Kolibrinkukan juuret ovat todella hauskat!
YES! Pääsiäinen toi pienet alut eli 2 kappaletta En olisi uskonut, että tämän päivän vielä näen
laitan kuvan kolibrinkukastani uudessa korkeammassa ruukussaan. Nyt on tilaa juurille kasvaa alaspäin.
Kolibrikukassa näkyy jälleen olevan nuppu. Viime syksynä kukinta ei onnistunut kun talvi tuli vastaan ja valo loppui kesken. Nyt on pari kuukautta aikaisemmassa joten josko nyt onnistuisi…?
Ostin reissusta innoissani strelitzian siemenpussin, kun edelliset olivat itäneet vähän heikosti. Nyt iti yksi siemen nopsaan ja tutkin siemenpussia tarkemmin, että josko siinä olisi jotain lisäohjeita. Silloin vasta katsoin tarkemmin tekstiä. Kasvaa kuulema 2m korkeaksi eikä sen kukkakaan ollut tuttu keltainen vaan ihan tumma ja mustan kiiltävän tupen peitossa. Tuskin se minulla koskaan kukkaan puhkeakaan, mutta tuo 2metrin pituus vähän panee miettimään. Ainakaan ei varmaan kannata lannoittaa kovin tiuhaan.
jmi - voi hitsi, sullako on ihan oikeesti kukkinut tuo strelitzia? Kuinka kauan se on sulla ollut ja kasvanut? Mulla on ekani ollut jokusen vuoden enkä ole sen olettanutkaan ikinä kukkivan, mutta nyt toivo herää, että josko sittenkin jonakin kauniina päivänä…
Kukkii koko ajan. Suunnilleen kolme vuotta sitten se tuli minulle Helmiltä. Tarkkaa ikää siis en tiedä. Yritti kukkia jo viime talvena, mutta valo loppui kesken ja nuppu kuivui. Ihan huonekasvina se on ollut. Ekana kesänä vein sen ulos, mutta nyt on pari viimeistä kesää ollut ihan sisällä. Kattoikkunan alla asustelee ja vettä saa jos joku muistaa kastella.
Ihan uskomatonta että tuollaisen kukan saa joku kasvatelluksi täällä Suomessa.
Itseasissa se on aika helppo kasvattaa siemenestä, jopa minäkin olen joskus onnistunut mut olin niin tolikka että annoin sen pois
Juu, ei todellakaan voi olla vaikeaa jos minäkin kerran saan sen hengissä pysymään. On tosin kyllä muuten melko surkean näköinen yksilö tuo siitä huolimatta että kukkii… Se tekee kyllä kovasti uusia lehtiä, mutta niille tahtoo aina tapahtua jotain. Osan lehdistä poltin poikki lämmittimellä ja aika monta on taittunut liikutellessessa. Varmaan tarvitsisi edes vaihtaa sille uusi multa ensi keväänä, jos nyt jaksaa…
Mut tuosta se valkonen versio on sit kettumaisempi iättää, en tiiä onko oikeesti vaikeempi vaan tuntuuko se vaan siltä
Onkos näitä sielläkin asti pohjoisessa ? Onko sinulla kuvaa valkoisesta versiosta ?
Tässon valkoinen
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51iN-cs9lML.SL500_AA300.jpg
Jos joku joskus vielä kasvattaa kolibria siemenistä ja taimia jää yli niin Rolloon voi pukata vähemmäksi
Onko tuo valkokukallinen samaa lajia kuin tuo toinen, vaan erivärinen ? Muistelen nähneeni tuollaisen valkoisen joskus tuolla etelässä ja se oli sellainen jättikokoinen…
Tuo oranssi on reginae ja valkea nicolai. Itsekin joskus ostin tuon nicolain siemeniä, mutta idätys loppui siihen kun luin että se saattaa kasvaa jopa kymmenmetriseksi.
Joo ne ovatkin tuolla etelässä lähes puun kokoisia. Tai sellainen pensas, joka on muutaman metrin korkea. Ja kukkia ei muistaakseni ollut kovin monta kasvia kohden.
Onpas tuo valkoinen(kin) kaunis. En ole tiennyt että sellainenkin on. No, eipä se taida olohuoneeseen ihan mahtua jos kymmenmetriseksi puuksi kasvaa. Ehkäpä parempi odotella aikaa, että olisi joku kunnon viherhuone missä sitten voisi kasvatella sellaisen.
Minulla on ollut tuo reginae jo ehkä viitisen vuotta, mutta ei vaan kuki. En tiedä pitäisikö se laittaa isompaan ruukkuun, ehkäpä ensi keväänä voisin sitä koittaa.
Tuon valkoisen kukintokin on sitten samaa luokkaa kuin muukin kasvi eli suuri. Leikkonahan tuota oranssia käytetään, mutta valkoista ei tietääkseni. Ei valkoisen kukka olekaan luonnossa kovin kaunis.
Olisikohan se minun suureksi luvattu juuri tuo valkokukkainen. Täytyy kaivaa siemenpussi jostain ja tarkistaa sen koko nimi. Kuvassa oli juuri tuollainen musta kukinnon suojuslehti, mutta se ei ollut vielä auennut. Jos tuo minun nyt oikein tosissaan innostuu kasvamaan, niin pitää viedä se …landian kasvihuoneisiin kasvamaan.