Ok, tämä on nyt sarjassamme tyhmiä kysymyksiä. Mutta ajattelin kummiskin kysyä
Minulla on Biolanin pikakompostori 220. Tällä hetkellä olen saanut
haalittua täytettä sinne n 2/3 verran alempaan ilmastointiputkeen.
Toissapäivänä huomasin kompostin haisevan - yöks. Illalla kääntelin
sitä vähän ja lisäsin reilusti seosainetta, sillä materiaali oli
selvästi liian märkää. Eilen illalla kääntelin sitten kompostin
kunnolla tarkoituksena lopettaa se haju... Muttamutta..hajua ei sinänsä
enää ollut, ja ihmetyksekseni kääntäessäni sitä massaa höyrysi se.
Lieneekö jotain metaania..?
Kompostin lämpötila on ollut nyt kylmemmillä ilmoilla n 10-15 astetta,
eli käyntiin se ei ainakaan ole hyrähtänyt. Ulkonakin oli 7-8 astetta
lämmintä, eikä pakkasta. Kukkakärpäsiäkin on aika runsaasti kun kannen
avaa
Kysymykseni siis kuuluu nyt ihan ummikkokompostoijana, että onko se
höyry normaalia vai jotain outoa ja hirveän virheellistä? *blondi*
kompostisi ongelman ratkaisit mielestäni aivan oikeaoppisesti. liian märkyyden sait pois ja nyt komposti sitten hyrähtää käyntiin. höyryn kerroit ei haisevan, niin että se lienee vain vesihöyryä, joka näkyy, koska on lämpimämpää kuin ilma vrt kaffekuppi pihapöydällä. - kerropa sitten, mitä kompostorin mittari näyttää viikon parin päästä... ja veikkaan, että kärpäsetkin ovat siihen mennessä hävinneet.
Sain biolan 220 kompostin kolme viikkoa sitten. Kompostissa on kotitalousjätettä, puunlehtiä, rikkaruohoja ja tietenkin seosainetta. Olen saanut täytettyä kompostin jo yli puolilleen. Laitoin kompostiin kompostin herätettä ja iana välillä tyhjentelen sinne myös pisija potasta.
Kompostissa on asteita 30, mutta korkeammalle lämpötila ei nouse. Onko ok? Kompostiaines on koesteaa.
Meillä lämpötila oli kerran neljänkymmenen tienoilla, mutta useimmiten kolmessakymmenessä. Kun loppukesästä poistimme alhaalta "kompostia" oli se lähinnä haisevaa ruskeaa mössöä, jonka kippasimme lehtikompostoriin (rottasuojattuun malliin) ja puutarhajätettä päälle. Päättelin siitä, että 30 astetta ei ole riittävä lämpö.
Pääsimme vihdoin hajuongelmasta ja menimme ojasta allikkoon eli kompostori muuttui kuivaksi. Koska meillä on kahden hengen talous, jätettä lienee liian vähän ja se tahtoo tiivistyä vaikka lisäänkin aina riittävästi haketta. Siksipä nykyään ilmastoimme sitä joka kerta pohjaan saakka sekä lisään täyttäkertojen välillä lämmintä kastelulannoitevettä (kiitos vinkistä, kuka sen sitten täällä antoikin!). Mutta se lämpötila, en keksi mitään keinoa lämpötilan nostamiseen. Saas nähdä mitä talvi tuo tullessaan.
Kosteus on ok, jos nyrkkiin puristetusta massasta tirahtaa pisara tai pari. Jos tulee enempi, pitää lisätä kuiviketta, jos vähempi, niin vettä.
Massan pitää olla ilmavaa, jos se tiivistyy liikaa, se alkaa mädäntyä ja sitten myös haista. Jos ei se pysy ilmavana muuten,niin sitten sekotellaan.
Massan lämpötilasta on ollut täällä juttua jos jonkinlaista, mutta lämpötila yksin ei tee autuaaksi, eli kompostoitumista tapahtuu myös alemmissa lämpötiloissa. Lämpötila riippuu lisäksi hyvin paljon siitä miten ja millä kompostia täytetään. Sen lämpömittarin anturi ei välttämättä juuri sillä hetkellä ole sen kompostin kuumimmassa osassa. Eikä "huippulämpötiloja" ole missään lämpökompostorissa koko aikaa. Se "hot-spot" on aika pieni.
Jos komposti ei haise, massa painuu alaspäin (eli kutistuu), niin kaikki on ihan ok, näytti mittari ihan mitä vaan.
Et kai joka kerta lisää sitä vettä sinne? Silloin menee kyllä liian märäksi. Kyllä sen pikku hiljaa oppii jo päältäpäin näkemään mitä se kulloinkin kaipaa- kuiviketta vai lisää kosteutta. Pöyhiminen on hyväksi; silloin kosteudet ja kuivikkeet pääsee sekoittumaan. Sitä lämpötilaa ei ehkä kovin tarkasti kannata tuijottaa, koska se vaihtelee kyllä. Varsinkin tyhjentämisen jälkeen se voi laskea- meneehän se vajaammaksi ja mittari on siellä aika keskellä (hupsista; nyt en kyllä ole tätä ketjua seurannut, en tiedäkkään mikä kompostori sulla on). Ja taas kun se alkaa olla täysi sen kovin palamistila on siirtynyt jo ylemmäs. Niin, joskus se haisee ja joskus ei. Kuitenkin kun se yleensä laitetaan jälkikäymään toiseen kompostiin, niin onhan sillä aikaa siellä muhia. Itse tyhjentelen Biolaniani puutarhajätteen kanssa samaan läjään toiseen kompostiin.
Joskus olen tehnyt niin että jos se altaotettava ei näytä kovin hyvältä, olen laittanut ne yläkautta takaisin (ainakin osan) sinne sekaan uudestaan. Tämä kompostoiminen on sellainen tieteenlaji, että vasta harjoitus tekee mestarin . Kärsivällisyyttä vaan ja kaikki kyllä menee hyvin.
Niin meilläkin on Biolanin lämpökompostorissa yleensä 30 asteen huitteilla lämpötila, ja ihan ok tavaraa tulee. Aina väliin se nousee perusteellisemman sekotuksen tai tyhjennysoperaation iskiessä 70 asteeseen, ja saattaa pysyä siellä ehkä kuukauden parhaimmillaan. Uskon että osasyynä on se, missä kohti mittarin suhteen kuumin paikka sattuu just olemaan.
Minusta meillä menee ennemminkin niin, että sillon kun asteita on yli 60 niin kompostori haisee enemmän kun silloin kun se rauhassa öllöttää 30 asteessa. Kun se käy kuumana, niin höyryä nousee valtavasti, eikä se hajutonta ole.
kiitos vaan vinkeistä. Kompostori on biolanin 220.
En lisää vettä joka kerta, vain silloin kun näyttää kuivalta. Laitan sinne vain keittiöjätettä, tosin aika paljon kasvispitoista (pilkottuna).
Kunpa minunkin kompostorini edes joskus kihahtaisi vaikka viiteenkympiin. Neljäkymppiä on ennätys (ja sitäkin kesti vain muutamia päiviö) ja valitettavasti silloin alakerrasta tyhjennettäessä lemua tuli ja pilkotut sitruunankuoret eivät olleet "kadonneet". Olen tästä tehnyt päätelmän että lämpötilan pitäisi olla edes joskus korkeampi. Nyt se tuntuu toimivan, kun se ei pahasti haise ja pinta putoaa vaikkei lämpötila nousekaan. En pane koko kompostia sekaisin, vaan pyrin ilmastoimaan sitä pohjaa myöten.
Mutta jään odottelemaan lämpötilaihmettä.
Paljonko teillä muilla tulee kompostijätettä esim. viikossa, olis kiva tietää ihan vertailun vuoksi.
terv. Ansikas "kukaan ei ole seppä syntyissään, mutta jospa jo ensi keväänä..."
Hedelmänkuorissa voi olla vaikka mitä “myrkkyjä” jotka hidastaa hajoamista, eli en huolestuisi vaikka sitruunankuoret ei ehdi maatuakkaan. Meillä on 3-5 hengen talous, ja ruokajätettä tulee päivittäin suuruusluokkaa ehkä litran purkki. Joskus vähemmän ja joskus enemmän.
Meillä minä olen sitä mieltä, ettei komposti haise, ja mies on sitä mieltä, että se haisee Eli voi se joskus olla nenästäkin kiinni, miten kompostiin suhtautuu. Minä oon ajatellu että se on elävää ainetta, joka ei nyt ihan steriilin hajuton VOI olla, joten jos ei nyt kamalan pahalta haise niin musta se on ok. Miehen mielestä komposti on yök epähygieenistä hommaa, niin helpostihan sen sitten haisevana kokee.
Meillä on kahden hengen talous, ja biojäteastiana kolmen litran ämpäri, joka tyhjennetään 2-3 päivän välein. Yleensä se täyttyy kolmessa päivässä, mutta jos innostun kovasti tekemään ruokaa tai leipomaan, täyttyy nopeammin. Tosin kolmea päivää pidempään en yleensä biojätettä keittiössä säilytä, alkaa haiskahtaa... Ja meidän kompostorissa maatuvat kaikki ainekset, sitrushedelmien kuoria myöten, paitsi kananmunan kuoret. Ja nekään eivät maadu kokonaan luullakseni siksi, kun en viitsi niitä murskata, linkaisen ne vaan biojäteastiaan sellaisina puolikkaina.
Kyllähän ne sitrushedelmien kuoret maatuu siinä missä muutkin kompostoituvat jätteet. Kummasti se appelsiineille haiskahtaa tuossa Joulun tienoilla Pääasiassa ne jätteet meillä on kyllä kahvinsuodatinpusseja ja hedelmien kuoria. Joskus olen kanamunankuoret ensin kuivattanut (esim. tyhjässä sokeripussissa) ja sitten rutistellut ne aivan pieniksi murusiksi. Kuivinahan ne menee tosi pieniksi. Toisinaan laitan kanamunankuoret mukaan sellaisenaan ja kaikkihan ne aikaa myöten häviää. Monesti tulee kerättyä päivä tai pari jätettä vaikka tyhjään kauraryyni-tms. pakkaukseen, ja sekin maatuu aivan mainiosti. Sokeri- ja jauhopussit ovat hyviä myös.
Kompostointia aloitteleva voi olla hiukan pettynyt siihen ensimmäiseen annokseensa sitä ihanaa kompostimultaa. Ei se varmaankaan ole just sitä, mitä siinä mainoksessa lapioidaan kompostin alta. Eli kuudessa viikossa ei tosiaankaan tule aivan mustaa, tasaista tai tuoksutontakaan multaa johon suoraan voisi istutella aarteitansa. Mutta aikaa- ja kärsivälisyyttä. Ja jokainen satsi sieltä kompostista voi olla ihan erilaista tavaraa. Se mikä on hyvää tai huonoa kompostimultaa on hyvin liukuva käsite. Tietysti karmivan pahat hajut ja liiat liemet kompostin pohjalla on jotain muuta kuin kompostoitumista - mädäntyminen on sitten toinen juttu.
Sain syyskuun alussa Biolan 220 kompostin ja se toimii kaiketi hyvin. Siellä on reilut 60 astetta vieläkin lämmintä ja uutta talousjätettä sinne tulee pari kertaa viikossa iso satsi. Komposti alkaa olla todella täynnä. Voiko sitä puoliraakaa kompostiainesta levitellä nyt kukkapenkkeihin?
Onko teillä biolanin lämpökompostit jäätyneet talvella, vaikka talousjätettä tulisikin säännöllisesti? Miten tyhjäksi uskallan kompostini tyhjätä talvea varten? Puolilleenko?
Hei, naapuri, jos minä olen ollenkaan ymmärtänyt oikein, meidän 220:sten omistajien kannattaa tyhjentää kompostoriamme jälkikompostiin jatkomuhimaan ennen kuin levitämme sen ihanuuden kasveille (sitten keväällä). Eli jos sulla on mahdollisuus kasata B:sta tyhjentämääsi massaa johonkin jatkojalostuspaikkaan, tee se.
Kompostorin ei periaatteessa pitäisi jäätyä talvella, jos sitä säännöllisesti ruokkii. Jos jäätyy, ei kai sekään mitään haittaa. Herää sitten keväällä. Mutta jos teillä tulee jatkuvasti sinne jotakin sopivaa, tuskin sisätila jäätymään pääsee. Kunhan pidät siinä sen verran tavaraa, että se myös pysyy käynnissä. Varmaan se puolilleen tyhjentäminen voisi olla hyvä...
Ja tää nyt vastailee ihan näppituntumalta; eka vuotta pönttö mullakin pörisee.
Kyllä sen kanssa saa aika tarkkana talvisaikaan olla jos meinaa pitää sen koko ajan toimivana. Erilaisia kompostiherätteitä on kaupan ja vissiinkin kanankakkakin siihen käy herätteeksi. Se on ainakin tärkeää, että lisää senne säännöllisesti jätettä. Mulla jäätyy joka talvi, mutta en nyt suurempaa stressiä siitä ole ottanut, koskapa ilmojen lämmittyä alkaa sitten toimia tehokkaasti.
Kun otin uuden kompostorin käyttööön muutama vuosi sitten, niin lapioin tohkeissani keskeneräistä kompostiani ruusupuskan juurelle. Mutta siinä kävi niin, että huonosti maatunut jäte houkutteli rottia ja niinpä sanoisin, että kannattaa jälkikompostoida jossakin muualla ennen lopullista käyttöä. Itse olen kuitenkin vaan sekoittanut -tämän jyrsijäongelman jälkeen-pitkään muhineen kompostorin sisällön pintamultaan katteeksi koristekasveille. Tämä onnistuu siksi näin kun kompostori on niin suuri, että tilanpuutteen vuoksi sitä ei tarvitse tyhjätä. Ja aika pieneksi tuntuu loppujen lopuksi sisältö menevän kunhan tarpeeksi kauan lahoaa
Minulla tuo kompostointi maalla toimii seuraavalla menetelmällä: ensin kaikki vuoden tavara isoon kompostoriin - joka on aina siinä vaiheessa (= syksypuolella) "perustusvaiheessaan" - siitä seuraavana syksynä muutto pienempään, seuraavana syksynä sitten joko penkkeihin tai vielä maamonttuun, koostumuksesta riippuen… ja sitten vasta viimoset penkkiin seuraavana vuonna. Ja kierto toistuu, toistuu, toistuu… sellainen 2 - 3 vuotta saavat siis periaatteessa kierrellä kompostina.
Kyllä mullakin jäätyy Biolan talvella, vaikka joka päivä uutta purtavaa sille vien. Mutta tuppaan sinne syötävää silti niin kauan kuin mahtuu - herää se kun alkaa pakkaset hellittää!
Mun täytyy tunnustaa, etten ole jaksanut jälkikompostoida Biolanista lapettua tavaraa, vaan olen aina haudannut ne uusien kukkapenkkien pohjiin. Olen sekoitellut maanparanteeksi, ja laittanut kerroksen ruokamultaa päälle. Jos ei ole uusia perennapenkkejä perustettavana, niin sitten kasvimaahan tai kesäkukkapenkkeihin. En kyllä (kamalaa) ole mitään rottia hoksannut ajatellakaan!! Toisaalta, kun meiltä ei kompostiin mene liha- eikä kalajätettä, niin uskoisin sen vähentävän rottahoukuttelevuutta. Mutta pitääpä kytätä pieniä jalanjälkiä sillä silmällä…
Minulla B220 on mökillä joten se saa talvisin ämpärillisen täytettä viikon tai parin välein, eikä se riitä pitämään kapistusta niin lujasti käynnissä etteikö se jähmettyisi kovimmilla pakkasilla. Ekana talvena kuljetin silloisen työpaikan kahvinporot (ämpärillinen viikossa) oman biojätteen lisäksi pönttöön, ja se pari ämpärillistä + kuivikkeet riitti pitämään vehkeen käynnissä koko talven.
Muutama käytännön vinkki talvea varten: - tyhjennä pöntöstä alaluukun verran nyt (lokakuun lopussa) ja jatka täyttämistä normaalisti - käännä ilmastointipylpyrä 80% kohdalle kun päiväpakkaset alkavat, edelleen pienennä 60%, jopa 40% kohdalle kovimmilla pakkasilla - jos pönttö jäätyy, kannattaa sitä sulatella laittamalla massan pinnalle muutama 1-2 litran suljettu muovipullo täynnä kuumaa vettä. - jos pöntössä on kohtuupaljon talousjätettä ja niukasti kuiviketta niin älä yritä sulattaa sisältöä kaatamalla kuumaa vettä sekaan, vesi vain jäähtyy nopeasti ja lotomärkä sisältö jäätyy entistä helpommin
Eilen huomasin että kompostorin sisältöä oli hiiri jyrsinyt siinä päällä joten asiaa tutkiessani huomasin että alaluukku siellä takana oli raollaan antaen hiirelle avoimet ovet.
Hirmu hienoa multaa siellä alhaalla, taidan tyhjätä sieltä nannaa.
No voihan... mä olen pitänyt sitten liian pienellä sitä ilmastointiluukkua, kun olen ajatellut, että komposti jäähtyy sitä kautta näillä plussakeleilläkin (+2-8). Mulla on ollut luukku vain 50 kohdalla. Täytyy varmaan heti mennä laittamaan sitä suuremmalle, että saa kunnolla ilmaa. Pienennän sitä vasta sitten kun pakkaset saapuvat. Kesällä pidin sitä toki 100 kohdalla, mutta heti kun tuli nämä alle +10 kelit niin pienensin luukkua. Meenpäs avaamaan sen isolle....
Miu_Oulussa, luulen, että tuo rottaongelma on mahdollinen vain paikoitellen. meille niitä vilisi naapurista, koskapa olivat keksineet ruokkia lintuja tai oravia heittelemällä maahan siemeniä, jotka sitten kelpasivat rotillekin.