Meillä on takka /leivin uuniyhdistelmä. Siis takka on alapuolella ja leivinuuni sen yläpuolella. KUn takkaa lämmitetään lämpiää leivinuuni haaleaksi. Ritilä on vielä pohjalla. Kun lämmitän leivin uunia, niin silloin se on lämmin pohjasta pari päivää. Silloin ei voi mitään tälläistä laittaa pohjalle, Kiitos huolenpidosta
No ilmankos Meillä on ihan tavallinen leivinuuni, siksi siis ihmettelin.
Tämä ketju on mainio, aloittelevan lämpökompostoijan aarreaitta. Hommasin Biolanin vasta viime elokuussa, joten olen todellakin aloittelija. Avokompostoria olen pitänyt jo vuosia hyvällä menestyksellä mut sehän on ihan eri juttu. Tää lämpökompostointi tuntuu olevan tosiharrastajien puuhaa, taitolaji. Ja hauskaa - ja hyödyllistä kun omista jätteistä saa MULTAA. Meillä lajitellaan jo aika tehokkaasti kun sekajätettä ei tule kuin muutama muovikassillinen kuukaudessa.
Alussa oli ongelmia, ajattelin jopa ettei siitä mitään tule, että kallis kompostori oli turha hankinta. Mut onneks löysin tän palstan, kompostori poksuttaa +60. Saas nähdä kuin käy kun tulee pakkaset.
Höh, unohdin, että mulla on kompostoituvia pusseja, yleensä ei käytetä kompostiämpärissä mitään pussia tai paperia. Rulla oli jäänyt allaskaapin hyllylle ehkä kolmeksi kuukaudeksi, ja aivan kaikki pussit olivat kompostoituneet jo riekaleiksi. SIinä on tiskikone aivan vieressä, joten kai olivat sitten saaneet koskteutta jonkin verran.
Kummallinen vuosi, viidessäkymmenssä huitelee vieläkin. Nyt jopa toivoisi(ilmaston vuoksi) että edes tammikuun lopussa jäätyisi. Ei nää kelit ole enää mistään kotoisin : (
Voi Tiitulainen tuommoista kehtaat toivoa... siis kompostille...meillä tulee niin vähän biojätettä, että ennen joulua tipahti nollaan. Ykkösvyöhykkeellä asun, joten plussan puolella tässä on oltu. Nyt jouluna sain vähä ennemmän biojätettä ja olen käyttänyt kompostiherätettä. Tyhjensin myös mut eipä tuo ole noussut kuin +15. Ärsyttää tämä kompostin temppuilu mut sitä pitäis kait ruokkia riittävästi :( Kaadoin mä sinne 2l kuumaa vettäkin kun oli selvästi kuiva.
Aloittelija olen, neuvoja otan mieluusti vastaan :)
Annujoki, pissaa pottaan ja kaada se kompostiin.
Minulla ei oo lämpökompostia kun meillä tulee todella vähän kompostoitavaa. Kahvinporot hedelmien ja vihannesten kuoret. Koskaan ei tule ruokajätettä.
Olenkin mustaakseni kirjoitellut tänne aikaisemmin tyhjääväni tuon kompostin keväällä isoon vihreään lehtikompostiin jonka pyörittelen kapeaan mansikkamuoviin kakuksi ja siihen sitten kurpitsan taimet kasvamaan. On todella toiminut ja tuottanut satoa naapureillekin jaettavaksi. Kuvankin mustelen laittaneeni noista kompostikakuista.
Jäätyi meillä jo, sekoittelin ja lisäsin hyvästellen kuiviketta ja kananpaksirakeita veteen hölvättynä. Täyttelen kunnes täyttyy tai alkaa toimia, biojätteen keräysastiaan voi rivarissa turvautua.
Veden asemasta voisi peruna ja hedelmien kuoret ym siistit kuumentaa kattilassa ja lisätä ne sinne kompostiin.Pitää kuumuuden paremmin, kun vesi.
Tämä ei ole ongelma ollenkaan mutta hämmästykseni oli suuri kun avasin runsas puolillaan olevan Biolanin. Komposti on erinäisten poppakonstien ( kiitos neuvoista ) avulla käynnistynyt taas +28.
En ole mitenkään matokammoinen mutta parahdin kyllä kun avasin kompatiluukun. Reunukset olivat lierojen peitossa, siis satoja vierivieressä. Olivat ikäänkuin pyrkimässä pois
Kysymys: Miksi ne lieroilee reunoilla vaikka pitäisi olla hommissa??
Jos niille on tullu hiki?
Entäs sitten kun komposti poksuttaa +60, kuoleeks ne?
Sitä minäkin olen miettinyt... Lainasin kerran kirjastosta tunkiolierokirjan kun aloin pitämään matokompostia kotona ja siinä sanottiin että lierojen muna-aste tai mikä se nyt sitten onkaan, kestää alhaisempia ja korkeampia lämpötiloja kuin aikuiset lierot. Toisaalta kompostin reunoilla taitaa olla aina viileämpää, jonne lierot siirtyvät? Riippuu kai kompostista.
Tästä olisi kiva kuulla asiantuntijoilta kommenttia kun ihan mututuntumaa mulla vaan on.
Jonkin verran olen lukenut kompostilieroista. Ne kestävät kuumempaa kuin tavallinen liero. Erään lähteen mukaan ne elävät +5- +30 asteessa. Annujoen lierot olivat varmaan pyrkimässä kuumuutta pakoon…
Minulla on ollut haaveena matokompostin perustaminen, pitäisköhän kysellä annujoelta matoja
Kyllä minultakin saa matoja kysellä :)
Oioi, luin siankärsämö viestisi huonosti Laitan viestiä...
Jännää, että kun kompostoinilla pitäisi parantaa maailmaa, niin sitten kumminkin on tarjolla "hörhöpuljulla " ( kompostorit valmistettu tuulisähköllä ) sähkölämmittimiä kompostoinnin ylläpitämiseen.
http://www.biolan.fi/suomi/kompostorit/kompostointitarvikkeet
Mikä kokemus minulla on, niin luulisi, että kompostin lämmittäminen sähköllä, olisi pikemminkin kiellettyä, kun sallittua. On kyseenalaista, että saako edes asuntoja lämmittää nykyään , niin siten kumminkin on sallittua ruveta lämmittämään kompostia.
Ihme että ympäristöviranomaiset ei puutu sihen että komposteja lämmitetään ja yritetään väkisin pitää käynnissä vaikka ei olisi edellytyksiä siihen esim. liian kylmä ja/tai liian vähän kompostoituvaa massaa. Viranomaiset voisi antaa ainakin joitan suosituksia.
Ehkä olen väärässä, ja on hyväksi lämmittää komposteja. Ehkä kompostin lämmittäminen on sitä hyvää energian tuhlausta.
Oikeastaa kuuluisi johonkin muuhun ketjuun, mutta kerrompa täällä kuitenkin.
Pari viikkoa sitten meidän Biolanin lämpökompostori jäähty noin nollaan, luulin että nyt se lopeti toimimisen, möyhin sitä kunnolla sillä omalla möyhimellä ja laitoin vähän kuumaa vettä noin pari litraa, kun oli niin kuivan oloista päällä. Jatkuvasti lisään sinne keittiöstä tulevat biojätteet, mutta eipä niitä niin paljoa kahden henkilön taloudessa tule.
Nyt tänään oli lämpö noussut melkein +30 asteeseen, hyvä minä kompostorin hoitaja!
Niin ja eikös pissa herätä kompostorin. Minulla ei oo tuota lämpökompostoria vaan sellainen muovinen kompostori joka jäätyy. Eihän meilläkään kahella tuu muuta kompostiin pantavaa kuin “kuoret” ja kahvinsakat. Keväällä sitten koittaa kompostin onnela, kun tyhjään sen haravointijäte kompostiin. Sitten käärin koko läjän kapeaan mansikkamuoviin kuten täällä oon kertonut. Kurpitsat ja avomaan kurkut vaan kasvamaan niihin. Yhdessä kompostikakussa kasvaa minulla Väinönputki ja komeasti kasvaakin.