Meillä vasta +25, mutta nousee joka päivä.
Lämmöt yli neljässäkympissä.
Siel on kärpäsen toukkia Kompostori on toiminut viikkotolkulla, höyry vaan nousee. Pari päivää sitten tyhjennettiin alhaaltakin. Ei ole liian märkää, ei liian tiivistä. Toukkia näyttäsi nousevan kannelle, ja olen niitä siitä huuhtonut maahan mutta lisää vaan tulee, yäkyäk!
Kun sinne viedään tavaraa, sekoittelen sen pintakerrokseen ja kuiviketta eli tällä hetkellä kissanpuruja perään. Mikäs tässä nyt mättää?
Tänään näytti mittari 70 astetta
Mittarissa 50 astetta, vielä viime viikolla oltiin alle nollan.
VP, miten olet toiminut. Mulla on yläos,a n.30 cmsulana, mutta alhaalla massa on jäässä. Eilen avasin alaluukun ja on edelleen auki. Pitäiskö piikata kokkareina massa pois ja pudottapudottaa. Päällä oleva ei ole kovinkaan maatunutta. Selstoffit on kaikki vielä ihan kuosissaan.
Kompostorin keskiosa alkoi olla sulaa ja sain tyhjättyä. Tällä hetkellä noin puolillaan tavaraa ja lämmöt olleet 65 astetta, wow! Lämmin höyry nousee kun kantta raottaa. Meinas työntää melkosen löyhkän kun alkoi sulaa tuo laitos ja laittelin sinne niitä jemmassa olleita jätteitä. Turve/lehtiseosta joukkoon ja haju hävis vähitellen. Kiehtovaa touhua tämä kompostointi!
Missä on ääntä siinä on myös voimaa - sopinee tämän päivän kompostoriini: kuumana höyryää ja tuoksahtaa eli on tehtaat käynnissä. Huomenissa sekoitan kuivia lehtiä aimo annoksen kosteutta ja tuoksahdusta sitomaan. Viikko, pari sitten taisi vielä olla kohmeessa ellei peräti osittain jäässä. Ja puutarhajätekomposti varmasti herää ensiviikolla.
Sunnuntaina kompostorista kaivettiin kottikärryllinen upeaa tavaraa kukkapenkeille ja laitettiin tehtaan pohjalle vähän turvetta niin kuin aina. Ennen tyhjennystä oli 58 astetta, maanantaina enää 35 astetta. Mikä sotkee? Siellä on kuitenkin puoli kompostorillista tavaraa kuivien lehtien, kompostikarpukkeen ja turpeen kanssa sekoitettuna. Höyry nousee kuin piipunsuusta kun kantta raottaa mutta lämpö ei lähde nousemaan, hajua ei huomaa kuitenkaan kuin ihan vieressä seistessä. Ei se ennen ole noin tehnyt. Silloin kun kompostori tuli, tehtiin sen alle tiilipeti. Melkoinen pora pitää myyrällä olla että herkuttelemaan pääsee
Meilläkin joskus käy noin. Olen vain ajatellut, että lämpömittarin anturi ei osu kuumimpaan kohtaan vaan jää sen yläpuolelle. Lähtenyt taas kuumenemaan, kun on tavaraa lisätty riittävästi.
Aivan uskomattomia nuo teidän lämpötilanne! Itse takkuan nyt toista vuotta biolanin kanssa, enkä ole saanut lämpöjä nousemaan noin korkealle, vaikka kuinka yritän tehdä kaiken ihan oppikirjan mukaan. Nyt on kokeilussa lisätä kuivikkeita hieman aiempaa enemmän, vaikka aika kuivalta se minun silmääni näyttääkin. Lämpö on noussut kolmeen kymppiin, mikä on ennätys. olen aiemmin jo epäillyt, että lämpömittarissa olisi jotain vika, kun astiasta kuitenkin saattaa nousta höyryä kun kansi avataan. Eihän tämä muuten ole mikään elämän ja kuoleman kysymys, mutta se ottaa päähän, että huonosti kompostoitunut kökkö astian pohjalla haisee niin kamalalta!
Tuo paha haju viittaa liikaan märkyyteen, kugeldistel.
Muutenhan lämpömittari voi näyttää mitä sattuu monesta syystä. Se ei toimi? Se ei ole juuri siinä kohdassa missä kuumin kompostoituva massa? Et ole onnistunut olemaan silloin mittaria tarkkailemassa kun massa on kuumaa?
Pääasia on lopputulos ja jos se haisee, on massa liian märkää. Haju tulee mätänemisestä kun happi loppuu.
Joskus keväisin itsellä on sama juttu, kun talvisen jäätymisen vuoksi tietty sinne tulee paljon kosteutta.
Olen tehnyt niin että tongin alhaalta märkää massaa pois, lisään sinne heti pohjalle kuiviketta reilusti. Heitän sen märän massan puutarhakompostin jatkeeksi, jos se on jo hyvin kompostoitunutta ja jos tuntuu ettei (se on jäätynyt liian aikaisin syksyllä) heitän sen yläluukusta kuivikkeen kanssa kompostin sekaan.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Paha haju viittaa kyllä liikaan märkyyteen. Laitatko aina välillä ihan kompostiherätettäkin, seki pistää vuhutia kompostiin ja kuivike myös.
Heksu, kärpäsentoukkia tulee liha/kala tms jätteeseen. Ne toukat kömpii kannen rakoon happiypylle, siis viileämpään. Parhaiten ne tuhoutuu, jos ne kääntää sinne kuumaan massaan ja peittelee.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Minä olen joskus kylvettänyt niitä toukkalapsia kiehuvalla vedellä, jos niitä on siinä kannen reunoilla, tai ihan julmetusti kompostin pinnalla, kun komposti on juuri tyhjennetty, eikä ole tarpeeksi sitä kuumaa paikkaa. Ei kai komposti siitä kiehuvasta vedestä tykkää, mutta en minäkään niistä kärpäsistä, ilman myrkkyjä kuitenkin olisi tarkoitus pärjätä.
Kompostiherätteenä taitaa mennä yhtä hyvin kanankakkarakeetkin? Takkuisen talven jälkeen tuo mylly käy ihailtavan upeasti. Kiehuvalla vedellä sain alkuun, pitää vain varoa laittamasta liikaa…taitaa oikeasti olla vähemmän suositeltavaa tuo veden käyttö.
Säätökansi on ollut säädettynä 80 kohdalle ja siinä saa ollakkin kun kerran nyt toimii. Lämmöt olleet koko ajan nyt 50-60 astetta. Ja se tuoksu, vau!
Tuli mieleeni, että pientaloalueella melkein joka pihassa on lämpökompostori. Silti en ikinä näe, että kukaan puuhailisi kompostiensa kanssa. Onko se jätteen möyhiminen jotenkin niin noloa?
hyvä, että muitutitte, olen entistä tarkempana kompostin kosteuden kanssa.
Listin niitä toukkia erikseen siitä kannelta ja kääntelin pintaa päivittäin ja ne onkin nyt kadonneet. Nyt olen saanut aika täyteen koko pömpelin, mutta toisaalta se on jo syönyt saavillisen puoliksi kompostoitunutta ja syö parhaillaan saavillista talven aikana kertyneitä. Juu ja ei, en laittanut kaikkia kerralla sinne vaan vähittäin lisännyt. Oikein hyvä peli, tällä vähällä kokemuksella ei vaikuttais kovin paljon huonommalta eristämätönkään, kun tuntuu näköjään ne eristetytkin jäätyvän yhtä lailla.
tai se jäätyminen on vain kokemuksen puutetta, näin ainakin omalla kohdalla
Juu, ja meikäläinen ainakin teki suunnilleen kaikki mahdolliset mokat näin ekakertalaisena, täst sitä oppii ainakin sen, mitä pitäisi tehdä