Kuulin että tuosta Oranssista kolibrista olisi, pienempikin lajike olemassa?
Yhdessä liikkeessä oli sellainen lehdet lyhyemmät ja pienemmät?
Oks kellään varmoja tuntomerkkejä?
Olisko kyseessä ollut vain nuori kasvi? Wikipedian mukaan Strelizioita olis vaan viittä eri lajia. Nicolai suurin vajaat 10m, S. caudata joka on vähän matalampi ja puumainen. Loput suunnilleen samankokoisia 2-3.5m. Tosin tuo minunkin on ruukkuineen vain reilut 1.5m korkea.
Minulla on sellainen tutina, että ei kannata pelätä kasvin kasvamista liian suureksi näin kotioloissa. Kasvin kokoon vaikuttavat muutkin seikat kuin laji. Valaistus- ja lämpöolosuhteet ja ruukun koko ovat myös tärkeitä seikkoja. Kolibrinkukalla on todella kookkaat juuret eikä se varmaankaan jaksa kasvattaa suuria varsia, jos sen juuritilaa rajoitetaan.
Mä ostin Planta:sta pari Kolibrii, n.2v sitten Istutin ne samaan ruukkuun. Molemmat vielä elossa, n.80-90cm korkeita, ostettaessa 20-25cm Heinäkuussa vein ne ulos. Ulkona kasvoivat aika hyvin. Olisivat kasvaneet varmaan paremmin jos vettä olisi satanut enemmän. Jos ensikesää näkevät niin heti ulos kun mahdollista ja niin pitkään siellä kun sää sallii.
<o:p> </o:p>
Kolibrinkukka rakastaa kesäistä ulkoilmaa. Oma pieni kasvini oli ulkona kesän hyvässä valossa näytti kovasti nauttivan siitä. Jos kasvin saa viileään talveksi niin aina vaan paranee. Pidän omaani viileaässä mutta valoisassa eteisessä.
Ilmeisesti se oma kolibrinkukkani on sellaista " tavismallia". Olen kasvattanut sen siemenestä. Sen voin kyllä sanoa, että se on todella hidaskasvuinen, joten menee vielä vuosia ennen kuin se alkaa olla edes jonkunkaan kokoinen.
Minun taas ei ole kahteen vuoteen haistanutkaan ulkoilmaa ja kumpanakin vuotena on ainakin yrittänyt kukkia. Tänä vuonna jopa onnistuneesti…
Tällaisen ihanuuden ostin Bauhauksesta männä viikolla, Oulusta. Kolibrinkukkana osti, mutta kukat aika erikoisen väriset. Yritän hoivata tätä mahdollisimman hyvin, jotta pysyis hengissä.
Se vois olla mieluummin joku heliconia kuin kolibrikukka.
Hieno!
Siis että ei sukuakaan Kolibrinkukalle?
En tiedä sen enempää, oli vaan muistikuva jostain että heliconia on tuon muotoinen, se on jotenkin mieleenpainuva kukan malli.
Heliconia se on tosiaan eikä Strelitzia, sattuneesta syystä nähnyt näitä (kun juuri Madeiralta tuonut kolibrinkukan l. Strelitzian). Wikipedia muuten tietää kertoa että Heliconiaa kutsutaan myös “false bird-of-paradise”-kukaksi juuri sen takia että sen kukinto muistuttaa hieman kolibrinkukan kukintoa.
Mulla on pitkästä aikaa strelitzia kukassa, huomasin sen vasta kun se oli aukeamassa.
Oho, tuota olen tavannut vain Madeiralla. Hieno.
Minä pistin muutama viikko sitten kolibrinkukan siemenet itämään. Nyt vaan jännätään kauanko niillä menee itämiseen ja kuinka monta tainta mullasta loppujen lopuksi nousee. Istutin viisi siementä.
Ei tarvinne kukintaa odotella ihan lähivuosina
Ei mennyt pitkää aika itämiseen! Nyt on kaksi siementä viidestä itänyt ja molemmat taimet ovat elinvoimaisia. Oikein jännittää missä vaiheessa kasvit täytyy vaihtaa suurempaan ruukkuun ja nyt se seitsemän vuoden päässä oleva kukinta on hiukan lähempänä. Jee!
Mulle on puhkeamassa kolmas kukkavarsi
Räppääs siitä Kolibrista kuva tänne
Tossa on se toinen kukkavarsi ja takana näkyy se eka.
Toisessa kuvassa on kolmas mikä on tulossa.