Kompostoinnin ongelmia

se yksi kuumavesipullokäsittelykö auttoi? - pikkupioninkin taitaisi kannattaa kokeilla - ei lämmintä akvaariovettä suoraan kompostoriin mutta jonkinmoisen pänikän sisällä mahdollisimman syvään upotettuna.

Ilmeisesti, ukon hätistelen vielä sinne käymään ja kuvittelisin, että eristäminenkin on auttanut kun muhii siellä nyt keskenään eikä kaikki lämpö mene harakoille.

Kuivike tai vesi on huono vaihtoehto komposti tarvii ruokaa millä se jaksaa pitää lämmön ylhäällä ja ilman palavaa mateliaalia ei se jaksa pitää lämpöä korkeella näillä pakkasilla mitä on ollut.

Jos on komposti täynnä melki kokonaan palanutta niin lämmöt putoo nopeasti alas alhaalta pois palanutta ja ylös ruokaa(komposti) eli ruoan jätteitä eläinten ulosteet kaikee mahdollista.

Kuumat vesipullot on vaan apuna heräämisessä mutta ei sitä hyörytä herätellä jos ei sillä ole mitä poltaa.

Meilläkin oli alaluukku vähän jäätynyt kiinni kaadettii kumaa vettä kastelukannusta reunoihin ja sitten pientä väkivaltaa käyttäen vivuttiin luukku auki.

Mulla on nyt kuumavesipullo kompostorissa. Päältä massa oli kohmeista, mutta parin sentin syvyydeltä aivan sulaa. Mulla on tuo täysinäisyysongelma, kun pohjallakin on tällä hetkellä sellaista, mikä ei ole kunnolla maatunutta, niin sitä en viitsinyt sulan aikana tyhjentää. Jälkikompostoriin en viitsisi enää sekoittaa kovin keskeneräistä, sillä se on keväällä levityskelpoista. Voisihan siihen väliin laittaa jotain esteeksi, ettei pääsisi sekoittumaan. Olisi pitänyt tulla vaan aikaisemmin mieleen, kompostorin alaosa saattaa olla jo läpijäässä eikä tyhjentäminen ole mahdollista.

Ehkäpä ensi talvena olemme vähän viisaampia kompostorin käyttäjiä :wink:

No jaa, en menisi takuuseen ainakaan itsestäni…

Miulla on kompostori melkein aina koko talven jäässä, keväällä sekoitan lisään hieman kuumaa vettä tai kananpaskaa. Syksyisin tyhjään melkein tyhjäksi, että talven tähteet mahtuvat.

Laitoin kompostiin muoviliinan(vastuukin)ja ainakin 5cm sanomalehtiä.

Oli joulun aikana viikko yksikseen ,niin lämpö pääsi putoamaan.

Nyt kun äsken kävin kattomas,oli lämpö jo 40 astetta.

Höyry nousi jo lupaavasti.

Trekooli voisi nyt jollakin välineellä kohotella mahdollisesti liian tiiviiksi painunutta sisällön pintaosaa. Alimpaan, jo kypsyneeseen osaan sitä ei kannata sekoittaa.

Keskustelun innoittamana kävin myös vilkuilemassa kompostiani. Aattelin jo, että nyt keittiöstä tulevat jättteet täytyy laittaa sekajätteeseen, kun komposti on jo täynnä. Avasin alaluukun, ja se alapuolihan oli tyhjää täynnä! Kompostimassan alapuoli oli jäässä, joten en saanut sitä yläpuolelta pökittyä alaspäin. Laiton yhden kuumalla vedellä täytetyn pienen mehukanisterin sinne pohjalle. En tiedä auttaako mitään. Ainakin täytyis käydä vähän väliä vaihtamassa. Pikkasen sain möyhimällä kasan pintaa alemmaksi, joten lisää sopii taas jonkun aikaa. En syksyllä tarkistanut olinko saanut massan putoamaan tarpeeksi, kun olin osan ottanut jälkikompostoriin. Ekaa talvee tuo tuolla pihalla töröttää. Ens vuonna ollaan jo viisaampia.

Minullakin nuo halpiskompostorit talvella jäätyy, muttei haittaa kun niitä on kaksi niin eivät täyty heti. Keväällä sitten lähtevät aika äkkiä käyntiin. Lisäksi on kokeilussa sisällä matokomposti, mutta se ei kyllä riitä meidän jätteiden tuotannolle yksistään. Ei ole oikein kopkemusta vielä miten iso sen pitäisi olla…

Anttipalle kiitos vastauksesta, huomenna ajattelin yläosaa vähän pöyhiä (vaikka ei se kovin tiiviiltä vaikuttanut)ja lisätä kananpeetä. Neljä tai viisi kertaa olen vaihtanut veden pullossa. Toivottavasti lähtisi lämpenemään, muussa tapauksessa jätän sikseen kevääseen asti.

Mutta mielenkiintosta tämä kompostointi on! Saa painiskella luonnonilmiöiden kanssa läpi vuoden :smiley:

Yksi kaverini sanoikin, että ympärivuotinen kompostointi on hänen harrastuksensa.

Talvella pitäisi käyttää enemmän kuiviketta kuin kesällä. Tällöin massa pysyy kuivempana eikä jäähdy niin helposti.

Mulla riittää kesäisin väliaineeksi pelkkä sahanpuru, olki tai vastaava, talvella täytyy olla turvetta myös.

Meillä biolaani pöhisee tasaisen varmasti 40-50 asteessa. Jätettä sinne menee nyt talvella n 20 litraa ja kuiviketta 10-15 litraa viikossa. Kuivikkeen määrä riippuu siitä kuinka paljon kartonkia ja talouspaperia on jätteen mukana.

Kai tässä pitää taas mainostaa kuiviketurvepaaleja joita myyvät ainakin Agrimarketit. 200 litran tiivispakattu paali mahtuu auton takapenkille. Maksaa noin kympin. Meillä yksi paali riittää vuodeksi lämpökompostin ja kesähuussin kuivittajana kun sekaan laittaa risusilppua ja sahanpurua.

Brittikirjallisuus suosittaa käyttämään talouskompostiin väliaineeksi kaiken kartongin jota talous tuottaa, samoin osan paperista. Laitan kyllä nykyään kaiken talouskartongin (hiutalepaketit, teepussikotelot, munakennot tmv) revittynä kompostoriin mutta en ole oppinut laittamaan aaltopahvia tai esim kirjekuoria massaan mukaan.

Vielä vinkki niille joilta ei itseltä tule riittävästi talousjätettä; kysy lähimmästä kahviosta saisitko heidän kahvinporonsa hyötykäyttöön, tai kuljeta työpaikalta biot kotikompostoriin. Hullun maineen saa kaupanpäälle :wink:

minä sitten tykkään lukea näitä lämpökompostorijuttuja. itselläni ei semmoista ole. koska komposti on käytössä vain kesän ajan - mökillä kun on - ei kannata ostaa kallista härveliä. biolanin iso loota riittää hyvin. vielä joulukuun alussa se toimi, kun ei meillä ollut pakkasia ollut. nyt se nukkuu tietenkin ja ne biojätteet, jotka kotoa näin talvisaikaan vien mökille, saavat odotella muovisaavissa kevättä. aika aikaisin kompostori silloin alkaa lämmitä.

jos joskus on tilanne semmoinen, että lämpökompostori on hankittava, tiedän ainakin, mistä löydän viisaat hyviksi havaitut neuvot:-)

edit - se pönöttää avokuistilla tähän aikaan vuodesta. kuisti on talvella varasto ja kesällä sitten taas vasta ruokailu-, kaffittelu- etc tila:-)

Missä sä, mai-lee sitä saavias säilytät talviaikaan?

Minä olen jo miettinyt ensi talven selviytymiskeinoja. Nykyistä kompostoria eristetään jotenkin simppelisti, voisiko sen sijainti olla keskellä lehtikompostia?

Kakkoskompostorin voisi rakennella yhteen noista kolmesta kompostista, jonkun sortin pesukoneen rumpu, verkotettu pyykkikori, kannellinen saavi tms. joka vastaan tulee kaatiksellla, sinne keskelle vaan ja voi sitten tiukan paikan tullen täytellä sitäkin.

Plus tietenkin kaikki muut ilmitulleet toimenpiteet, jotka tässä vaiheessa talvea osoittautuneet tarpeellisiksi :slight_smile:

Kun ette ole poistanut alhaalta puoliksi palanutta niin sitä voi olla komposti yli puolen väliin ja se ei pysty pitään lämmintä yllä sitten en tarkaan tiedä millaiset kompostit teillä on mutta mun kompostissa on parikin niitä väli putkia ja niiten varaan väliin jää koko ylä osa roikkuun ja välissä on tyhjää kun kepillä sitä tökkii niin putoo alas päin.
Minä en käytä varsinaista kuiviketta puupohjanen kissan hiekka on ainoa ja se minulla taas toisaalta lisää ruokaa kompostiin pissojen ja kakkojen kautta.

Meillä myös tuota pellettikissanpurua nyt komposti pullollaan, on ruokajätettäkin laitettu. Väliputkiasia tarvinnee lisäperehtymistä, tällä kertaa olisi kyllä pitänyt alakerta tyhjentää aiemmin elikkä ainakin siinä yksi moka.

Heksu saatko auki ala luukua tyhjää nyt vaikka jäte säkkiin ja sitten pudotat alas ylhäältä kamaa ja heitä vaikka hiukan sitä puoliksi palanutta sinne päälle siihen riittää lapiollinen