Kompostorin käytön alkeet

Kasviaineksista kasattava komposti kootaan niin, että joko tehdään täytekakkumaisesti eri kerroksia tai sekoitellaan vähän kaikenlaista mukaan sitä mukaa, kuin pihalta ainesta kertyy. Jos vaikkapa haravoitte tuoretta nurmikkoa, pitää siihen sekoittaa joko hiekkaista multaa tai kuivahkoja puiden lehtiä tai heikompaa kuivahtanutta rikkaruohojätettä tai olkea... Jos viette kompostiin enimmäkseen multaa sisältävää siivoustuotetta vaikkapa kasvimaan tai kukkapenkin isommasta siivousurakasta, on se lähes sellaisenaan erittäin hyvää suoraan kompostiin pantavaksi.

Kasvijätteet voisi kompostoida myös avotaivaan alla auman mallisesti ja aina ripotella pinnalle jotain melko multavaa ainesta tai tuoreita naatteja, mutta kun teillä on muoviloota, pitää teidän pitää huolta siitä, että ilma pääsee kiertämään siellä sisällä. Liian märkä aines mädäntyy ja haisee pahalta. Sopivan nihkeänkostea aines tuoksuu hyvälle ja maatuu hyväksi mullaksi.

Tulette huomaamaan , että esimerkiksi kahvinporot olisi oikein hyvä viskata sinne kompostiin. Ne eivät haise pahalle, eivätkä kerää kärpäsiä. Pikku hiljaa uskon teidän vievän keittiöstä ruokailun tuottamaa ainestakin kompostiin, vaikka ette itse sitä vielä tiedä

Alkuperäinen kirjoittaja: Sand

Talikko ja jokin kuokka ovat hyvät olemassa kompostitouhuissa. Mitään litkuja ei tarvitse ostaa kaupasta. Kompostin vierellä kannattaa pitää erillistä roskista kompostiin kuulumattomia esineitä varten. (Naulat, muovin kappaleet ja sen sellaiset)

Komposti vaatii samat aineet tavasta riippumatta, eli typpeä sisältävää tuoretta ainesta,kuten kasvijätteita ja jotain hiiltä sisältävää, kuten kuivia lehtiä tai vartavasten myytävää kompostin seosainetta. Typpi ja hiili saavat aikaan palamisen, kunhan kosteus on riittävä eikä masa ole liian tiivistä. Jos käyttää talousjätettä, se kannattaa aina peittää seosaineella, jolloin ei synny hajuhaittoja. Palamisen kannalta on myös tärkeää, että massaa on riittävästi. Kerran viikossa kannattaa talikolla tai sitä varten myytävällä sekoituskeksillä pöyhiä. Itse en laita monivuotisten rikkojen juuria tai ne kannattaisi ensin antaa kuivua ja kuoleentua. Samoin on kukkineiden varsien kanssa, ellei halua siemenlisäystä sinne,minne ei ole tarkoittanut.

Kyllä se ritilä on pikkujyrsijöiden takia siellä pohjalla, eivät pääse kompostiin mellastamaan.

Sitä tehokkaammin palaminen käynnistyy, mitä pienemmäksi ainekset silppuat. Itse paloittelen pieniksi kompostiin menevät.vihanneslaatikon sisällykset. Samoin hedelmien kuoret. Jos kompostiin laittaa kahvinporoja ja appelsiinin kuoria, tulee sieltä aika ällö tunkion haju, vaikka peittelisikin. Samoin sipuli saattaa jonkin aikaa tuoksahdella.

Komposti saa olla aika karkeaa eli siellä on osittain tunnistettavia kasvien osia. Madot hoitaa lopputyön ja karkea komposti kuohkeuttaa maata mukavasti. Kun tyhjennät kompostoria, jätä päälimmäisenä ollut vähemmän maatunut pohjalle siemeneksi uudelle satsille. Minulla on ollut tapana keväällä tyhjentää ja levittää kukkapenkkiin. Jos näyttää epäesteettiseltä, voi pinnan peittää kevyesti mullalla tai turpeella. En koskaan sekoita kompostia mullan sekaan, mutta en muutenkaan haraa pintamultaa. Poistan vaan rikat ja tarvittaessa lisään multaa.

Tunkion haju kahvinporoista ja appelsiinikuorista? Ei meillä tule. Siellä ovat sikinsokin sekaisin hyvässä yhteisymmärryksessä. Appelsiininkuoret tosin maatuvat melko hitaasti säilöntäainejäämien takia. Väittävät luomukoulukunnan oppilaat, että niitä ei saisi kompostoriin laittaakaan kun niissä on torjunta- ja säilöntäainejäämiä.

Se ritilä myös edesauttaa sitä ilmastoinita, sen lisäksi se pitää ne jyrsijät poissa (paitsi meillä kun siihen tuli talikolla sekoitettaessa reikä). Vaihdoin talikon keppiin, sekoaa se silläkin.

Jos sulla on pelkkää puutarhajätettä, niin se voi kyllä olla liian kuivaa kompostoitumaan, joten se saattaa toisinaan tarvita PALJON vettä sekaan. Siinä verkkopohjamallissa vettä voi onneksi heittää sekaan huolestumatta yliannostuksesta, ylimääräinen vesi valuu pois.

Joskus lehtikompostoreihin neuvotaan laittamaan ureaa typen lähteeksi. Ei kannata ostaa kallista kemikaalia, kun sitä saa omastakin takaa, kun hoitaa "pienemmän"asioinnin pottaan ja veteen laimentamalla laittaa kompostoriin. Kesäisin laitan samaa tuotetta veteen laimennettuna(1/10 litraa vettä) suoraan kukkamaalle ja kukat tykkäävät. Ei tule mitään hajuhaittoja, kun kastelee illalla ennen auringon laskua.

Mitenkähän nopsaan talouspaperi maatuu kompostissa? Eli paljonko sitä voi sinne laittaa? Meillä kun tulee sitä niin paljon keittiössä kun tulee pyyhittyä tuon pikku-neidin suuta, ruokia pöydältä, lattialta, seinistä....naurua

Meillä ei ole lämpökompostoria vaan vien lehtikompostoriin (muovinen) keittiöstä kahvinporot ja kuoret (perunan, porkkanan, omenan...). Samalla menevät nuo talouspaperit.

Anna mennä vaan kaikki talouspaperit kompostiin, kyllä ne siellä maatuvat. Jos jostain syystä epäilyttää niin heitä muutaman kerran pikkuneidin potan tuotokset perään, viimeistään niistä tulee riittävästi typpeä kokonaisen paperisäkillisen maaduttamiseen.

Kompostiherätteitä on sitten aiva turha ostaa. Isäntä on siihen hommaan hyvä jo rakenteellisten ominaisuuksien puolesta. Itse en uskalla suoriutua, kun kompostikehikko on muovia joten on perin noloa jos ja kun komposti allani remahtaa. Pojillekkin olen asiasta joskus sanonut, mutta pelkään että menee liioittelun puolelle joten en ole enää muistuttanut.

Kyllä kuumenee.

Mulla on kaiken kevättä ollut "potta" kanalassa, ja monta litraahan tuota kompostiherätettä on tullut jo liruteltua  Kuumana käy!

Missähän se meidän potta on...olen käyttänyt sitä suojaruukkuna....

Kyllä pieneen se kompostitulos sitten menee. Koko viime kesän kahden huushollin keittiöjätteet se pupersi menemään ja tänä keväänä sieltä otettiin vajaa kottikärryllinen multaa. Kuvitelkaa mikä määrä olisi ollut muovipusseihin pakattua sekamöhnää, jota olisi kuljeteltu dieselkuorma-autolla pitkin maakuntaa muuten?

Türillä oli muuten joku suomalaismies esittelemässä kuivakäymälää, joka tyhjennetään kierukalla sivun alareunasta. Heti kun kirpparilla/roskiksesta osuu kohdalle jääkaira, korjaan sen talteen. Ei ole montaakaan viikkoa kun metallinkeräyslavalla sellaisen näin, mutta silloin ei tuntunut sille olevan tarvetta. Matkailu avarsi mieltäni tältä osin ja nyt virittelisin oman puuseen tyhjennyksen veivattavaksi malliksi.

Temsku, melassiämpäri on hyvä potta; ei tarvitse niin matalalle kyykistellä

Minäkin olisin kovin kiinnostunut tuosta kompostoimisesta. Ajattelin sitä Biolanin kompostia johon laitetaan se ritilä (jyrsijäverkko) pohjalle. Tässä kyseissä kompostissahan on vain kuoret eli ei ole eristystä. Voiko tälläiseen eristämättömään kompostiin pistää myös talvella talousjätteet, vaikka ne jäätyvätkin? Vai voiko tälläistä kompostia käyttää vain silloin kun se on sula??

Olen menestyksellä käyttänyt Biolan''''in kompostoria Kuopiossa. Ilmojen kylmentyessä tulee seosta ahkerasti pöyhiä, koska jäätyminen alkaa uhata heti, kun käynti vähänkin heikkenee. On huolehdittava lisäksi siitä, että kompostorissa on riittävästi materiaalia syksyllä, koska pieni määrä jäätyy helpommin. Jos lieroja ei kompostorissa ole, niitä kannattaa sinne hankkia (luonnostaankin niitä kyllä tulee). Viileässä kompostorissa lierot ovat pääasiallisia hajottajia. Lumi auttaa eristyksessä kovasti, joten kannen päälle satanutta lunta ei kannata lapioida heti pois, vaan ujuttaa ruoantähteet sisälle varovasti kantta nostaen.
Ei haittaa mitään, jos komposti sitten keskellä talvea kovimpien pakkasten aikana jäätyy. Ruoantähteet voi sinne kyllä viedä, koska ne eivät jäätyneenä pilaannu. Keväällä, kun alkaa näyttä siltä, että pakkaset ovat ohi, kompostiin haudataan kannellinen muovisanko täynnä kuumaa vettä ja vaihdetaan uusi kuuma vesi, jos ensimmäinen sanko ei sulata kompostia. Osittain sulanut komposti sekoitetaan ja reunoilla olevia jäätyneitä osia käännellään sulalle alueella. Pian komposti alkaa höyrytä täysillä.
Onnea ja menestystä uudelle kompostoijalle!

SariW, laita kompostorisi sitten kunnollisten perustusten päälle. Jos routa pääsee vääntelemään perustusta, tulee siihen verkon ja kehyksen väliin tosi helposti jyrsijän mentävä aukko (nimim. kokemuksen syvällä rintaäänellä).

Minua on mm. Biolan neuvonut, että kelin viiletessä syksyllä ja varsinkaan enää talvella sitä kompostia ei kannata kovin ahkerasti enää sekoitella, koska sekoittelu lisää kylmää ilmamassaa kompostin lämpimimpiin osiin jolloin komposti jäähtyy nopeammin. Uudet jätteet pitäisi yrittää saada heti sinne kompostin kuumimpaan osaan, mutta muu pöyhiminen ja kannen aukominen pitäisi jättää mahdollisimman vähiin.

Käyttää sitä voi ihan ympäri vuoden myös talousjätteen kompostointiin. Jos jäätyy, niin sitten jäätyy, ei se mitään haittaa. Kyllä sen kevät sulattaa, ja jos ei tarpeeksi nopeasti, niin sitten kuumaa vettä läpi. Ylimääräinen vesi valuu kyllä pois sieltä verkosta.

Aivan, nanikka puhuu asiaa. Minulla on nyt kohta ollut vuoden Biolanin pikakompostori. Talvella talousjätteiden lisäysten yhteydessä peitin vain jätteet kompostikuivikkeella. Nyt kun pari viikkoa sitten avasin alaluukun ensimmäistä kertaa - siellä näkyi mustaa hienosti maatunutta kompostia. Ei mitään hajuja eikä mitään muutakaan epämielyttävää. Ainoastaan munankuoren palasia oli maatumatta.

Lihaatuotteita en ole kompostiin laittanut, enkä koirankakkoja.

Biolanin sivulla löytyy erittäin hyvä kompostointi-opas. Itse täysin tumpelona osasin sen avulla aloittaa kompostoinnin.

Olen "kokemuksen syvällä rintaäänellä" pitänyt kompostin syksyllä erityisen kuohkeana juuri ilmojen alkaessa viiletä. Jos silloin jättää kompostin pöyhimättä, se painuu liian kiinteäksi; toiminta hidastuu ja lämpöä syntyy aina vähemmän ja vähemmän, mikä edistää jäätymistä. Ilman eristeitäkin runsaasti lieroja sisältävä komposti pysyy hyvällä hoidolla toiminnassa leudolla säällä talven läpi.

Biolanin ohje kompostin jättämisestä rauhaan syksyllä ei kyllä täytä hyvälle ohjeelle asetettuja vaatimuksia.

Mahdatkohan sinä, anttipa, käyttää PALJON vähemmän kuivikeainetta kuin mitä minun kompostoriin menee. Se nimittäin ei painu kiinteäksi.

Asiaapa hyvinkin,mutta kuumaa vettä kompostiin? Ei koskaan,sanon minä. Jos ei malta sulamista odottaa niin,muovipullohin käsilämpöistä vettä ja pullot kompostiin hajalleen sinnnesun tänne. Kompostointi ei ole hätäisen hommaa.