Kompostoinnin ongelmia

… mistä tuleekin mieleeni miksei Biolan valmista jyrsijäsuojattua saavia talvikompostointia varten meille jyrsijäkammoisille?

Jyrsijäsuojattu kompostorihan tarkoittaa sitä, että on kompostori ei saa olla avonainen eikä myöskään pohjasta auki. Eli jos laittaa jyrsijäverkon tiivisti muutoin umpinaisen saavin pohjaan, se ajaa asian. Jos rotta oikeasti haluaa jostain läpi, se siitä menee - olihan täällä jollakulla lämpö-Biolankin jyrsitty hajalle. Oikaiskaa minua, jos jossain on "jyrsijäsuojattu" määritelty tarkemmin.
Olen miettinyt, että puolisula lämpökompostori huuruineen voi talvella olla suurempi houkutin, kuin umpijäässä oleva saaviversio. Ei tieteellisesti todistettu :slight_smile:
Maatilalla tottuu elelemään jyrsijöiden kanssa - ja myös torjumaan niitä. Vaikka meilläkin sitä lajia riittää, eivät koskaan ole lähestyneet kompostia. Rotille on tarjolla ihan omia rottabaareja, ykskakskuuskaks-periaattella :slight_smile: Ja myös, joka jyrsijöitä pelkää, kannattaa muistaa, että lintulauta on luultavasti paljon suurempin houkutin - sieltä putoaa anteliaasti mannaa nälkäiselle pieneläimistölle, niin siimahännille kuin pitkäkorville.

Meillä ei toki ole tuota lämpökompostoria, vaan sellainen vihreä pömpeli johon ei toki jyrsijät pääse, mutta pakkanen kyllä pääsee jäädyttämään. Keväällä tyhjään sen sitten lehtikompostiin jonka nostan pois tuon kakun päältä ja vuoraan kompostikakun mansikkamuovilla. Päälle kurpitsan taimia pari kappaletta ja tuotantolaitos on valmis.

Näinhän se on että meitä syylistetään milloin mistäkin, vaikka loppujen lopuksi vaihtoehdot ovat oikeasti vähissä. Hyvin kasvaa kurpitsat omassa komposti mullassa, vaikka meidän kahden taloudessa kompostiin menee vain kuoria ja kahvin poroja.

Nyt joulun alla taas keksitiin possu kohu, että oikein oksettaa ajatellakin kinkkua.

Jyrsijäsuojauksista ei missään laissa ole tietääkseni muita ehtoja kuin että estetään rotilta ym. pääsy kompostiin/jätteeseen. Järjestyssäännöissä voi olla tarkennuksia, mutta käytönnössä alle 10 mm metalliverkko on riittävä jyrsijäsuojaus. Eikä siitä mikään elukka mene läpi kun verkko on maata vasten ja pönttö sen päällä. Niin, ja tietenkään ei saa olla avonainen systeemi päältäpäinkään.

Paitsi joidenkin alueiden jätehuoltomääräykset edellyttävät, että kompostointi on ilmoitettava kuntaan, tai että kompostorin pitää olla lämpöeristetty. Siis asemakaava-alueilla.

Googlettelin tuota jyrsijäsuojausta, erään jätefirman sivuilla on lomake mikä pitää täyttää jos aloittaa keittiöjätteiden kompostoinnin, siellä kysytään mm. onko kompostori "_jyrsijäsuojattu _ei ole jyrsijäsuojattu, kompostorissa ei ole: _seiniä _kantta _pohjaa/pohjaverkkoa". Tästä saa sen käsityksen että suljettu astia riittää.
Toisaalta markkinoilla on esim. kompostoreita joissa on pohja, seinä ja kansi muovia mutta ei ole silti jyrsijäsuojattu. Kai sen pitää olla sitten jotain vahvempaa muovia mistä ei ihan heti mennä läpi? En kyllä löytänyt tarkkaa määritelmää mitä jyrsijäsuojattu tarkoittaa. Meillä ainakaan mies ei suostuisi siihen että laitetaan biojätteet tavalliseen saaviin, vaikka olisi verkkokin. Ja naapureilta saattaisi tulla sanomista. Osa suhtautuu epäillen tuohon pikakompostoriinkin.
Muoks: tuli tuplana, poistin toisen.

Puutarha-biolaniin saa pohjaan jyrsijäsuojaverkon, se pitää, kun on vain tasaisella alustalla. Tuuletusventtiiliin voi laittaa vähän lisäverkkoa, se on ainoa kohta, josta meillä on menty läpi tässä vajaan kymmenen vuoden aikana, eli pikkuhiiri on jyrsinyt tuuletusaukkoa suuremmaksi. Rottia meillä löytyy muualta, mutta kompostorissa ei ole ollut kertaakaan. Kompostori on kuitenkin aika paljon tavallista saavia vahvempaa tavaraa.

Jokaisen pitää tietysti löytää itselleen parhaiten sopiva tapa kompostointiin. Meille vain tämä saavisysteemi oli täysosuma, ratkaisi kompostoinnin ongelmat, eli talviajan lämpökompostorin jäätymisvaivan. Siksi tätä ilosanomaa aika ajoin muistuttelen täälläkin. Lisäksi se on edullinen ratkaisu. Ja paljon tiiviimpi kuin palasista koottavat halpiskompostorimallit.

Olen aikonut ostaa kompostijonon jatkeeksi vielä toisen ison saavin, kesäkäyttöön, että suljettu kompostitila varmasti riittää; sovittiin näet, että naapuri tuo omat keittiöjätteensä mulle. Jee!

Saavi olisi kyllä edullinen ratkaisu ja voisihan sen ympärille vielä askarrella verkon varmistukseksi.

Mekin haettiin naapurista keittiöjätteet silloin kun ostimme oman kompostorin ja kompostoitavaa tavaraa ei tullut uuden kompostorin pohjalle niin paljoa että olisi pöhähtänyt käyntiin. En kyllä ilman kompostoria haluasi olla (viimenkin kun kävin katsomassa, niin vielä pöhisi 50 asteessa).

Naapureilta (jotka eivät muutenkaan kierrätä mitään) tyhjennetään roskat 2 viikon välein ja meiltä (jotka siis kierrätämme kaiken mitä pystymme) 8 viikon välein. Välillä naapurit huikkaavat vielä, että olisiko meidän roskiksessa tilaa 80

Minä olen tuollaisen kompostointi-ilmoituksen tehnyt. Siinä suositellaan myös pyytämään naapureilta lupa(!) kompostointiin. Ilmoituksella saa puolet harvemman tyhjennysvälin sekajätteelle.

Meillä on Globe ja valmistajan mainossivulla ei ole tekstiä jyrsiäsuojauksesta, mutta kuvittelen sen kuitenkin olevan sellainen. Syksyisin avaan hiiribaarin globen kupeeseen.

Tuulia-tuu! Mulle nyt taas pitää vääntää rautalangasta :D!

Siis se ilmastointiputki, tuleeko se kannen läpi?

Mulla toimisi varmaan hienosti tämä “pönttösysteemi” mökillä, voishan sinne kuskata kotoakin viikon biot!

Meillä on ollut iso muovisaavi kannella ainakin 4v. Mitään hiiriä tai muitakana eläimiä ei ole tullut. eiät tein golvilla toiseen sivuun vähän phjan yläpuolelle. siitä näen mahdollisen liian kosteuden. meillä on ilmastointuina sisällä mutkitteleva salaojaputki. Se ei tule kannesta läpi. kansi on tiiviisti pytyn päällä. Paino pitää sen hyvin

Irsa, Mummi jo ehtikin vastata. Eli ilmastointiputki ei tule kannesta läpi vaan loppuu vähän ennen saavin reunaa.

Niin ja ne reiät ovat mulla alapohjassa, ei sivuissa. Liian kosteuden ongelmaa ei tule, koska mahdollinen ylimääräinen neste valuu tehokkaasti pois monesta reiästä- toisin kuin Bioskassa, jonka yksi ainoa poistoreikä keskellä pohjaa on aina tukossa.

Kiitos tuulia -tuu ja mummi:)!

-Eiku saavin hankintaan!

Meillä kaksi vanhaa pakastinta toimii talousjätekompostoreina. Pohjiin on porattu reikiä, joista hiiret / myyrät eivät mahdu. Ylhäällä kyljessä on reikä, josta tiiviisti asennettu putkenpätkä sojottaa ulos. Siitäkään hiiret / myyrät eivät ole menneet sisään, vaikka putken päässä on vain kärpäsverkkoa. Talvellakin keräämme pakastinkompostoriimme, mutta saavat jäätyä rauhassa (mihinkäs sitä niin kiire olisi). Keväällä lähtevät taas nopeasti käyntiin. Kun kompostori on tullut täyteen se saa muhia siinä niin kauan kuin toinenkin pakastin on täynnä. Sitten vanhempi tyhjennetään jälkikompostoitumaan. Seuraavana syksynä hyvät aineet tyhjennetään paljusta kukkapenkkeihin. Koskaan eivät ole jyrsijät olleet ongelmana, vaikka niitä meillä kellarikerroksesta jahdataan joka syksy.

Laitanpa tämän kun satuin löytämään.
Tätä omatekoista mallia 70x70 cm on käytetty noin 20 vuotta, kansi on nykyisessä versiossa vähän kehittyneempi ja nykyään eristetty.

Irrallisia sivuja pitää koossa metallinen holkki tuossa kantta vasten. Tuon sinisen pehmustelevyn ukko heitti tuohon viimeksi mutta se ei ole tarpeellinen. Keskellä on salaojaputki pystyssä. Seinien sisällä on 5 cm paksu styrox ja molemmin puolin vesivaneri. Kannen saa auki kummin päin vain.

Alhaalla oli ennen putki läpi hökötyksen, mutta sitten rotat tuli siitä sisälle. Koko loota makaa mullan päällä (eristettynä jyrsijänestoverkolla), jotta madot pääsevät sisälle möyhennystöihin kuumennusvaiheen jälkeen.

Tämän kokoiseen laatikkoon mahtuu useimpina talvina koko talven ruokatähteet 5 hengen perheeltä. Joskus käytän lisäsaavia.

olen muuten ihmetellyt noita kompostilieroja, mistä ne oikein löytävät tiensä lähes umpinaiseen kompostoriin, esim Bioskaan? Siitäkö yhdestä olemattomasta pohjareiästä, mistä muualtakaan? Huomaa hyvin, jos Bioska on ollut pidempää vähällä syötöllä ja jäähtynyt ja sitten uuden massan mukana kuumenee jälleen, niin yläreunaan nousee kokonainen lierojen armeija. Olen tulkinnut niiden tulevan kuumaa pakoon.

tuulia-tuu, samaa olen ihmetellyt minäkin, mutta en ole vaan viitsinyt edes “ääneen” pohtia, etten paljastais tyhmyyttäni. Meillä on biolanin kompostori.

Tuo annaween kompostori on hyvä perussellainen. Joskus oli myynnissä vastaavaa eristettyä, jossa oli vielä väliseinä jolloin toisen puolen saattoi jättää muhimaan kun toista puolta täytettiin.