Kolibrikukka, Strelitzia

Arvelinkin että on menny senat sakasiin =)

Ne menee mullakin sekaisin… Kun pistin keijunliljaakin itämään, niin ei aina muista että kumpikos se nyt onkaan joka on jo itänyt.

Olen yrittänyt useaan otteeseen idättää kolibrin kukkaa onnistumatta siinä. Tänä keväänä sain tilaajalahjana jälleen pussillisen siemeniä. Laitoin siemenet liottamisen jälkeen sellaisiin turvepelletti "ruukkuihin". Yksi siemen iti todella nopeasti ja on nyt jo sellainen viisisenttinen pikkutaimi. Muut ovat vielä lämpimässä pannuhuoneessa itämässä. Pussin kyljessä mainittiin, että siementen itämisaika olisi 3-4 kuukautta.

Ostin juuri kyseisen kasvin, ja ajattelin jos teillä olisi jotain hyviä vinkkejä sen kasvattamiseen?

Niin siisnä kävi, että vain se yksi siemen iti. Kasvi on kasvanut hieman ja on tällä hetkellä viileässä ja valoisassa apukeittiössä temppelikukkien taimien ja orkideoiden kanssa.

Kovasti hida on tämä ihanuus kasvamaan: helmikuussa Azoreilta torilta pikkutaimena ostettu kasvi on kesän "ihanneolosuhteissa" kasvettuaan ja nyt mökille tupaan ikkunan eteen siirrettynä tämän kokoinen.

Tainnee kuulua niihin kasveihin, jotka ensin kasvattavat itselleen kunnon juuriston ja vasta sitten aloittavat kasvunsa ylöspäin.

Muuten - jollen nyt ihan väärin muista! - se torikauppias taisi sanoa jotakin siihen malliin, että muutaman päivän/jopa viikon liottamisen jälkeen Strelitzian siemen voi itää parissa kuukaudessa, liottamatta siihen menee vuosi, ehkä kaksikin.....

Se minun taimenikin on nyt juuri tuon euffiksen taimen kokoinen. Kiitos kuvasta-oma kamerani aiheuttaa koneelleni jotakin kummaa häiriötä, joten en uskalla alkaa laittamaan kuvia ennen kuin vika selviää. Lienet oikeassa, että kasvattaa ensin juuria. Sen verran kituliasta kasvaminen on ollut vaikka se sai hyvät kasvuolosuhteet viime kesänä.

Vuosia sitten olin töissä kauppapuutarhassa, jossa oli mm. tuota kolibrikukkaa. Sitä ei siellä kasvatettu myyntiin, mutta parissa isossa saavissa sitä kasvoi. Kastellessa niitä tuli tarkasteltua. Kyllä ne kukkivatkin. Kasvien ikää en tiedä, mutta olin siellä kyllä useampana (noin kuutena ) vuonna.

Juuria tosiaan kolibri kasvattaa eka vuosina; ihana korkkiruuvi-juuristo.

Tuota... Voisko tää olla se mitä epäilen, mutta en kuitenkaan uskalla sanoa ääneen?

Pahaa pelkään kukkais pyöritystä. En ole tosin ennen nähnyt! Lycka till

:smiley: Siltä se kovasti näyttää, lehti ei ainakaan ole! Jännittävää…

Se se on =)

Tällä hetkellä kyllä olen kaikki sormet ja varpaat ristissä, eikä oikein edes uskalla ajatella asiaa ettei mikään mene pieleen :smiley:

Minä onnistuin idättämään siemenestä komean taimen. Pieni se on, mutta soma ja terhakka. Että joskus seittemän vuoden päästä kukat, vai mitenkäs se näiden kanssa menee?

Jaa-a… Omani ostin Helmiltä pari vuotta sitten, enkä enää muista minkä ikäinen kasvi oli silloin. Nyt odottelen kieli pitkällä josko nuppu jouluksi avautuisi…

Voi harmi, olin tammikuun alussa Gran Kanarialla, ja monta kertaa hypistelin tämän kasvin siemeniä, mutten kuitenkaan ostanut. Nyt kaduttaaärtynyt

Niin siis liottamisen jälkeen

Missähän viipyy? Ei ole antanut näkyä… Toivottavasti kevään mittaan :slight_smile:

Vaihdoin omaan taimeeni isomman ruukun. Yllätykseni oli suuri, kun näin sen juuren. Se oli sellainen valtavan paksu ja pitkä, kuin valkoinen porkkana. Vanhassa ruukussaan se oli jo ehtinyt kiertymään. Nyt se saakin olla korkeassa ruukussaan jonkin aikaa.