Komeamaksaruoho, Sedum spectabile

Tässä toissa kesänä purkutontilta löytämäni komeamaksaruohot. Pääsivät paraatipaikalle uudelle istutusalueelle ja viime kesänä kasvoivat hyvässä mullassa aivan valtavan kokoisiksi, korkeutta oli varmaan 70-80 cm. Tykkään näistä erityisesti maljakossa.
Taustalla kasvavat syysleimut ja ukonhatut huitelevat reilusti yli metrissä, on aika paljon kasvuvoimaa tuossa metsäpirtin mullassa…

4 tykkäystä

Tämä on alkujaan kyssikseltä. olen lisännyt sitä pistokkaista. Korkeutta melkein minun vyötärölle asti.

5 tykkäystä

Tämä on alkujaan taimivaihdosta jostain lähes 15 vuoden takaa. Tykkään tästäkin kovin, tämä on aika matala.

4 tykkäystä

“stewed rhubarb mountain” Tässä on ihanat kaksiväriset kukat ja kukkii todella kauan.

6 tykkäystä

Voi että nämä on ihania, ihan suosikkejani.:heart_eyes: Olen lisäillyt näitä pistokkaista vuosittain ja niitä alkaa olla jo paljon joka paikassa, tänä vuonna en aikonut lisätä, kunnes lokakuski katkoi ne ja jo taas oli kymmenen purkkia pistokkaita juurtumassa.

Tuota tummaa on näköjään tuossakin kahta erilaista, kyllä minulta suurimpaan osaan nimetkin löytyy, jos alan vihkoja selata, mutta ei sillä tiedolla mitään tee. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ja näissä käy aina kauhee pörinä, pörrit ja perhoset tykkää. Ampiaisyrtti on tahallaan siivoomatta, haluan sen siementävän lisää taimia.

8 tykkäystä

On ne hienoja, mun nuorempi tytär jonka kanssa olin matkalla, osti jotain maksaruohoja, rakastaa niitä. Hänellä On jo jonkinlainen maksaruoho arsenaali. Viherlassilasta löysi jotain uutta.
Pitääpä näyttää hänelle näitä kuvia.

1 tykkäys

Ne on niin helppoja monistaa, laitan kesällä suoraan multaan pistokkaat purkkeihin ja noin kuukauden päästä kun kasvaa juuret pohjareiistä, laitan ne maahan kasvamaan.

Yhdestä pitkästä oksasta saa noin 2-3 pistokasta ja mullan alle menevästä osasta poistan lehdet.

Vieläkin ehtii hyvin , jos haluaa tehdä ja myös vedessä voi juurruttaa. :blush:

1 tykkäys

Tämä on ilmeisesti komeamaksaruoho. Otin ne viime kesänä ylös isolta perennamaalta ja istutin tuohon. Paikka on kuiva ja paahteinen. Hyvin ovat viihtyneet tuossa, eivät ole kasvaneet ihan yhtä korkeiksi kuin muhevassa maassa.

4 tykkäystä

Katselin nyt vihkostani, että mitä kaikkea olen ostanut näitä ja mitä tiedän löytyvän edelleen.

Matalat siis erikseen, mutta näitä isoja hybridejä on tämmöiset ostettu ja vaihtelevalla menestyksellä kasvateltu ja lisätty. :wink:

Herbstfreude, tämähän on se kaikkein yleisin näistä suomessa.

Sunsparkler wildfire , tämä on kadonnut

Carl, tätä on paljon

Stewed rhubarb mountain, tämä pärjää hyvin ja on paljon.

Brilliant, tästä en ole varma pitää katsoa kun kukat aukeaa.

Mediovariegata, sinnitteli muutamalla oksalla pari vuotta, nyt en oo nähnyt.

Purple emperor, voi hyvin.

Munstead dark red, voi hyvin, myöhäinen kukinta.

Orange xenox, tämän vuoden ostos.

Honey gold, todella vahva, ihana luonnonvalkoinen.

Marina, meinasi kuolla liian varjossa kosteassa, otin pistokkaat ja kuivemmassa voivat hyvin.

Diamond edge, löytyi yksi verso kuitenkin.

Autumn fire, voi hyvin, kukkii myöhään.

Karfunkelnstein, voi hyvin.

Rainbow xenox, voi hyvin.

Matrona , pitäisi olla, mutta noita tummia on niin montaa laatua täällä, että tästä en oo varma onko enää.

Sitten on muutamaa laatua taimivaihdosta saatuja, joillle ei oo nimiä, ne voivat pulskasti.

Ja tuossa ylemmässä kuvassa on siis edestä päin Carl, punainen , Honey gold , valkoinen, ja tummat Rainbow xenox ja purple emperor sekaisin. :wink:

Liian muhevassa, lannoitetussa ne tahtoo kasvaa just korkeiksi ja sitten ne ei pysy pallona, vaan levähtää pitkin maata.

Niukemmassa ne pysyy pallona, kuten sinulla kuvissa, näyttää hyvältä kasvupaikalta. :blush:

Sitten jos on liian niukkaravinteinen ja kuiva nämä kituvat, eli eivät pärjää niin karuissa oloissa yhtä hyvin kuin ne luonnon korkeat maksaruohot ja ne keltaiset matalat, jotka elää ihan pyhällä hengellä. :wink:

Sitten kun ne on sopivassa paikassa, niin on kyllä todella kaunis , helppo ja huoleton kasvateltava.

Tuossa minun parhaassa paikassa on soramaa, jonka alla on syvemmällä savea, eli ei liian kuiva kuitenkaan, mutta ei talvimärkyyttä, eikä turvetta. :wink: Olen hiukan paiskonut sinne hepankakka kompostia ruuaksi päälle.

Jestas sentään, onpa niitä monenlaisia.

1 tykkäys

Eikä tuossa ole kuin pieni osa. :wink:

Tässä miun.

Tämä jäi halkokuorman kolhimaksi

4 tykkäystä

Matroona on korkein

6 tykkäystä

Uusimmat pääsi tänään vauvalasta.

6 tykkäystä

Tuo punalehtinen maksaruoho on mun hankintalistalla. Voinko saada ensi kevään taimivaihdossa joltakulta alun?

Helsingissä kivikkopenkissä kukkii kaksi erilaista. Tuo vaaleampi on samaa kuin tuo aiempi Porvoossa oleva, mutta jää matalammaksi kuivassa maassa.
Lajikkeista ei mitään hajua, nämä on purkutonteilta. Tähän haluaisin sitä punalehtistä vielä!

1 tykkäys

Olen osan noista omista ostanut flörin ja viherlassilan syysaleista.

Ne ovat hyvin lähteneet kasvuun myöhään istutettunakin, eli syysaleja kannattaa katsella.

Suurin osa lajikkeistani on haalittu virosta ja latviasta, suomessa lajikkeita on vähemmän tarjolla, viron tulokaat on ihan hyvin pärjänneet enimmäkseen.

Tänään muuten löysin kuin löysinkin diamond edgeä tuolta kukkapenkistä, luulin sen kuolleen, mutta se oli jäänyt muiden keskelle, valkoreunaiset lehdet paljasti. Leikkasin siitä nyt 2 pistokasta ja laitoin jopa irrotetut lehdet juurtumaan lasiin, ne usein lähtee niistäkin kasvuun.

2 tykkäystä