Vau, onpa todella upean näköinen ilmestys, kuinka iso(korkea) tuo on ja minkä ikäinen. Ja jos tekee siemeniä niin laita ihmeessä hölöä niin sovitaan jotain.
Tuon kuvan jälkeen vähän harmittaa että luovutin omani kompostille tuossa pari viikkoa sitten…
Puukonsuojus - mitkä on kukinnalle otolliset olosuhteet? Pidätkö ulkona kesän? nimimerkillä ´15 vuotta eikä koskaan kukkinut´ -sain kyllä systeriltä kolibrikukan teko-kukan, joka kyllä hämää kaikki ihailijat…
Onhan se komea viherkasvinakin.
Oliskohan ollut minulla 8 vuotta ja ostin sen jo kukkivana. Minulta on turha kysyä miten sen saa kukkimaan, se oli kukassa kun ostin ja sen jälkeen ei kukkia ole näkynyt paitsi nyt. Pihalla kukka ei ole käynyt koskaan, voimaa olen antanut tänävuonna enemän kun muina vuosina johtuiko sitten siitä kun päätti kukkia. Toinen syy joka voi auttaa kukintaa on että en ole kääntänyt sitä eri asentoon varmaan pariin vuoteen, enhän minä edes huomanut kukkaa ennekun se oli jo kokonaan auki, oli niin sopivasti sälekaihtimen ja lehtien takana. Korkeutta sillä on lattiasta mitattuna n. 1.5m
Ikkunan edessä vai lisävalolla?
Ikkunalla se on. Laitoin juuri sälekaihtimet kiinni ja katoin että on se pitempi kun 1.5m korkein lehti oli 2002mm. laitan myöhemmin kuvan kun tuo kameran akku tuosta täyttyy.
Tuossa se nyt on
Oo, on hieno, aika syvä multatilakin.
Tällä systeemillä on kituutettu piiiitkään, ja villakilpikirvatkin hyökkää vähän väliä. Kastelu on ilmeisesti jäänyt liian vähälle kun lehdetkin on rullalla. Valotilanne: vintin eteläikkunan puoleisella aulan takaseinällä, eli aurinko kyllä tulee ehkä tunnin ajan päivittäin:
Onko tuo joku eri tyyppinen kun on noin pienet lehdet? Mulla lehdet on noin 45x20cm, eikä kukkavarsi ole kun puolet lehtien pituudesta eli metrin verran.
johan mä sanoin - kastelun vähyyttä. Ja varmaan ravinnepuutostakin… Isompia lehtiä jouduin poistamaan (vain tapit jäljellä) kun koira riehui niitä nurin. Ja kuten sanottu - kukka on tekokukka!
Pitäsköhä, munkii hankkii Kolibrini sekaan tekokukka.
Sain espanjantuliaisina kuvan kolibrinkukan. Saako sen viihtymään huonekasvina, vai onko vain hetken ilo?
viihtyy kyllä, mutta vaatii viileää talvea kukkiakseen. Tulee aika isoksi, n. metrin kork. ilman lannoitusta.
Metrin korkuiseksi Enpä taida yrittää pitää tätä hengissä. Ei ole tilaa niin suurelle kasville. Olen jo hävittänyt lähes kaikki suuret kasvit, ja kun vielä keväällä jakelen Amatsoninliljan sipulit, on viimeinenkin tilaavievä hävitetty.
laita kiertoon - eiköhän niitä ole ottajia…
Toki laitan kiertoon. Aina on niitäkin, joilla tila riittää. Itseasiassa sain juuri asiasta yksityisviestin, joten ottaja on valmiina
Kolibrikukka Ranskan rivieralla:
Voi apua miten upea!
Kun nuo ipanapat vaan kasvaa isommiksi, eivätkä tunne sitä mahdotonta houkutusta helliä kukkiani kuolon partaalle, niin voi harkita suurempiakin kukkia. Nyt kun on pakko pitää korkeammalla
Oma kolibrikukan taimeni kasvaa suhteellisen reipasta vauhtia. Viime vuoden puolella istuttamistani viidestä siemenestä kaksi iti. Toinen taimi on hiukan jäljessä, mutta se nostikin päänsä mullasta pari päivää myöhemmin kuin kaverinsa.
Mulla on itänyt kolme sterliziaa, kivaa.