D.formosa, olin jo epätoivon partaalla, kunnes luin taistelustasi samaisen biolanin kanssa. Tekisi kyllä mieleni heittää hanskat kehään, vaan pakkohan sen on meilläkin onnistua, kun teillä muillakin. Olen kierrättänyt massaa alhaalta ylös, totesin liian tiiviiksi, joten kuiviketta väliin ja päälle. Edelleen se vaan haisee eikä pinta laske. Ja kärpäsen toukkiakin on, vaikkei sinne niitä kai pitäisi päästä,vai miten teillä muilla?
Nyt otin sitten ritterinan neuvon käyttöön ja avasin ilmaventtiilin 100 %:iin, jospa se olisi se viimeinen keino, joka tepsii. Jos sekään ei toimi (kompostin pinta on jo yläilmaputkien tasolla), laitan valituksen Biolanille, lähettäköön jonkun asiantuntijansa analysoimaan meidän haisevan kompostorin sisällön, ehkä sitten uusivat vianetsintäkaavionsa...
Onneksi naapurit eivät ole vielä valittaneet, kun hajua tulee huolimatta päällimmäisestä reippaasta kerroksesta kuiviketta.
Älä anna periksi! Lisää puoli ämpärillistä kuumaa vettä, sekoita jätteeseen reipas tujaus herätettä ja unohda koko asia vähäksi aikaa. Ehkä luonto jo hoitaa asiaa..
Meillä alkaa kompostorin tilanne näyttää hyvältä. Kuivikkeen lisääminen kannatti, sillä nyt mittari näyttää 63 astetta. Ikinä ennen en ole sellaisia lämpötilalukemia tuossa meidän kompostorissa nähnyt.
Mössöstä haihtuu nyt rajusti vettä, joten kannattaa seurata tilannetta. Ellet lisää tuoretta materiaalia, kannattaa välillä kastella, mutta siinä yhteydessä aina pöyhiä, ettei painu liian tiiviiksi.
Komposti ei se toimi vieläkään, vaikka se on kutakuinkin täynnä. Sitä on pöyhitty kunnolla ja lisätty kuiviketta kunnes tuntui, että kuiviketta on liikaa. Siispä lisäsin kuumaa vettä ja herätettä, ei vaikutusta. Lämpötila laskee (se on nyt 26), mutta ei se ole vielä valmis, kun korkein lämpötila siinä on ollut 37 astetta pari päivää. Nyt tuntuu, että pintakerroksessa on elämää, joten ajattelimme poistaa alakautta osan ja laittaa sen jätesäkkiin odottamaan parempaa päivää...
Tässä on nyt mennyt monta viikkoa taistelemiseen ja kohta lopetan koko kompostoinnin, kun en enää ymmärrä mitä teen väärin. Kosteus tuntuisi olevan sopiva, ruokin sitä kolmisen kertaa viikossa, enempää ei kahden hengen taloudesta tule. Olen lisännyt ruohosilppua - ei vaikutusta, olen lisännyt herätettä - ei vaikutusta. Vettäkin lisäsin jossain vaiheessa, kun se tuntui olevan alaosastaan kuivaa. Nyt en enää tiedä mitä tulisi/voisi tehdä. Kannattaisiko lisätä tavallista multaa, kuten jossain sanottiin. Jos, niin otanko sen multakasasta (tuotiin jokunen viikko sitten) vai kaivanko maasta?
Meidän komposti ei enää haise! Lämpötila vaihtelee 55-70 asteen välillä ja haju on muuttunut melkeinpä tuoksuksi.
Minä ripottelin kompostoriin vaaleanpunaista kastelulannosjauhetta(sitä oli helpoiten saatavilla) joukkoon silloin, kun tyhjensin kompostorin ja täytin uudelleen reilumpien kuivikekerrosten kera. Parit pissatkin kaadoin satsin päälle ja sekoitin.
Meilläkin tilanne alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Pariin kertaan olen myllännyt koko kompostin sekaisin ja lisännyt kuiviketta. Sitä tuntuu kyllä menevän hirmuisesti. Kompostori onkin nyt kutakuinkin täynnä ja lämpötila yli 60 astetta eli kompostoituminen on hyvin käynnissä.
Ennen meillä oli käytössä kuorikepohjainen kuivike, mutta nyt kysyin maatalouskaupasta kuiviketurvetta, koska luin täältä jostain, että se imee tehokkaammin kostetutta. Kuiviketurvetta ostaessa kaupan tytöt ihmetteli vähän aikaa, katsoivat koneelta, että on olemassa vaan kuiviketurvetta/purua tai pelkkää kuivikepurua. Otin kuiviketurvetta/purua ja kotona olikin pettymys melkoinen, kun pussista löytyi lähes pelkkää purua, jonka seassa oli vain pieniä hitusia turvetta. Ostin myös pussin huussi/kompostikuiviketta, joka taas osoittautui melko hyvän näköiseksi turpeen ja purun sekoitukseksi, vaikka luulin ostaneeni kuorikepohjaista kuiviketta... Tää on taas niin tätä... Onko kellään kokemusta tuollaisen purun kompostoitumisesta? Täytyy kai lähteä vielä ostamaan sitä kuorikepohjaista kuiviketta, ettei komposti mene liian tiiviiksi. Saas nähdä mitä tällä kertaa onnistun kaupasta saamaan .
Mutta, mutta... Edelleen ilmanvaihtoventtiilistä lirittää pikkiriikkisen vettä ja poistoilmakaan ei ole aivan hajutonta, vaikkaikin jo kohtalaisen siedettävää. Ilmanvaihdon säätökansi irtoaa meillä helposti ja eilenkin ilmanvaihtoaukosta nousi ihan selvä vesihöyry. Vesihöyry tiivistyy säätökanteen ja valuu vetenä pitkin kompostoria. Kompostimassa alkaa olla mielestäni jo melko kuivaa. Vesitipan siitä saa juuri ja juuri tiristettyä, kun kaikin voimin puristaa.
Meidän kompostiongelmat tuntuvat jatkuvan. Haju on poissa, mutta lämpötila ei nouse, vaikka on pissitty, kaadettu kastelulannoitetta jne. Koska pinta kuitenkin laskee, voisikohan olla, että biolanin lämpömittari on rikki, se on parhaimmillaan noussut 42 asteeseen, mutta viimeaikoina vain 35:een, tällä hetkellä 30 astetta, vaikka tavaraa on lisätty säännöllisesti? Nyt on kyllä konstit loppu, voisiko olla jo tyhjennyksen aika?
On tää niin hankalaa... Lupaavan alun jälkeen meidän kompostori näyttää taas 30 astetta. Parhaimmillaan oli lähes 70. Tavaraa on lisätty, kuiviketta laitettu, valmista tavaraa tyhjennetty pois... Haju ei nyt ole ollenkaan niin paha kuin alkukesästä. En vaan tajua ollenkaan, miksi lämpötila laski eikä suostu uudelleen nousemaan.
Ei meidän komposti ikinä viikkotolkulla mitään hirmu lämpöjä pidä Kun palaminen alkaa kunnolla niin muutaman päivän lämmöt on korkealla ja kun se kiivain vaihe on ohi niin lämmöt laskevat takaisin.Sitten on alaluukusta otettu tavaraa pois ja kun kompostiin kertyy tavaraa tarpeeksi niin taas lähdettiin... En ole ikinä ajatellut että sen pitäisi jossain hirmulukemissa peuhata jatkuvasti vaikka lähes joka päivä komposti evästä saakin... Ja Biolanin lämpökompostori on.
Juu, ja kun se kaikkein kuumin osa on siellä kompostimassan yläpäässä, niin onhan se mahdollista, että se lämpömittari ei osu kohdalle. Sitten vasta huolestutaan lämpötilasta, kun massa ei laske tai se alkaa haista tai lämpötila alkaa olla ympäristön luokkaa.
Vilkaista voi vaikka Savonlinnan ohjeet. Siellä on aika hyvin kerrottu, milloin on tarpeeksi kosteaa ja lämmintä.
Kompostointi on kyllä aikamoista opettelua. Minusta tuntuu että itseltä se on vienyt 10v, mutta nyt toimii ja multaakin tulee. Tosin ei ole biolan. Aina olen kompostin tuotoksen puutarhassa hyödyntänyt, mutta nyt sen voi laittaa ihan pinnallekin ja tämä kama on vain muutaman kuukauden ikäistä. Naurattaa kyllä aina se handy mainos missä alaluukusta valuu ulos multaa ja siinä väitetään että talousjäte muuttuu 8 viikossa metsämullalta tuoksuvaksi puutarhamullaksi. HAH HAH!!
Aina se jäte jossain vaiheessa hiukan haiskahtaa kun tuoretta on. Jotkut haisee pahemmalta kuin toiset. Mutta oman kompostorin täytön opittua kaikki hajuhaitat ja muut
saa kyllä kuriin. Itsekin peitän massan kesäisin tuoreella ruohosilpulla. Lämpömittaria en ole koskaan omistanut joten minun ei tarvitse tarkkailla mitään lukemia vaan senkun pöyhimällä vaan ilmaan massaa aina usein.
Meilläkin lämpö sahaa eestaas, kaikki riippuu täyttömäärästä, edellisen tyhjennyksen ajankohdasta, sisällöstä jne.
Jos kompostori on puolillaan, ei sen tuottama lämpö riitä pitämään yläosan ilmatilaa niin kuumana että lämpömittarin lukema nousisi.
Jos kompostori on täynnä mutta edellisestä tyhjennyksestä on aikaa, on pohja jo maatunut niin pitkälle että on jäähtynyt ja pinta on kuuma. Lämpömittari on käsittääkseni keskellä Biolanin 220 lämpökompostoria, joten voi olla että kuuma kohta on sen yläpuolella ja mittarin kohdalla on jo pidemmälle maatunutta eli viilenevää massaa.
Tärkeintä siis on että kun yläluukun aukaisee niin lämmintä ilmaa, jopa höyryä, pöllähtää ilmoille. Ja kun alaluukusta kurkistaa pari viikkoa edellisen tyhjennyksen jälkeen, on siellä vastassa tummanruskeaa massaa josta ei äkkiseltään erota appelsiininkuoria kahvinsuodatinpussista.
Mun komposti ei varsinaisesti haise vaikka kyllähän siellä välillä on OMINAISTUOKSU. Lämpö on pyörinyt 50:ssä kun sijaitsee auringossa, mutta ongelma on varmaan hapetus, koska ei maadu appelsiinin- eivätkä munankuoret, eivät myöskään maatuvat koirankakkapussit. Voiko olla kysymys hapetuksesta jos kuitenkin lämpö nousee mukavasti? Haluaisin jo ruveta saamaan tuotosta jota ei tarvitsisi piilotella enää. Vielä mainitsen että ei valu neste alaluukusta. Kuka sanoo painavan sanansa?
Hei, ansikas, ootko laittanut puutarhajätettä, vaiko myös keittiötuotosta. Ruuantähteet vilkastuttaa toimintaa ja kaikki pitäis pieniä pieniks palasiks, koska pöpöillä ei ole hampaita. Älä välitä , ei mullakaan ole kuin 36 astetta, ja johtuu kyllä juuri siitä että oon laittanut liian isoina. Tei nyt sen homman että vähensin tuuletusta. Kokeilen, onko hyvästä vai huonosta , siis 100:sta 50:een.
Minä en ottanut kompostoinnista(kaan) mitään paineita ja ostin epälämmöneristetyn halpamallin, sillä se toimii suurimman osan vuotta. Säästö oli huomattava. Kylmimmät talvikuukaudet meillä lähtee keittiön biojäte kunnalliseen jätehuoltoon.
Komposti toimii kunhan sitä sekoitetaan. Ja jos huomaan viilenemistä pyydän jonkun miespuolisen tuottamaan sinne biokompostiherätettä: pottaa en suostu käyttämään. Miehillä on tuo herätteen lorottelu jo rakenteellisesti helpompaa
Keittiöntuotteemme on pääosin kahvinpöönää (meillä juodaan kahvia yli kaikkien normien) ja ruuanlaittojätettä - perunankuoria, perkuujätettä ja sen semmoista. Kompostin mielestä herkkuä näytti olevan mehumaijamöhnä, joka yön yli jäähdyttyään kipattiin ja sekoitettiin massaan.
Ihan vaan rennosti ja maalaisjärjellä niin komposti toimii. Jos minä menen liikaa alaa opiskelemaan teen siitä pian liian vaikeaa ja homma tyssää kokonaan.
Niin, ja sitten meillä on erikseen punamultamaalattu perunalaatikko (tiedättehän sellainen laudasta tehty kuution laatikko) johon möttäämme puutarhakompostointiin menevät. Sellainen on jo kerran tullut täyteen ja toinen kierros on jo puolillaan. Eka laatikollinen laitettiin hevonpeeaumaan lisukkeeksi.
Laitamme kompostoriin melkein yksinomaan keittiöjätettä. Kun avaan kannen, sieltä pöllähtää lämmin henkäys kasvoille eikä tuoksu lehmälle. Olemme siis saaneet hajupuolen kutakuinkin hallintaan. Lämpömittaria olen tuijotellut, kun olen luullut, että lämpötilan täytyy nousta välillä korkeaksi, ainakin tähän saakka on tuntunut, että kaikilla muilla on paljon korkeampia lämpötiloja. Mutta nyt siis lopetan mittarin tuijottelun.
Kompostin pinta siis laskee, joten olemme todennäköisesti tehneet kaiken suht. oikein. Olemme myös pilkkoneet kaikki paksut hedelmänkuoret ja muut isot jätteet.
Nyt siis vain alaluukku auki, jospa se valmis multa sieltä jo valuisi... kuten mainoksessa luvataan!
Se Biolanin "tötterön" sekoittaminen on kyllä vähän hankalaa. Sillä mukana tulleella muovisella sekoitushärvelillä menetin vain hermoni... Minulla on käytössä sellainen vahva puukeppi, jonka työnnän reunan läheltä alas mössön sekaan ja sitten väännän keppiä niin mössöön työnnetty kärki kulkee mössön läpi nousten sieltä vastakkaiselta reunalta ylös... (Tajusikohan tuosta yhtään mitään...?)
Minusta tuntuu, että meillä se pinta ei laske yhtään... Eikä siinä yläosassa kovinkaan lämpimältä edes tunnu. Mittari näytti äsken 25...