Voi ett on komea! Tahtoo kans, punasta ja vaaleempaa… sit ensi kesänä
Nimetön reppana on. Kuvan perusteella sinulla kirkkaamman punainen. Tuo omani melko haalea lilaan menevä. Etsin viimevuotista kuvaa, jossa kukinta olisi pidemmällä.
Löytyihän se.
Taisivatpa ollakin juuri minulta, kun tarkemmin muistelen:)
Mairella on kauniin värinen ja tiivis puska ja et siis tiedä nimeä, voi harmi. Olen ihan vastaavaa ihaillut tuolla naapurikylällä ja sielläkään ei emäntä nimeä tiennyt. Viime syksynä kukki hienosti vaikka kuinka myöhään, kun kaikki muut jo olivat lopettaneet…
Kauppilan vanhassa esitteessä sanotaan voimakkaamman punaisesta tiheäversoisesta lajikkeesta, että olisi Autumn Fire.
Mehiläiset tykkää.
Vantteran oloinen punapää, komeamaksaruohon Matrona, ostin sellaisen mökille ihan vain nimen perusteella. HIRMUISEN isot lehdet, muttei oikein räväyttänyt vielä olemuksellaan, enkä tainnut ollenkaan ottaa kuvaa. (Pitäisi juurtua pelkästä lehdestäkin, sitä kokeilin elokuussa ja kesällä kerron kuin kävi Matronalle)
tällaista on meillä..todella vahvaa tekoa,tuulisella pihalla on säilynyt hyvin ryhdissään..
Hyvin ovat kestäneet pakkasen ja luntakin on.
Hieman jo rupeaa väriä näkymään…
Ymmärsinkös oikein, että jos maksaruoho saa liikaa ravintoa, niin kasvattaa varsia ja lehtiä ja kukinta on huonompaa?
Näyttää niin hyvälle nuo teidän maksaruohot! Omani ovat aina niin kurjan näköisiä, että olen niihin jo niiiin kyllästynyt. Taitavat minulla kärsiä liian tiiviistä maasta. Ensi keväänä on kyllä paikan vaihto edessä. Mikä on hyvä kaveri maksaruoholle? Kävisiko mirrinminttu?
Kävin palstalla ja johan olikin paljastunut lumen alta kaikenlaista. Komeamaksaruohon (Sedum xenox) alkuja tässä.
Ensi yöksi on luvattu että menisi pakkasen puolelle ja mietin että pitäisikö mennä takaisin näitä ja muita peittelemään harsolla tai jotain?
Ei tarvitse.
Kiitos pikavastauksesta. Viime kesänä ensimmäistä kertaa pääsin näiden perennojen kanssa touhuamaan ja olikin iloinen yllätys miten moni oli selviytynyt yli talven. Vaikka maa jäi syksyllä ihan litimäräksi.
Syksyn viimeisellä mökkireissulla keräsin komeamaksaruohon kukkia maljakkoon. Koko talven ovat maljakossa olleet vettä vaihtaen ja nyt varsissa oli pikkuisia sivuversoja. Irroittelin ja laitoin potteihin, mahdoton määrä .
Oihh! Hyvä tietää että voi noin lisätä. Kiitos valtsu!
Nyt kun katsoin tuota kuvaa niin on sieltä joku vissiin leikannut jotain kun on niin siistit leikkauspinnat. Vai kuvittelenko vain? Vai ovatko rusakon syömiä? Noh, ihan sama kunhan emokasvi elossa pysyy.
Vuosi sitten tein Viron asunnon rapun eteen pienet penkit johon istutin myös kaksi pientä alkua komeamaksaruohoa molempiin penkkeihin.
En tiedä mitä siellä myytävässä biolanin mustassa mullassa on, mutta kukinnat on suurimpia mitä olen nähnyt.
Mikä ihmeen maksaruoho se miulla on !?! kun on tismalleen samanlaiset lehdet ja kukinnot, mutta raivoon sitä kun on niin pitkä vartinen oli sitt minkälaisella paikalla tahansa eli makaa aina maata pitkin.
Tuommonen lyhyt vartinen versio olis ihan ihana ja ei tuon miunkaan kukinnoissa mitään vikaa oo mutta levällään oleminen tympii, ja leviää kun mikä.