Ei tainnut tälle olla vielä omaa otsikkoa täällä uudella puolella, mutta nyt on...
Tulipa tuossa varmaankin viime keväänä ostettua jostain pussi kyseisen kasvin siemeniä tms. Siellä ne on edelleenkin pussissa kylvöä odottamassa.
Mun strelitziantaimet odottaa ihmeissään (mutta tyytyväisinä ) mihin heidät aion tuupata. Pikkutaimina maahanmuuttaneet, nyt elinvoimaiset taimet odottelee hämmentyneinä tuomiota: kellariin vai valoon. Tietääkö kukaan, kumpi parempi?
Oma Strelitzia reginae on valossa kesät talvet..
Mulla kasvi oli kukkapöydällä muiden huonekasvien kanssa, siitä kasvoi julmetun kokoinen. Annoin tilan puutteen vuoksi sen pois. Kukkinut ei koskaan, onnistunee parhaiten viherhuoneessa. Siitä huolimatta kiva oli sen kasvua seurata, vaihtaa ruukkua isommasta ISOMPAAN
niin… millähän se kukkis?
Minä toin aikoinaan Madeiran tuliaisina muutaman kolibrikukan siemenen ja siitä kasvoi iso rehevä kasvi, joka hiukan vajaan viiden vuoden ikäisenä kukki. Tässä siitä kuvakin.
Kasvi on minulla edelleenkin, mutta ei ole kukkinut uudelleen.
Olin viime vuosituhannella (!) töissä kauppapuutarhassa, jossa kasvoi tuota kolibrikukkaa parissa isossa saavissa, mutta ei se niissäkään oloissa kovin ahkerasti kukkinut. Vihreitä lehtiä niissä saaveissa lähinnä oli.
Kolibrikukka tarvitsee kukkiakseen talvella viileän lepokauden, plus 10-15 astetta, kastellaan niukasti.
jmi, haluatko kasvattaa siemenestä, vai haluaisitko valmiin suurehkon kasvin? Mulla on kolme ja yksi joutaisi pois. (siksi jmi, kun hänelle oli viimeksikin niin helppo toimittaa.) Muutkin voi kysyä, jos ei tarvitse lähettää
No eipä minulla periaatteessa mitään suurempaa intoa tuota siemenviljelyä kohtaan ole, joten aina valmis kasvi kelpaa. Olen sielläpäin taasen ensi viikolla.
Periaatteessa tilaa ei ole yhdellekään, mutta eikös tilanpuute ole vain järjestelykysymys? Ei kukaan sattuisi haluamaan pussillista siemeniä?
Olen kasvattanut siemenestä kolibrinkukan yli 5 vuotta sitten, se on ollut talvella 5 asteessa ja pimeässä tai heikossa valossa lämpötilan olessa enimmillään 10 astettta ja kesät ulkona, mutta kukkinut ei ole. Purkkia on tosiaan saanut suurentaa vuosi vuodelta ja lehdet ovat olleet 1.5 metrisiä. Siinä on kauhean paksu paalujuuri ja olen miettinyt, pitäisikö se istuttaa kesäksi puutarhaan ilman purkkia. Jos sitten saisi tarpeeksi voimaa kukkimiseen. Monet kasvit kuitenkin kukkivat paremmin ahtaassa ruukussa. Menneenä kesänä yritin lannoittaakin erityisen paljon, mutta ei tulosta. Jossakin vaiheessa se oli kesät, talvet viherhuoneessa, mutta ei sielläkään tulos ollut parempi.
Wau, olipa Katjuushalla komea kasvi. Mulla on ollu jo vuosikausia Strelitzia, jonka äitini jostain etelänmailta ''''salakuljetti''''. Koko kasvi on kyllä hienosti kasvanut ja komistunut, mutta ongelmana on juurien ja lehtien tyviosa, joka on tosi hutera. Koko kasvi kaatuisi varmaan, ellen olisi tehnyt grillaustikuista tukiviritelmää purkin reunoille. Kasvi pysyisi varmaan tukevammin pystyssä, jos istuttaisin kasvin syvempään multaan, mutta en ole uskaltanut kokeilla, kun pelkään, että koko kukka tukehtuu.. Mihinkään tautiin en oikein jaksa uskoa, kun kasvi on ollut jo vuosia yhtä hutera.. Pitäiskö tehdä sivuversoja?
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.. Ei saa nauraa mun viritelmää...
Sirkkahelena, mulla oli tuo kolibrinkukka monia vuosia kerrostaloasunnossa, kukki lähes joka
vuosi. Kasvi oli siemenestä kasvatettu, ostin siemeniä Teneriffalta vuonna -81, kesti 7 vuotta
kun kukki ekan kerran. Jaoin kasvin kun siitä tuli liian suuri ja annoin tutuille, silti oma kasvi
oli vielä niin isossa purkissa, että tarvittiin kaksi kantamaan kun muutin. Hoitona oli vain kastelu ja
lannoitus, lämpötila oli lähes sama kautta vuoden.
Mun kasville kävi kyllä huonosti kun jäi vahingossa ulos pakkaseen muutettuani omakotitaloon,
sinä vuonna eka pakkasyö tuli syyskuun lopussa enkä huomannut asiaa ajoissa kun olin
yön töissä, mutta ei harmita enää, koko kun alkoi olla jo ongelma.
Eihän Marsan viritelmässä mitään nauramista ole, käytännöllinen on aina kaunista. Olen omien strelitsioiden kanssa miettinyt talvettamista, mutta taidan jättää ne palelemaan tänne muiden joukkoon. Jos yrittäisi vaikka talven kuivuudella ja pimeydellä ja kevään hillittömällä kastelulannoituksella kukittaa niitä. Ihan sama, lehti on kaunis.
tämäkin otettu tänään Gardeniassa.
Huh, vaihdoin kolibrikukalle mullan ja sen ruukku oli täynnä paksuja juuria. Kasvi olisi varmasti kohta halkaissut vanhan ruukun. Tarvitseeko kolibrikukka suuren ruukun, vai kasvaako se paremmin ahtaassa? Voimakkaan juuriston se ainakin näyttää kasvattavan. Kasvi on siemenestä kasvatettu kolme vuotta sitten.
Kasvatin strelizian siemenestä. Ensimmäinen kerta ja onnistui, ihme kyllä. Nyt on lähtenyt hyvin kasvamaan, mutta kun luin että se kasvattaa ison paalujuuren ja mun ruukku on hyvin pieni, niin huolestuin. Voisiko vielä siirtää sen isompaan ruukkuun?
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan Minun pikkutaimena etelästä ostettu strelizia on myös pienessä ruukussa, hidaskasvuinen on vaikka lisävaloakin sai taimihyllyssäni, pitääkin vinkistäsi kurkistaa näkyykö juuria ruukun pohjalla.
Kiitos, taidanpa siirtää. Täytyy vielä kertoa sen verran kylvöstä että laitoin vain multaan ja yritin pitää mahdollisimman lämpimässä ja kosteana. Sitten luin täältä ohjeita että pitää ottaa se oranssi tupsu pois ja liottaa vedessä tai saippuvedessä, mitä ikinä. Hyvin lähti ilman mitään esivalmisteluita. Kauan siinä meni, mutta se olikin odotettavissa.