isomaksaruohoa (sedum telephium) ja komeaamaksaruohoa, joka on edellisten risteymä, joutuu useinkin ihmettelemään jos eivät ihan rinnakkain kasva. komean yksi tuntomerkeistä on tanakka varsi. liialla typpilannoituksella senkin voi pilata.
iso kukkii aiemmin ts ehtii kypsyttää siemenet ja pikkutaimia ilmaantuu joka paikkaan - komea kukkii oikein myöhään (hyvä joulukukka:-)) eikä saa itävää siementä aikaiseksi. pistokaslisäys sitävastoin on erittäin helppoa.
Jassoo, kiitti Mai-lee, sitt se on luultavimmin tuo iso, koska kukkii jo hyvissä ajoin kesällä, ja siementää ihan älyttömästi.Nytpä tiiän tuonkin jutun.
Valkokukkainen on aloittanut kasvunsa mukavasti.
Tummanpunalehtinen ja punakukkainen on myös lähtenyt kasvamaan. Sieltä pari vaaleanpunaista alkua näkyy jo.
Nyt kun vihdoin näyttävät komeamaksaruohon pistokkaat juurtuneen niin miten lähekkäin ne kannattaa istuttaa?
Itse laittaisin n.30 cm välein.
Kiitos Kurppa! Ovat vaan niin pieniä että tuntuu isolta väliltä, mutta kai ne siitä kasvavat. Toivottavasti...
Tässä vanhat esimerkkikuvat puuhamaan reunalta;)
2011 elokuu
Seuraavana syksynä.
2016
Hyvät esimerkkikuvat! Istutusetäisyys riippuu varmaan siitäkin, haluaako korostaa kasvin pyöreää kasvutapaa vai ei. Jos haluaa, tarvitaan vielä enemmän kuin 30 cm väliä. Itselläni nuo komeamaksaruohot ovat ainakin kasvaneet ihan valtaviksi muutamassa vuodessa. Ihana kasvi! Aion jakaa sitä taas lisää syksyllä, kun istutan ruukuista maahan.
Komeamaksaruoho kukkii, muttei oikein komea ole, kun on tänä keväänä halkaistu puolikas. Tykkään tästä kasvista paljon.
Herbstfreude
Osaisiko kuka kertoa minkä niminen tämä maksaruoho on?
En osaa kertoa, mutta hieno on ainakin.
Voisiko olla joku tämmöinen.
Olen kauheesti noita virosta katsellut ja Kukehari nimellä tämmöisenkin googlella löysin.
http://hansupuukool.ee/sedum-alboroseum-mediovariegatum-roosakas-kukehari-mediovariegatum
Reilu kuukausi sitten sain yhdeltä kivalta ihmiseltä kauniin kukkakimpun… Näitä maksaruohon oksia olen säilytellyt kun mielestäni ovat niin nättejä. Vaan empä olisi uskonut, että niihin kukkiviin varsiin vielä näin syksylläkin voisi kasvaa juuria. Niin vain näkyy olevan. Ulos vietynä varmaan eivät selviä kevääseen, mutta vaikealta tuntuis sisälläkin😲 Mitä ihmettä näille tekis, kun tuommosia(kin) minun kyllä kovasti tekis omaan penkkiin mieli saada. Taitais olla helpointa pyytää keväällä uudet pistokkaat…
Iltatähti. Minä olen joskus laittanut juurtuneet oksat keväällä multaan, sisälle. Joskus laitoin syksyllä ulos. Hyvällä tuurilla ne juurtuisivat ulkona. Mutta nehän on vielä nättiä, kannattaa pitää maljakossa.
Yksi oksa kummassakin maljakossa, toisessa tilkka vettä ja pienet juuret, toinen ilman vettä. Muutaman viikon viihtyneet sisällä.
Nyt alkaa maksaruohotkin kukkia.
Perhoset ja pörrit kiittää.
Muistaakseni Matroona