Hei
Meillä on tuollainen Biolan kompostori, joka on toiminut suht hyvin. Nyt se ei toimi, ja kun avasin alaluukun (josta tyhjennetään)huomasin että siinä on hometta. Normaalia? En ole koskaan ennen huomannut. Pitäisikö sille tehdä jotain?
Kiitos etukäteen!
Homeesta ei ole haittaa, se on osa luonnollista kasvustoa. Olosuhteista riippuen kompostorissa on milloin hometta, milloin sieniä.
Voi olla että se osa massasta on saanut liian vähän happea tai kosteusolosuhteet eivät ole ollet optimaaliset, mutta home kuolee aikanaan.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Ja toivottavasti kompostori käynnistyy uudestaan pian…
Käykääpä katsomassa Biolanin kannessa olevan ilmanvaihtoventtiilin tila. Venttiilin hattu kannattaa vääntää pois, ja puhdistaa sisällä oleva huurre ja ja jää pois.
Sain naapurilta vinkin, ja puhdistamisen jälkeen kompostorin lämpötila nousi asteesta neljäänkymmeneen!
Onko kenelläkään tietoa, onko Biolanin lämpökompostorin pohjassa mitään reiän tapaista liikoja vesiä poislaskemaan?
Raahasin nimittäin Biolanimme liukurin päällä lämpimään autotalliin sulamaan, kun se alkoi olla umpijäässä ja täpötäynnä, enkä tahtoisi heittää biojätteitä roskiin. Nyt sitten, kun se alkaa olla sulanut, valuu pohjan alta ruskeaa kompostivettä (eli siis liian märän sisällön vuotoa…), eikä se neste valu alaluukun reunoilta vaan alaluukku tiivisteineen on ihan kuiva. Ihmettelen nyt, mistä ihmeestä neste vuotaa…? En pysty yksin kallistamaan kompostoria ja tiiraamaan samalla pohjaa
Tiipap, siellä pohjalla on suotonestereikä mitä kautta liika vesi pääsee pois. Mikäli pidät autotallissa tms, sinne pitäisi laittaa letku ja letkun pää johonkin astiaan.
Oulunseudulta, kiitos tiedosta! Mies jo arveli, että pohja on halki… Komposti on nyt nostettuna parin riman päälle siten, että pohja on vähän irti lattiasta ja neste valuu lattiakaivoon. Tosin kovin kauaa tuo pömpeli ei enää voi tallissa olla…tuoksahtaa sen verran että auton sisustuskin on saanut uuden odöörin Se on nyt kokonaan sulanut ja lämpö nousi 50 asteeseen. Turhan märkä vaan oli (taas…), joten pyöräytin koko sisustan ympäri kottikärryjen avulla sekoittaen sekaan turpeen ja kompostikuivikkeen seosta. Ehkäpä haju laantuu, kun sisältö kompostoituu eikä mätäne.
Toinen talvi Biolanin kompostorin kanssa. Viime talvena jäätyi jo marras-joulukuussa. Nyt olen saanut pidettyä sulana. Kun massaa ei ollut paljoa vaihdoin sinne silloin tällöin kuumavesikanisterin ja pidin vielä päällä sanomalehtikerrosta. Nyt on kompostori melkein täynnä. Maanantaina kävin katsomassa mahtuisko enää yhtään ja yllätys, yllätys. Lämpöä oli 30 astetta ja pinta alentunut. Nyt muutaman kovan pakkaspäivän jälkeen lämpö vieläkin 27 astetta! Lämminvesikanisteria en siis ole enää aikoihin siellä pitänyt. Keittiössä on alakaapissa kannellinen ämpäri johon kerään biojätteen. Tyhjentäessäni lisään lämpimässä ollutta omatekoista haketta ja kuivia lehtiä. Vuodenvaihteessa sain lisäksi tuoretta hevonhyvää puoli säkkiä. Se on lämpimässä autotallissa josta otan aina vähän kerrallaan kompostiin samalla kun tyhjennän keittiöstä ämpärin.
Wow, iiris-kukka! Mä kun sain tänne sellaisen Aerobin DeLuxen vasta marraskuun puolivälissä niin se “luonnollisesti” on umpijäässä. Vielä on pikkaisen tilaa että toivottavasti lopputalven jätteet mahtuu. Sitten odotankin mielenkiinnolla sitä keväistä humpsahdusta. Itse olen pistänyt heinää+kutterinpurua kuivikkeeksi, tosin kanin papanoilla höystettynä, kun nyt ei muutakaan sattunut täällä olemaan. Saas nähdä, miten vehje pelittää?
Meillä on ollut Biolanin pikakompostori jo pitkää täpötäynnä - ja jäässä. Pakkasta on vähän väliä yli -20, jopa yli -30, joten ei kannata yrittää sulatustakaan. Tekee vaan niin pahaa laittaa biojätteitä roskien joukkon.
Biolanin mittari luoteeseen, eli sulana vielä.
Muistakaahan pitää kannen ilmastointihormi avoimena. Se menee helposti kuuraan ja jäähän, sitten lämpötila laskee.
Jaaha, kompostorin käynnistyminen edellisen lauhan aikana oli liian aikainen ilo.Tänään taas mittari nollilla…
Kompostorin sulaminen taitaa kestää keväällä kauan kun se on piripintaan täynnä ja aika varmaan syväjäässä. Nyt sen on huomannut kuinka paljon enemmän tulee roskapusseihin laitettavaa. Olen kerännyt talven aikana kaikki vessapaeri- ja talousparirullat jos vaikka pitää kaivaa petiä kuumavesikannuille niin että kansi on auki. Tuttava kertoi tehneensä niin viime vuonna ja laittaneensa kuumavesikannujen päälle muovikassin ja moneen kertaan taitetun filtin. Sai sillä kompostorin sulaksi muutamassa päivässä.
Kompostori hyrisee hyvällä höyryllä.
Joku täällä mietti ettei jaksa pitää lämpökompostoria pullojen ja muiden voimalla käynnissä kun se on niin kova homma. No, mä laskeskelin että mulla meni tänä talvena kaikkineen max tunti aikaa ylimääräiseen telmuamiseen. Tämä tunti sisältää lumen kasaamista pöntön ymärille ja 2 kertaa jäätyneen sisällön sulatuksen eli kuumavesipullorumban.
Normaalia tyhjentämistä ja täyttöä en laske ylimääräisiin töihin, ne kun vain pitää tehdä talvellakin.
Mä en edes yrittänyt pitää sulana, kun sydän sammui jo ennen pakkasia ja tilaa oli enää vähän eikä kaikki massa ollut valmista tyhjennettäväksi.
Mutta mun kevät alkaa siitä, kun komposti on taas sula ja sinne voi taas rahdata kyökistä kaikki roippeet. Kuulostaa hyvältä ihan omaankin korvaan, sillä kohta SE on taas;-))
Trekoolin kanssa samalla linjalla. En edes pääse kompostille, koska sinne on esteenä puolisen metriä lunta. Vaan kunhan lumet sulaa, niin…
Biolanin pikakompostorini höyryää +48 asteessa. Tänä talvena lähes kolmenkympin pakkasella lämpötila on laskenut pariin otteeseen lähelle nollaa, mutta kuumavesipullo pariksi yöksi on nostanut lämpötilan ylös. Talvella lisätyötä teettää kompostorille vievän polun pitäminen auki sekä katolta tippuvan lumen luonti kompostorin kannen päältä. Olen havainnut, että kompostoria pitää “ruokkia” jatkuvasti ja lähes täynnä jätettä oleva kompostori toimii parhaiten.
Mulla yhden kahden viikon käynnin jälkeen taas jäätyi tällä viime pakkasjaksolla. Nyt on neljä limukkapulloa antamassa lämpöä…
Ollaan onnellisesti asuttu omakotitalossa jo viikko Edellinen omistaja jätti puutarhavajaan täyden lämpökompostorin. Eilen ehdin sitä tervehtimään, lämpö oli 40 ja kun kannen aukaisi niin höyryä nousi. Samalla tuli kyllä aikamoinen "tuoksu" tuli vajaan
Voinko lisätä jo ruuantähteitä vai pitääkö odotella vielä? Lähteekö haju pois kun kunnolla lämpenee vai pitäiskö sille tehdä jotain?
Kiitos
Viime keväänä teki meillä kompostori samaa, kun hörähti käyntiin. Nostelin sitä massaa talikolla ilmavammaksi niin syvältä kun oli mahdollista parikin kertaa päivässä. Sinne voisi ehkä kuivikettakin lisätä runsaasti samalla. Haju hävisi aika nopeasti. Jos se muuten näyttää ihan ookoolta, ettei esim. mädältä se massa, niin kyllä sinne minun mielestä voi laittaa ruoantähteitä.
Ja onnea uuteen kotiin