Kompostoinnin ongelmia

Ruuantähteitä pitääkin lisätä, että kompostori pysyy käynnissä. Samoin kuiviketta.

Kyllä sieltä aina hieman tuoksua tulee.

Meillä kajahti lämpökompostori jäähän jo marraskuulla. Olen säilönyt tapani mukaan biojätteet kompostorin viereen laatikoihin odottamaan kompostorin sulamista. Kokemukseni mukaan se sulaa melko pian sitten, kun aika on kypsä ja sitten alkaa tapahtua: Kerran oli lämpötila 80 asteessa ja sisältö oli vajonnut puoleen entisestään. Olen laittanut niihin säilömiini biojätteisiin väliaineen valmiiksi. Nimenomaan tuo väliaine estää sen kammon hajun. Silloin, kun kompostori toimii oikein ei se "haju" ainakaan minua haittaa. Toisin kun sellainen liian tiiviin kompostorin löyhkä .

Jälkiviisaana olis tietysti itekkin pitänyt tehdä noin, mutta kun ei taas tullut mieleen. Odotellaan nyt sitten että aurinko ja vesipullot alkaa tehdä tehtäväänsä.

Meillä tuli kompostiaikaan jätesäkkitavaraa vajaa säkillinen kuukaudessa, talvella 2-3 säkillistä kun kaikki “herkut” meni sinne minne ei olisi pitänyt.

Minullakin oli saavissa viime talven tuotokset, tosin ilman väliainetta. Mutta sitten kun kompostori pärähti käymään, sehän vajeni suunnilleen silmissä ja lapoin saavista vielä jäisiä kökköjä sinne vauhdilla, ennen kun sulavat ja alkavat haisemaan. Sinne ne katosivat samantien joten saavin sai tyhjäksi muutamassa päivässä.

Kiitos vinkeistä ja onnitteluista!

Koitan opetella ja opettaa muutkin kompostiastian käyttöön. Tuntuu että kaatopaikka roskaa tulee liikaa kun on yksi vaippakansalainen. Kiva että saa vähän vähennettyä jätettä kompostoria ruokkimalla.

Haju ei ollut sellainen “mukava” kompostin haju. Käyn pyöräyttämässä sitä ja tarjoilen vähän aamupuuroa ja kahvia, jospa se siitä : )

Kara.Koo, muista tarjoilla myös aamulehti :slight_smile:

Eli sitä kuivike- ja väliainetta tarvitaan myös ja yllätävän paljonkin. Meillä menee lämpökompostoriin kaikki kartonki ja pehmopaperi, tyyliin hiutalepaketit ja munakennot palasteltuna, nenäliinat ja keittiörulla, myös osa paperijätteestä kuten esim kirjekuoret. Niiden lisäksi sitten kuiviketurvetta ja sahanpurua.

Kompostiöttiäisille keittiöjäte on kuin leikkeleet ja niitähän ei paljaaltaan syödä vaan pitää olla leipää kans. Jollei ole sitä hiilipitoista kuivaa tavaraa, tiivistyy komposti, tulee liian märäksi ja maatuminen lakkaa ja alkaa mädäntyminen. Ja SITÄ hajua ei sitten enää kestä kukaan.

Kuiviketta siis aina sekaan, noin puolet biojätteen määrästä.

Kiitos Ritteriina : )

Just mietittiin että mihin kaikki kierrätettävät lajittelis kun tällä hetkellä on vain yksi roskaämpäri (pitää siis ostaa jonkinlainen lajitteluvaunu)

Taidan käydä silppuamassa sinne nyt viikon sanomalehdet ja tarjoilla sitten jatkossa aina myös lehtiä. Sanomalehden päällehän ne jätteet on hyvä päivän mittaan keräillä ja illalla ruokkia kompostori.

Hieman alkuvaikeuksia kun ei tarkkaan tiedä mitä edellinen käyttäjä on sinne tunkenut. Jotain jätettä on “varastoituna” ulkona kasvulavassa. Ovat ilmeisesti biohajoavissa pusseissa, nehän kannattaa kai hajoittaa kun laittaa kompostoriin?

Biolanin pikakompostori on sula! Pitäisi vielä saada lämpiämään. Sekoitin, lisäsin herätettä ja uutta biojätettä, ja säädin ilmareikää isommalle, nyt on 40.

Kävinpellolla katsomassa viimekesäisiä heinäpaaleja. Runsaan lumen ansioista oli kosteuttakin riittävästi. Kun nykäisi heiniä, kuuma höyry lehahti ilmoille. Oikein hyvin toimii. Toisissa oli vielä häähileistä sisältä. talvellakin lämpö piti ilmareiki ja sulatti satavan lumen. Kunhan lumi vielä sulaa pellolta pitää hakea kottikärrylline eristämättömään talousjätekompostiin sytykkeeksi.

Hyvää ainetta

Ihan mieletöntä te jotka saatte pysymään kompostorin sulana talvisinkin! Meillä kilahti taas jäähän jo joulukuussa. Ruokinta on kyllä tasaista, siitä pitää huolen nuo kaksi lapsukaista, ja muutenkin ainakin luulen hoitavani kompostoria kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta silti se jäätyy aina! Nyt vasta hyrähti uudestaan käyntiin!!! Meillä komposti oli niin täynnä ettei sinne mahtunu kuumavesipulloja. Viime viikolla lorautin lämmintä vettä johon sekoitin kompostiherätettä, ja se tais saada homman toimimaan. Sitä ennen sulattelin kompostia pitämällä kantta auki plussa keleillä. Hitaastihan tuo tällä menetelmällä käynnisty, mutta käynnisty kumminkin, muuten olisi varmaan vieläkin jäässä!

Sanomalehden käyttö kuivikkeena kuulostaa ihan hyvältä idealta, mutta itse en laittaisi painomusteen takia, koska käytän valmista kompostia kasvimaassa lannoitteena ja maanparannusaineena. Kukkapenkissähän sellainen komposti ei haittaisi, vai mihin te käytätte? Itse ostan lannoittamatonta turvetta ja siihen sekoitan puuliiterin pohjalle keräytyvää kurmua. On toiminu! :slight_smile:

Pottasysteemillä lähtee komposti heti käyntiin, tai muutaman kerran jälkeen. Ehkä vähän kallista ostella herätettä, jota sais jos pakottaa perheen pissimään ämpärille kerran tai pari esim. sunnuntai-aamu on hyvä, eivät herää ennenkuin on liian myöhäistä. toimii ainakin pojilla…

Ruotsissa ovat jo niin pitkällä että myyvät oikein erikois-kastelukannuja ‘kultaisen nesteen’ keräämiseen (sydämenmuotoinen istumapaikka kastelukannun päällä). Lantrataan 10%:ksi ja kastellaan kasvien juurelle.

Meillä on edelleenkin sama kompostiheräteloota, joka tuli ostettua vuosia sitten samalla kuin kompostorikin. Hyvän markkinoinnin uhrina sen ostin, kun kuvittelin että sitä on pakko olla. Ahkerasti sitä alkuunsa tuli käytettyä, mutta sittemmin huomannu että ilmankin pärjää. :slight_smile: Riittoisaa ainakin on, ja sitä tulee ripoteltua sekaan vain näin keväisin. Silloin kuin esikoinen pissasi vielä pottaan, sillon tällön kävin kaatamassa tuotokset kompostiin. Nyt odotellaan pienemmän pottaikää. Olen ostanu myös kompostoitavia vaippoja ja niitten imuosan silpunnu kompostiin, ajaa varmaan saman asian kuin tuo pissan lisääminen :slight_smile: Vaatii vaan vähän vaivannäköä sen vaipan leikkely…

Meidän pojat eivät suostu pissaamaan astiaan, vaikka olisin pari kolikkoakin antanut, pitäisi olla kuulemma kahisevaa, ennenkuin suostuisivat :).

Maalis, sanomalehtien muste ei ole myrkyllistä.

aiempaa keskustelua

toisaalla

Huom! Kompostorin sulana pysymisen kannalta on ehdottoman tärkeää että kannen ilmaventtiili pidetään huurteesta puhtaana. Se täytyy puhdistaa pakkasilla jopa viikottain.

Minä en ikinä ole tuota putsannut en edes aukaissut katsoakseni mitä pitää sisällä ja komposti hurutti koko viime talvenkin 50 asteessa samaten joka talvi ikinä ei ole mulla jäätynyt vielä “koputan puuta”

Mumimyy, hyvä että olet onnistunut! Käyttöohjeessa sanotaan yhdeksi lämmön laskemisen syyksi venttiilin huurtuminen. Minulla venttiilin aukaiseminen (talvella) nosti lämpöä 20 astetta.

Kaisaliisa, kiitos tiedosta! Tuotapa en ole tiennytkään, ihan hyvä saada välillä päivitystä omiin luuloihin. Ehkä senkin takia olen ollu siinä uskossa että on myrkyllistä, koska itse saan tuoretta lehteä lukiessa allergisiaoireita: silmien kirvelyä, kurkun käheyttä, aivastelua. Olen vähän herkkis kaikille kemikaaleille muutoinkin.

Tuota ilmaventtiilin huurtumista/jäätymistä en myöskään ole huomannu!

Se ilmanottoventtiili (alhaalla) jäätyy myös helposti kiinni, sen olen huomannukin. Ja vinkkinä että se läppä kannattaa myös välillä irrottaa ja ilmastointiputki puhdistaa. Sinne kertyy ajan kanssa kuiviketurvetta!

Kompostori täyttyi jo joulun aikoihin ja meni nukkumaan vaikkakoitettiin pitää hereillä. Nyt muutama päivä sitten tein vatiin vellin jossa oli multaa, ohjeen mukaan lämmintä vettä ja kompostiherätettä. Alkuun oltiin iloisia kun se pomppasi viiteen asteeseen mutta nyt se höyryää ja näyttää 33 astetta. Koskahan sitä voi alhaalta tyhjentää (eihän se ole voinut kypsyä) ja minne se pitäisi kipata? Oletan että siellä on kaikki kohmeessa vielä banaaninkuorista lähtien joten kerääkö se rottia jos vien sen lehtikompostiin? Miten aloitan kevätkompostikauden lämpökompostorilla? Jos joskus joudun harkitsemaan kompostorin ostoa uudelleen, hankin sen uuden tuplaten isomman. Kahden hengen taloudelle tuo Biolanin normaali on liian pieni.

Kastehelminen, kurkista alaluukkuun ja katso millaista massa siellä on. Luulen että massa on alaosastaan jo valmista jatkokompostointiin, eli lehtikompostiin. Sellaista ruskeaa massaa jossa erottuu vielä erilaisia aineksia.

Avaa venttiili täysille, niin lämpö saattaa nousta.

Keväällä ei tarvitse tehdä mitään sen erikoisempaa kuin tyhjentää alhaalta ja täyttää ylhäältä :slight_smile:

Iso kompostori jäätyy vielä helpommin. Meidän kahden hengen taloudelle normi Biolan on sopiva, koska se pysyy koko talven käynnissä. Jäte mahtuu palamisen vuoksi juuri ja juuri marraskuun ja maaliskuun välisen ajan, jolloin en tyhjennä sitä.

Hyvä konsti lämmittää täysinäistä kompostoria, on täyttää paksu ja iso muovikassi kuumalla vedellä, solmia kiinni j alötkäyttää komposttin. Sen verran tyhjäksi pitää jättää, että mukautuu pinnan muotoon ja leviää lituskaiseksi.

Mulla on nyt +10°, mutta ei oikeastaan ole lähtenyt käyntiin. Alakerta pitäs tarkistaa/tyhjentää, jahka kerkiän. Mulla on ollut biolaanin kanssa vain se ongelma, ettei massa putoa ja jos sitä alkaa päältä tökkimään, menne niistä reijistä pohjalle täysin maatumatonta, tuoretta ainesta. Viime keväänäkin jouduin tyhjentämään koko kompostorin ja laittamaan takaisin.