Koira, Osa 3 (alk. 26.6.2012 ->), Suljettu

1.6.2012 leikkauskohta näkyy vielä hyvin.

Morjens!
Olen Emma 10v. Tulin esittäytymään vaikka en puutarhapuuhiin osallistukaan kuin heinää syömällä ja satunnaisesti lannoittamalla. Olen melkoinen vesipeto mutta märälle nurmikolle en suostu astumaan.

Oi, ihana ambulli =D

Meiän vauvalla on eka juoksu

Eihän se sit enää mikään vauva ole. Nuori neiti ennemmin.

En ole tainnut esitellä meidän welshi neitokaista! Tässä on meidän Peppi. Tänään 4-v 

Viima täytti eilen 2v, enpä muistanut!

Oletteko laittaneet punkkikarkotetta koirille, minä en enää koskaan laita ainakaan tuota, jota nyt reilu 2 viikkoa sitten laitoin. Kutina on ollut aika kamalaa, vieläkin rapsuttavat Pyrykin joka ei yleensä rapsuttele ollenkaan. Eilen pesin kummankin koira shamppoolla, tuntuis ainakin jonkin verran auttavan. Olihan siinä varotuksena haittavaikutuksia, mutta…

Meidän kääpiömäyris oli kahtena kesänä pari päivää punkkikarkoitteen laiton jälkeen huonovointinen, ettei sitä ole sille sen jälkeen laitettu. Lyhytkarvaisesta koirasta punkit huomaa aika hyvin, tosin nyt yksi oli päässyt kiinnittymään polkuanturoiden väliin.

Mää en oo käyttäny mitään karkotteita. Iho reagoi vähän kaikkiin suihkeisiin. Tarvittaessa sitten se loishäätö, mikä laitetaan öljynä iholle. Lähtee lintukirput samalla, jos kauhiasti alkaa sessua kutittaan. Meillä on punkkeja tosi paljon, syksyisin lisäksi hirvikärpäsiä vaikka muillekkin jakaa… Metsästysaikaan mulla on käytössä sellainen luonnon oliivishampoo ja hoitoaine. Ropina vain käy suihkun lattialla, kun putoilee hirvikärpäsiä ja punkkeja (punkkeja on tosi vaikea löytää mettäreissun jälkeen todella rapaisesta ja risuisesta koirasta…). Rusokin siemenet lähtee samalla pelkällä suihkulla! Ja turkki kiiltää :slight_smile:

Viimalle myöhästyneet onnittelut!

Me laitetaan pari kertaa kesässä punkkikarkotteet koirille. Apteekista Frontline liuos, joka laitetaan iholle niskaan. Ei olla huomattu mitään sivuvaikutuksia.

Tämä oli Exspot liuos Apteekista yli 5 kilosille koirille.Tuota Frontline liosta olen joskus laittanu Pyrylle, Viimaa ei sillon vielä ollu. Siinä ei ollu mitään sivuvaikutuksia, Marallekin poika on sitä laittanu. Tuota ostin kun ei Soinin apteekissa ollu muuta :(. Kalliskin oli :(.

Toi Exspot on ilmeisen tujua. Eiks siitä ollu juttua, että collieille voi aiheuttaa vakaviakin seurauksia.

Minäkin kerran ostin tota Exspot’tia, mutta en sitten pienelle koiralle sitä uskaltanutkaan laittaa. Apteekin Scalibor-panta oli hyvä, mutta Nona alkoi yskiä/yökkäillä enkä sitäkään ole enää uskaltanut käyttää.

Nyt meillä on Neem-öljy -tippoja sekä panta. Pannasta en tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta kuvittelen tippojen vähän auttavan. Laitan tippoja 1-2 kertaa viikossa, vain yhden tipan niskaan ja yhden peffan päälle.

Punkkeja edelleen löyty koirastay harvakseltaan, mutta ei läheskään niin paljon kuin yrttipannan aikana:).

Olen aiempina vuosina laittanut punkkikarkotetta, ensin exspottia ja sitten myöhemmin Frontlineä kun exspotista tuli yhdelle koiralleni paha sivuvaikutus ja eläinlääkäri suositteli kokeilemaan Frontlineä. Viime vuonna kun laitoin Frontlinen kahdelle koiralleni niin panin merkille että molemmat alkoivat rapsuttamaan itseään tiuhasti. Ihan kesken liikkeen pysähtyivät rapsuttamaan. Ihan kiistaton yhteys siihen myrkyn iholle laittamiseen.

Nyt en enää laita noita aineita, teen punkkitarkastuksia mieluummin kuin laitan koirani iholle myrkkyä joka selvästi aiheuttaa sille ikäviä tuntemuksia. En ole ihan varma olisinko huomannut nuo rapsutukset ellen olisi varta vasten erityisen tarkasti viime vuonna seurannut koiria sen aineen laiton jälkeen. Erityistarkkailu siksi että silloin vuoden ikäiselle nuoremmalle koiralleni laitettiin Frontlineä ensimmäisen kerran ja olin huolissani miten se siihen reagoi.

Sivuvaikutuksista sen verran, että exspotista tuli yhdelle koiralleni oireena tasapainon järkkyminen. Onneksi huomasimme sen heti ja kiikutimme koiran saman tien pesuun. Saimme aineen pestyä pois ja koirakin takaisin tasapainonsa. Tämä tapahtui sen jälkeen kun exspotin koostumusta oli muutettu, sitä ennen sama koira oli sitä saanut ilman mitään oirehtimisia.

Exspot-liuoksesta se meidänkin koira tuli huonovointiseksi ja apeaksi. Yhteyttä liuokseen ei ensimmäisenä kesänä ymmärretty, vuoden päästä kun sama toistui, niin asia oli selvä.

Viimalle onnittelut ja halit ja ylimääräiset rapsutukset!! Meilläkin on kohta kovat “kemut” kun Naava täyttää maanantaina vuoden!

Meillä käytetään expotia kun liikutaan jonkin verran sellaisella alueella jolla on paljon punkkeja. Yhtenä vuotena laitoin molemmille koirille lääkepannat ja nuoremmalta lähti kaikki karvat kaulasta (n. 30 kiloisia koiria). Olen ihmetellyt miksi koirat ovat rapsutelleet pari viikkoa kun ei näy kirppuja tai vastaavia…ehkä se onkin tuo expot…en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota.

Punkit. Maanpäällisen pahin vitsaus koira/kissaomistajalle. Myös ihmisille. Miksi tämä yyberinhottava elukka on ylipäätään olemassa?

Jokunen vuosi sitten ystävän iso koira menehtyi kun oli "punkkilääkitty". Ensin oli haluton liikkumaan, kunnes menetti liikuntakykynsä. Eläinlääkäri kävi kotona saattamaan ikiuneen. 
En muista mitä oli niskaan valeltu. 

Sen jälkeen en ole lääkinnyt omia koiria muulla kuin valkosipulia ruokaan ja pariin otteeseen päivässä punkkitarkastus. 

En voi itseenikään laittaa mitään hyttys/punkkiaineita koska iho punertuu, tulee pieniä vesirakkuloita ja kuumottaa. Sama miehelläni. Eli, huidellaan ja vaatteet päällä.

En sano että koirille ja kissoille punkinkarkotuslääkkeet ovat vaarallisia, mutta olen nyt monesta eri suunnasta kuullut ikäviä tarinoita. 
Otan riskin olla lääkitsemättä koiria. Otan riskin että juuri se yksi punkki puree kiinni.

Kotikotona snautserimme menehtyi "punkin jälkikomplikaatioihin". Kahdessa vuorokaudessa koira menehtyi.
Snautseri oli punkkilääkitty, yksi "sissipunkki" oli kuitenkin purrut kiinni reiden sisäpuoleen,punertava rinkula.

Mikä yrtti olisi niin vahvatuoksuinen että karkoittaisi pääskystä pienemmät öttiäiset, jos liottaisi öljyssä?
Sitruunahan kuulemma toimii suht hyvin, jos kyllästäisi koirien turkit sitruunamehulla.

Hyviä ideoita Chali tuo valkosipuli sekä sitruuna. Mitäs jos yrittäisi tehdä oman coctailin öljystä ja sitruunasta…? Sitä vois oikeesti testata koiran iholle tippana. Voi olla että se sitruuna ärsyttää ihoa, mutta saa sen nopeesti pestyä pois.

Olen myös hiukan varovainen noiden karkotusaineiden kanssa, kun niitä käyttäessäkin aina punkkeja kuitenkin löytyy.

Esitelläänpäs meidänkin puutarha-assistentti; Ukko kohta kolme vuotta. Osallistuu kaikkeen mitä tontilla touhutaan, mutta ymmärtää, että kukkapenkkeihin ja kasvimaalle ei ole asiaa. Mamman hieno poika, kaunis, viisas ja lempeä.