätä alkuperäisen tarinan koiraa. Tuskin se pääsee lenkillekään sieltä häkistään. En tajua.
Juu ei, Fellow… kyllä kaiki pennut ovat saaneet olla sisällä leimautumassa perheeseen ja totutettu vähitellen aikuisten koirien seuraan (ettei vahinkoja satu).
Harmi vaan, että eläinsuojeluvalvojilla taitaa olla kädet täynnä työtä, eikä tosiaan aina edes pahimmissa paikoissa niitä naapureita, jotka pystyisivät/kehtaisivat ilmiantaa. (Vrt. tapauksia, joissa esim. nautoja ja hevosia löytyy likipitäen kuolleena ja kuolleina pilttuistaan makaamassa kuukausien paskakasoissa)…