Kompostoinnin ongelmia

Voiskos kokeilla tuulilasinpesunesteellä kostetetulla paperilla pyyhkien poistaa? Kaadoin hieman purkista ainetta  jäähän ja sitten oli helppo poistaa auton jääraapalla. Ei aavistustakaan miten muovi kestää kemikaalia, vaan onhan auton tuulilasinpyyhkijöissäkin muoviosia. On sisälämpötila nyt enää 20 astetta, pakkasta ollut -24 - 30 astetta sunnuntaista lähtien enkä nyt lähde sorkkimaan, kuumavesikanisterin laitoin kuplamuovin alla kompostoriin.

Mulla ei mahdu nyt mitään pulloja. Muovikassiin voisin laittaa kuumaa vettä, se muotoutuisi sopivasti massan päälle vapaisiin koloihin. En vaan aijaalliseksi näillä pakkasilla ja nyt taitaa olla jo myöhäistä.

Tiestikkapakkauksen mukana tuli mukavan oloinen ilmatyynypakkauspehmustemuovi, senkin voisi laittaa päälimmäiseksi. Onneksi sain pidäteltyä, etten naksuttanut ilmapalleroja rikki.

Pakkasta rapiat -30 astetta ja Biolanin lämpötila +40. Hyvin menee, toivottavasti lämpötila pysyy edelleen ylhäällä.

Biolan on täynnä ja lämpö lähellä nollaa. On se vaihe, jolloin siirrymme täyttämään kakkos-kompostoria, tee-se-itse-vesisaavimallia. En ryhdy pelaamaan tänäkään vuonna Bioskan lämmittämisen kanssa.

Jossainhan neuvottiin suihkuttamaan auton tuulilasiin etikkavettä jäätymisen estämiseksi, voisiko sitä ajatella, sitä etikkaa siis? Täällä on molemmat kompostorit jäätyneet nyt tammikuussa mutta tilaa on, joten täyttöä vaan kevättä odotellessa.

Oliko tosiaan etikkavettä tuulilasiin? Kuulostaa hyvin omituiselta neuvolta.

Oli, en nyt muista minkä lehden vinkki se olikaan.

Eikun löytyi jo jatkoa siihen :slight_smile:

tämän aamun hs ainakin kertoo, että samalla litkulla aiotaan pelastaa talviklassikon näkyminen:-)
"nestemäistä ainetta levitetään pleksien pintaan. sen jälkeen yleisö näkee taas kaukaloon. ainetta käytetään autojen ja työkoneiden tuulilasien sulana pitoon. se on ruokaetikkaa, jota on laimennettu veteen vajaa 10 prosentiseksi."

Tuntuu vaikealta näkemättä uskoa, että todella toimisi. Kun ohjeessa sanotaan, että kaksi osaa etikkaa ja yksi osa vettä, niin herää heti kysymys, millaista etikkaa, 10%, 40% vai mitä? Mitä se etikkaliuos tekee auton metalliosille? Enpä tosiaan aio kokeilla :slight_smile:

Jaa, että vajaa 10 % laimennetulla liuoksella voisi pyyhkiä kompostorin reunat. Ja sitten se ilmaottoaukkokin. Pitää kokeilla.

Tänään kompostorin mittari nollassa. Aika pitkälle päästiin, vaikka minun syntini on se, että kompostori jää liian täyteen syksyllä. Enkä vaan keksi toimivaa lämmitysjärjestelmää.

Ehkäpä ei ole tarkoituksenmukaista eikä luonnollista etteikö komposti jäätyisi kylmimpään talviaikaan?

Niinpä, miksi ponnistella sen lämmityksen kanssa, kun keväällä kahdessa viikossa on koko satsi kuitenkin “palanut”. Minä ensialkuun koitin kaikin mahdollisin keinoin pitää käynnissä talven, mutta nyt olen kyllä sitä mieltä, että turhaa vaivannäköä.

Totta, miksi vaivautua? Kun ei sitä multaa kumminkaan käytetä ennen kesää, valmistuupa milloin hyvänsä. No, meillä se jäi aikas täyteen syksyllä… Mutta toisaalta eipä juuri paljoa mitään kerrykään sinne laitettavaa…

Mullakin jäätyy talvella, tyhjennän syksyllä ja täytetään niin kauan kun sopii, loput laitan saaviin. Heti kun aurinko lämmittää sulaa, pitää sitten vain möyhentää kunnolla ja lisätä kuiviketta.

Eihän se jäätyminen haittaa muuten kuin jos tulee kompostori täyteen niin ei sovi uutta biojätettä vaan ne on laitettava roskiin. Taajama-alueella saaviin tms. kerääminen ei onnistu, on kiellettyä enkä muutenkaan haluaisi tehdä. Olen nähnyt millaisen kolon rotta tekee saaviin (ei meillä vaan muualla). Huh.

jospa niitä sitten pitäisi tyhjentää niiden tullessa täyteen, oli sitten kesä tai talvi. Useimmilla malleillahan se käy alhaalta käsin, ennenkuin ehtii jäätyä umpeen…

Olen tyhjentänyt tammikuussa ja sitä ennen muistaakseni marraskuussa. Mutta kun sitä ei passaa tyhjentää liian tyhjäksi tai varmasti jäätyy. Ja ei sitä voikaan kauheasti kerralla tyhjentää, ei-kompostoitunutta tavaraa ei passaa ottaa pois. Eilen oli +40, tänään en ole vielä käynyt katsomassa.

Meillä ratkaistiin täyttymis-jäätymis-tilapula toisella kompostorilla.

Olen myös hyvin tyytyväinen sellaiseen keittiön pikkukompostoriin. Sen otan usein lopputalvesta esiin, kun kompostit alkaa olla niin hyvin lumen hautaamia ettei viitsi kaivella niitä esiin :wink:

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Se toinenhan voisi tosiaan olla joku simppeli kompostori, jossa jyrsijäsuojat muttei välttämättä tarvisi olla edes kovin lämpöeristetty.