Kompostoinnin ongelmia

Oi hitsi, kukaan ei ole varoittanut dopinkin sivuvaikutuksista. Tosin eikös ne pikajuoksijatkin tavoittele räjähtävää voimaa :wink: Jos posahtaa toivottavasti lentää tavarat omalle eikä naapurin puolelle. Menee muuten hyvät aineet hukkahan.

Kuivikeena turvetta ja tavaraa ylemmän putken alalaitaan asti.

Mä tyhjensin tuota joulun aikaan kun viime talvena loppu sit biolanista kaiken lisäks tilakin kesken talven. Keräsin kyllä kiltisti astioihin ne jemmaan ja sysäsin pikkuhiljaa kompostin sulettua.

Vai dopingia kompostoinnissa, johan sattui kun just tarjosin sinne tujauksen tuulilasinpesunestettä
Ei meinnannut kansi aueta, ja juu, sinne oli saranapuolelle jäätynyt mahtavat jääkimpaleet viikonlopun lumisateista. Lämmin kompostorin kansi oli sulattanut lumen ja oli sitten jäätynyt kiinni. Venttiilitkin puhdistin. En uskaltanut hakata ja siksi ulkopuolelta lorauksella sain sulamaan ja poistettua. Pyyhin vielä reunaurat kuiviksi ja johan pelaa. Peittelin kuplamuovilla kannen, lumi ei näköjään ole hyväksi. 

Minä olen kaatanut myös tilkkasen viiniä kompostoriin (oli niin pahan makuista).

Lähteekö se ilmastointiventtiili auki kiertämällä vai nostamalla?

Tarkoitatko kannessa olevaa.

Nosta sitä,siinä ei ole kierteitä.

muista laittaa hyvin kun laitat takaisin.

On kokemusta jotta lumihangesta kaivelin

kun panin jotenkuten sen paikoilleen.

Kiitos. Siitä kun on aikaa,kun sen oon viimeks aukaissut, niin en muistanut kuinka se aukeaa. Lämmitetyt kauratyynyn vois varmaan heittää ensin päälle vähäks aikaa.

Siivosin jääkaappia ja pikakompostoriin lähti reilu puolisen litraa yli 2 vuotta sitten vanhaksi mennyttä kaupallista valkosipulimurskaa. Voipi olla mellevät hajut kun huomenna/ylihuomenna seuraavan kerran aukaisen kannen :slight_smile:

Taas oli kannen ilmareiässä jäätä, viimeksi eilen mies sen putsasi ja silloinkin oli jäätä. Taitaa johtua siitä kun on pakkasta ja lämmöt korkealla. Lämmöt kävi +63 asteessa, nyt on laskenut +55 asteeseen.

Mulla on puinen yksinkertainen hengari kompostorin ilmanottoaukon puhdistusta varten. Kampean hankarilla hatun pois, hakkaan jäät irti ja pyöräytän putken puhtaaksi. Puisella työvälineellä muovi ei mene (niin herkästi) rikki.

Kansi ei ollut tiiviisti kiinni ennen edellistä putsausta ja lämmöt meni het harakoille ja niin alas etten kerrokaan. Hain hevostallilta töistä tullessa 2€ korkeaan hintaan säkillisen tuoreita hevonmunkkeja ja sekoittelin massaan. Auton muovisella jääsiklillä raaputin huurteet pois ja teen Oulunseudut lämpötilassa lähipäivinä, herneitäkin on likoamassa, nyt en mene jäihin…

Joka päivä joutuu nyt tuon ilmareiän putsaamaan jäästä, tai siis siitä reiän ympäriltä ja kannen sisäpuolelta. Mies kävi äsken putsaamassa ja tuli vedet silmissä takaisin. Oli tullut niin kovat valkosipulin hajut sen ilmareiän kautta. Lähteeköhän taju kun vien illalla biojätteet ja joudun aukaisemaan kannen? :smiley:

Lämpötila oli ollut +56.

Ei lähtenyt taju mutta silmiä kirvelee, haisi monen metrin päähän valkosipulille :slight_smile:

Lämpötila kompostorissa on nyt +48 astetta       Laitoin kuplamuovin kompostorin kannen päälle, ettei uudestaan lumet sula ja jäädy kököiksi.

Kedehdittavat lukemat

Mulla on nyt +18 ja ollut nousemaan päin eilisestä. Alkukuusta oli 35 asteen nurkilla, sitten jäähtyi alle kymppiin. On varmaan kanssa se jäässä siinä kannen päällä se musta juttu, ei ole ennen tullut mieleenkään sitä sultella, enkä ole nytkään vielä sulatellut. Satsia on ihan piripintaan, ruokajätettä sekä liiterin kukkakaalin naatteja, joita sain säkillisen;-)) Kuivike on sisällä koiranruokasaavissa, ja laitan sitä jo sisällä valmiiksi jätteisiin, joita kerrostan kannelliseen ämpäriin.

Täällä lämpötila laskenut +40, mutta viikon verranhan se korkealla pysyikin. Lisäsin ureahelmiä, sekoitin pintakerroksia ja lisäsin kuiviketta. Taputin kylkeen ja kannustin. Ulkona melkein -20 pakkasta, pääasia että pysyisi sulana.

Nopeasti tosiaan vetää jäähän tuo Biolanin kompostorin ilmastointi aukon kansi. Lämmöt 32 ja tavara kompostissa tavallista keittiöjätettä lisättynä puuhakkeella, kuivilla lehdillä ja kartonkisilpulla. Hiukan viime kerralla heitin kompostiherätettä, joka tuli siis kompostorin mukana kun se ostettiin. Kolmas talvi nyt menossa. Tavaraa noin puoleenväliin ja styroksin pala sisäkantena.

Biolanin lämpötila laski loppuviikolla +30 asteeseen mutta viikonlopun jälkeen lähti taas nousuun, nyt +38. Hienosti menee, kunhan jatkuisi samaan malliin! Ilmanottoaukko edelleen 40:ssä. Pitäisiköhän sitä ilmaottoaukkoa sen verran sulattaa lämpöpuhaltimella että kääntäisi pienemmälle eli asentoon 20, on aika isolla kun on -25…-30 pakkasta ollut jo viikon verran, mutta toisaalta kompostori toimii joten kannattaako mennä sorkkimaan. Hmm.
Olen tehnyt tänä talvena 5 asiaa toisin kuin viime talvena: olen säilyttänyt kuiviketurpeen varastossa missä on plussan puolella lämpötila, olen lisäillyt keskimäärin kerran-pari viikossa ureahelmiä, kannen ilmareiästä on putsattu jäät parin päivän välein, laitettiin styroksinen välikansi, ja olen sekoittanut kerran-pari viikossa jotain 10 sentin syvyydeltä. Tiedä sitten mikä noista auttaa vai oliko viime talvi vain niin paljon kylmempi ettei nuokaan toimenpiteet olisi auttaneet.
Ja nyt kun menin kehumaan niin tietysti kohta lasahtaa ankkajäähän :-/

Meilläkin on ilmanottoaukko 40:ssä,ja joten kuten toimii.lämmöt +30 astetta.

Onkelma on liian täysi,ei voi enää lisätä.

Hitsi,olen aatonaattona(jouluna)tyhjännyt,mutta noi lantun,porkkanan,ja perunankuoret on täyttänyt.Meillä on onneksi toinen se Biolanin maisemakomposti jota nyt täytän.

Ensi viikolle on luvattu lauhempia ilimoja,toivotaan jotta sais tyhjättyä.

Mulla enää +5 astetta ja säiliö täynnä, ilmavasti, hyvin seostettuna, mutta pieni lumikarhee kannen ja pöntön välissä falskaa kylmää ilmaa. Pitäs jollain konstia saada se sulatettua pois. Onko muilla samaa ongelmaa. Yritän reunan aina täytön yhteydessä pyyhkäistä, mutta silti siihen tiivistyy kosteutta, joka jäätyy.