Olisitko Vihreäpeukalokeskelläkämmentä niin kiltti että lyhentäisit nimeäsi hieman! Kun nimesi on noin pitkä, pitenee viestiketjurivit niin että kaikkia rivejä pitää kelata sivulta toiselle. :)
yritin kyllä, mutta en onnistunut.
Laitoin sinulle privaattipostia jossa vähän neuvoin miten se onnistuu!
Helmiltä viime syksynä tullut:
Minne lie ensi talveksi saa sopimaan?
mitenkähän minä saisin omani lehdet pysymään noin terhakkana. Pituutta on yhtä paljon, mutta ovat raukat kaarella kohti maata kuin hevosen luokit. Lannotettu on, kasteltu on, puhuttu kauniita on … mitä vielä pitäisi tehdä?
Ostin Teneriffalta pienen muovisen Strelizia- purkin, jonka mukana tuli kaksi siementä. Koska purkin mukana ei tullut minkäänlaisia hoito-ohjeita, seurasin mielenkiinnolla näitä puutarha.netin keskusteluja. Mielipiteitä siemenien esivalmisteluista oli varmaan yhtä paljon kuin kirjoittajiakin, joten päätin viilata vain toista siementä.
Nyt kuukautta myöhemmin rupesin epätoivossa rapsuttelemaan multaa (mikä on varmasti suurin virhe mitä ikinä voi tehdä), kun mitään ei näkynyt. Toinen siemen, se viilaamaton, olikin kokonaan vihreän härmän peitossa, ja ehdin jo luopumaan toivosta. Tarkistin kuitenkin toisenkin siemenen, ja kuinka ollakaan, kun hipaisin sormella multaa, pieni taimi oli piileskellyt irtonaisen multahippusen alla. Onnistumisen riemua ei voi sanoin kuvata!
Sieltä se ponnistaa!
Kolibrikukka yrittää hienovaraisesti vihjaista, että suurempi ruukku voisi olla ihan kiva...
Vasta toukokuussa vaihdoin sille suuremman purkin, mutta on kesän aikana kasvanut paljon. Nykyinen ruukku pullottaa jo uhkaavasti, kasvi varmaan kohta halkaisee sen juurillaan.
Tässä vielä kuva koko kasvista:
Tämmösiä söpöjä puolikarvasia Strelizia nicolain siemeniä tuli tänään, ohje oli mukana mut kun ei ole tuota kielipäätä joten kysäsen täältä Otetaanko nuo karvatupot pois ja liotetaanko siemeniä kuinka pitkään?
Kyllä mä olen ymmärtänyt, että otetaan…
Rapsuta vähän hiekkapaperilla pintaa ennen likoamaan panemista. Ainakin minulla olivat aikanaan niin kovapintaiset, etteivät likoamisestakaan mihinkään innostuneet
Tuollaisia nicolain siemeniä minullakin pitäisi vielä olla jossain… Tuli tilattua niitä ja muutamaa siementä yritin idättää kehnolla mnestyksellä… Jotenki into hiipui kun vaivauduin lukemaan kuinka suureksi nicolai kasvaa
Tuo oma kolibrikukkani on vielä hengissä, ihme kyllä. Melkein poltin sen parvekkeella marraskuussa. Niin käsittämätöntä kuin se onkin. Parvekkeella oli lämpöpuhallin. Säiden kylmetessä käänsin lämpöä lisää ja lisäsin puhallusaikaa. En sitten huomannut että kolibrinkukka on tulilinjalla ja kokaiseen lehteen paloi samalle kohtaa n. 10cm mittainen palovamma. Pari lehteä katkesi, mutta loput jäivät urheasti pystyyn vammoistaan huolimatta. Nyt on tehnyt jo yhden uudenkin lehden, joten voiton puolella ollaan…
jole, tai joku muu joka on kyseisen kasvin saanut kukkimaan, kuinka iso on riittävän iso ruukku? Omani on nyt ämpärin kokoisessa ruukussa, mutta ilmeisesti ei vielä riitä alkuunkaan? Kasvi on muistaakseni n. 5 vuotias, siemenestä kasvatettu ja kukkia tietysti kovasti toivon…
Mulla on kuukauden ollu siemenet mullassa eikä minkään näköstä elonmerkkiä ole,
Minulla taimi ja siemenet kylvin viime tiistaina. Sieemeniä oli vain kaksi. Koska mahtavat itää.
ja mulla 12 siementä möllöttää mullassa…
Sain kanarian tuliaisina kaksi siementä,täytyy heti kylvää jos sattuis et lähtisivät itämään.
Kuin kauan niitä pitää liottaa?
vuorokausi-pari kenties? Minä jos jotain siemeniä liottelen niin yleensä liotan niin pitkään että painuvat pohjaan…
Minä liotin keijunliljan siemeniä pari päivää, pistin multaan karvoineen päivineen rapsuttelematta, ja ensimmäinen (ja toistaiseksi ainoa…) iti 18 päivässä.
Siis, keijunliljan…???
Eikun siis kolibrikukan piti sanomani