Siis piti kirjoittaa Biolan 220:ssä. Säädättekö eri lukemiin nolla-asteissa ja esim. -20-asteesssa?
Meillä seurataan sitä kompostorin lämpömittaria. Esim. nyt ilma-aukon säätö on 60:ssä ja lämpömittari näyttää vähän päälle 60 astetta. Kun komposti alkaa olla valmista siellä alaosassa, lämpötila laskee ja silloin myös pienennetään ilma-aukkoa. Tyhjennyksen jälkeen 20, kun lämpö kompostorissa nousee, myös ilma-aukkoa laitetaan sitä mukaa suuremmalle. En tiedä mikä on oikea tapa, mutta meillä näkyy toimivan noin.
Olen säätänyt ulkoilman lämmön mukaan.
Tänä “talvena” se on ollut koko ajan sadassa kun olen ollut laiska ja se on riittävällä teholla toiminut.
Aikaisempina vuosina olen pudottanut 60-80 prosenttiin kun ulkolämpötila on pudonnut noin nollaan, ja kovimmilla pakkasilla säätö on ollut vain 40.
Kannattaa testailla mikä tapa on omaan käyttöön sopivin. Meillä kaikilla kun kompostoitavan aineen määrä, laatu ja syöttötiheys ovat erilaisia, samoin jokainen käyttää sekä määrältään että laadultaan erilaisia väliaineita jne.
Miten saatte Biolan 220 -pömpelissä ilmansäätöaukkoa säädettyä pakkasilla? Mulla ainakin se säätökiekko jäätyy niin tiukasti paikallaan heti pakkasten tullessa, ettei sitä sitten enää pysty säätämään. Tämä talvi onkin ollut melkoista säätiedotusten kyttäämistä, kun on pitänyt sitten etukäteen osata tietää, milloin mennään kovemmille pakkasille ja milloin ollaan vaan nollakelissä. Kun pakkasten tultua on ihan turha yrittää repiä kiekkoa pienemmälle ja jos ilma-aukko on esim 80 prosentissa, jäähtyy komposti melko nopsaan.
Jaa, minä olenkin selvinnyt paljon helpommalla... liekkö laiskuutta vai hölmöyttä. Mulla se säätöaukko on ollut koko talven vain 20prosentissa
Nyt siellä taitaa olla 30 astetta lämpöä ja se mulle riittää. Eipä ole tullut tuota säätöpyörylää paljon veivailtua...
Aikaisempina talvina olen vain kopistellut pylpyrää niin että jäät irtoavat.
Tosiaan tänätalvena ei ole tarvinnut yhtään säätää, edelleen sadassa ja pömpeli pörisee mukavasti. Pidän pöntön mahdollisimman täytenä, nyt se on taas onnistunutkin hyvin kun haketettiin kuusenhavuja ja nehän lämpiävät kompostorissa väliaineena vallan reilusti.
Voih, kateellisena luen teidän viestejänne Mulla komposti on ylempään ilmaputkeen saakka täysi, mutta silti jäähtyy tosi helposti jos ilma-aukko on isolla ja on pakkasta. Ja täällä on saattaa yöllä mennä 10-15 astetta pakkasen puolelle, mutta päivällä olla nollan kieppeillä. Hitsi, kaipa sitä saa sitten ongelmaa väännettyä vaikka mistä jos haluaa
Mutta mulla ei kyllä kopistelemalla lähde jäät ilma-aukon säätönupista, ei vaikka kuinka potkisi...
Tiipap, voisiko se ylenpalttinen jäätyminen olla vinkki siitä, että se on liian isolla? Eli jos säätäisit sen yölämpötilan mukaan, niin se ehkä ehtis päivällä sulaa sen mitä yöllä jäätyy?
Edit: siis se ilma-aukko liian isolla.
nanikka, komposti ei siis jäädy, vaan jäähtyy lähelle nollaa. Minulla oli itse asiassa ilma-aukko säädettynä yölämpötilan mukaan niin, että kompostin lämpömittari näytti 20 astetta, mutta silloin sisältö ei selkeästi saanut riittävästi happea ja seurauksena oli...yöööh...melko tuoksahtava kompostimassa. No, pitänee vaan odotella kevättä, että komposti pääsee hyrisemään kunnolla.
juu, tuon väärinkäsityksen mahdollisuuden takia minä koitin omaa viestiäni korjata: tarkoitin siis, että ilmanottoaukko jäätyy ja arvelin, että josko se on liian isolla ja pienemmällä säädöllä ehkä päivisin sulaisi.
Mulla ei ole tuota kompostoria, joten sen sielunelämästä en tiedä. Oman kompostorini satunnaisia hajuongelmia hoidan lisäämällä kuivikkeen määrää (ja sekoittamalla massaa, mutta sitähän ei kai tuossa mallissa pitäisi tarvita tehdä).
Juuri kävin tyjentämässä oman Biolan 220:ni. En ole pahemmin ilmanottoaukkoa säädellyt. Käyn vain viemässä jätettä ja lisään aina samalla kuiviketta päälle. Enkä edes sekoita massaa ja ihan hyvin tuo toimii. Kesällä kuumenee kyllä paremmin, mutta silloin laitan sinne vihreää jätettä enemmän. Sopiva rytmi tuntuu löytyvän ajan kanssa.
Meillä oli se ensimmäinen talvi aika toivotonta, mutta nyt toimii kyllä hyvin. Minäkin tyhjensin taas viime viikolla kompostorin, ja nyt näyttää lämpö olevan jo 50:ssä, vaikka pakkasta on ollut reilusti.
Tiipap, entäs jo lisäisit sinne kompostimassan joukkoon herätettä tai vaikka kanankakkaa. Sillä tavalla me saatiin keväisin kompostori käyntiin, kun se ei vielä toiminut kunnolla. En tiedä auttoiko ne oikeasti, vai oliko se vain sattumaa. : )
Mihin te talvella tyhjennätte B220 puolivalmiit tuotokset? Tynnyreihin/saaveihin joissa on kannet? Mulla ainakin se mössö on senverran puolivalmista etten uskalla kohtuullisen jäisen lehtikompostin päälle laittaa. Taatusti kiinnostaisi rottia ja harakoita yms. Jälkikompostointi alkaa olla ongelma kun pönttö on täynnä eikä pinta laske nopeaan kun palaminen on hitaanpuoleista. Viime talvena oli helpompaa kun en edes yrittänyt pitää kompostoria hengissä läpi talven:-)Nyt olen jäänyt tähän niin koukkuun, etten malttaisi millään laittaa ruokaroskia sekajätteen sekaan.Vaikka se meidän kunnassa on ihan sallittua.
Minulla on käytössä juuri kannellisia saaveja jälkikompostointia varten. Mutta ei siellä mitään tunnistettavaa tavaraa enää ole (korkeintaan kananmunankuorta), joten en usko haittaeläinten olevan siitä kiinnostuneita. Kannelliset astiat ovat sen vuoksi, etteivät ravinteet huuhtoudu sateiden mukana pois.
Jahas, lienen tapani mukaan ollut hieman hätäinen. Täytynee kierrättää pohjalta kamaa pöntön päälle & pilkkoa kompostiin menevät ruoantähteet pienemmiksi. Ja sillä aikaa kun pinta laskee ja tavara palaa valmiimmaksi, laittaa ruokaroskat sekajätteisiin. Huokaus ja nyyskäys.
Tsemppiä vaan, kyllä se siitä lähtee sujumaan!
Itsekin kyselin täältä apuja, kun aloitin (3,5 vuotta sitten) kompostointia. Joku ystävällinen laittoi minulle jopa kuvia siitä, millaiselta se palanut kompostimassa näyttää, kun minä en tiennyt. Ajan kanssa sitä sitten oppii ja löytää sopivat systeemit.
Joopa, ja kesällä kaikki on taas helpompaa. Mössöjä voi piilotella puutarhakompostiin tai kukkapenkinpohjiin jatkojalostumaan, oli ne sitten minkä sävyisiä tahansa:-)
Mun tuli taas kerran mieleen että käytättekö te riittävästi kuiviketta?
Mulla oli ekana vuonna ongelmia myös säätöpylpyrän jäätymisen kanssa, siitä välillä riippui ihan jääpuikkoja. Nykyään niitä ei enää ilmesty, ja käytän nykyään paljon enemmän kuiviketta kuin ennen. Ja kuivikkeessa on paljon enemmän kuivaa turvetta nykyään.
Samoin mietin että paljonko vaikuttaa se että en hoivaa pönttöä kuin harvakseltaan. Eli en sekoittele sisältöä, kippaan vain jätteen kerrokseksi ja sen päälle kuivikekerros.
2-4 viikon välein tyhjennän alaluukullisen.
Sitten siirrän talikon varaan pintamassan puolesta pöntöstä ja lykin puolivälin massan pohjalle ja päästän talikon päältä pintamassan edelleen pintamassaksi. Sitten sama toiselta puolelta. Tuorein jäte ei siten päädy pohjalle vaan pysyy aina pinnassa.
Tuolla konstilla alaluukusta tulee aina massaa joka on muhinut 8-12 viikkoa, ja siitä erottaa enää kananmunankuoret ja luut, ehkä kananmunakennojen rääppeet jos komposti on ollut kuiva, muutoin nekin ovat ehtineet maatua. Massasta on ehtinyt jo kadota sädesienet eli vaaleanharmaa rihmasto. Jos tyhjentäessä tulee massaa jossa on tuota rihmastoa, saa se jäädä pöntön pohjalle vielä pariksi viikoksi hautumaan.
Hiiriä tai lintuja ei tyhjennetty massa kiinnosta. Mulla on erillinen avokehikko johon kerään keittiöjätekompostin, kippaan aina sinne tyhjennetyn massan ja nykyään peitän pinnan aina oljella/lehtikarikkeella/havuhakkeella. Mitä nyt sattuu olemaan käsillä.
Kiitos, ritterina. Olipa hyviä vinkkejä! Testaan…
Kävin läpi koko pöntöllisen tyhjentäessäni alaluukkua. Lisäsin bioroskiksen tuotokset sekä kuiviketta. Nyt nousee taas lämmöt.
Alaosassa oli liiankin märkää ja keskemmällä kuivahkoa, harmaata rihmastoa löysin myös. Alaluukussa näkyi seassa myös tunnistettavia osia. Kiitos, täytyypä kokeilla Ritterinan vinkkiä ja vain kipata kamat ylimmäiseksi + kuivike.