Kuiviekturve on kuivaa eikä jäädy.
Teen syksyllä valmiiksi isoon kannelliseen saaviin kuivikesekoituksen, saavi on kompostorin vieressä ja siitä on helppo lisätä kuiviketta kompostiin joka kerta kun sinne jotakin vie.
Mä laitan kompostorista tyhjennetyn massan joko isoon puutahrajätekompostiin tai sitten erikseen pieneen avokehikkoon jälkikompostoitumaan.
Mulla pörrää kompostiri ympäri vuoden. Talvella on vain hyvä että siellä on melko paljon massaa, pysyy paremmin sulana. Silti tyhjennän alaluukun verran talvellakin tarpeen mukaan eli 4-8 viikon välein.
Luin jostakin, että kompostorista saatua materiaalia ei kannata laittaa avokompostiin ym. jatkokehitykseen/säilytykseen koska silloin sadevedet huuhtoo ravinteet mennessään.
Avokompostin voi myös peittää ja sen paikan valita niin, ettei vesi seiso siellä… meillä on sopiva kolo rinteessä…:))
Avokomposti pitäisi aina olla hellästi heinäpeittoon peitelty. Eli päällimmäisenä kerros niitettyä pitkää kasvillisuutta, kelpaa niin kaislat, ruoko, rikkaruohosto, olki, heinä tai vaikka horsmakimput. Peittoa voi tarvittaessa vähän raottaa ja lisätä alle tavaraa.
Olishan se mukava jos aina olis heinää… Mulla on päällimmäisenä sitä mitä sinne on viimeisimmäksi sattunut menemään:-) Ehkä kääntelen karkeita alemmaksi. Toisinaan peitän sopivankokoiseksi leikatulla kevytpressulla ettei sisältö kastu liikaa. Syyskesällä peitto on siitäkin hyvä että ei ihan kaikki lentävät siemenet pääse sekaan. Tämä on kanssa niitä hommia minkä tekemällä oppii parhaiten eikä yhtä ainoaa oikeaa tapaa olekaan.
Kun tekee keittiöjätteestä kompostia, miten paperi vaikuttaa lopputuotteen laatuun? Meinaan, että saavatko kasvit mitään hyötyä roskiksenpohjasanomalehdistä, paperisista biojätepusseista ja varsinkin niistä miljoonista kiloista talouspaperia&nenäliinoja ym, mitä meillä tuntuu olevan puolet biojätteestä? Ei kai niissä mitään ravinteita ainakaan ole, mutta onko niistä minkäänlaista hyötyä?
Ei paperista ainakaan mitään haittaa ole ellei sitten mätki liian paksuja kerroksia kompostoriin. Tuleehan nenäliinoistakin hyvää multaa. Parempi nuokin on kompostoida, eikä heittää kaatopaikkakuormaan.
Minä sain kaverilta kompostorin kunnei se sitä käytä! Toissapäivänä tuli pihaan,sellainen missä ei ole lämpöeristeitä mutta ei haittaa,ny on kone ruokajätteitä varten!
Luin täältä ohjeita ja päätin,että homma hanskassa eikun tavaraa sinne. Valitsin täytekakkumenetelmän mutta olen näköjään kääntäjä-tyyppiä,koko ajan pitää olla sekoittelemassa sitä vähää,mitä siellä on. Isäntäkin hoiti velvollisuutensa kunniakkaasti käynnistysprosessissa ( avulla ).
Ny mie koko eilisen päivän ramppasin katsomassa (ainakin kolme kertaa) että joko pöhisee.
Ei vielä pöhise!!! Koska se alkaa? Tiedetään tiedetään ettei puutarhurointi ole hätäisen hommaa.. viikko?kuukausi?huomenna?
Tuleehan niistä multaa, mutta mitenkähän laadukasta/ravinteikasta se mahtaa olla?
Niin, tämä ei ollut Heksulle, vaan edellisen sivun keskusteluja:)
Voi Heksu, mua naurattaa kun mietin mielikuvaa miten talikko olkapäällä juokset pihassa kompostiparan kimpussa…
Lämpökompostorin ollessa jo ihan käynnissä ja tosi täynnä jos sinne heittää kottarillisen tai ämpärillisen nokkosta ja voikukkaa, niin humahtaa vuorokaudessa kuumuudessa.
Olen vain nähnyt tutuilla noita umpinaisia kylmiä komposteja ja ne on kyllä toiminut hyvin, en osaa sanoa miten nopeasti alkaa tapahtua. Mutta ole kärsivällinen.
Omasta kokemuksestani kääntämistä kannattaa välttää, jos on koonnut hyvän täytekakun, niin parhaiten toimii niin.
Paras ohje minkä myös olen oppinut on se, "että kompostieliöillä ei ole hampaita" Eli mitä pienemmäksi kaiken silppuaa, sen paremmin komposti toimii.
Myös kompostiherätteet on oiva apu alkuun,ne tosiaan nopeuttavat lämpenemisen alkamista.
Eilen juuri avattiin meidän lehtikompostikehikot ja sieltä tuli niin hienoa ja lierotäyteistä multaa että! Vaikka päällä oli vielä ihan iso kerros risuista tavaraa, jonka vuoksi näytti tosi toivottomalta …
Nyt sitten vanhaa ei ihan vielä valmista jäi siemeneksi sinne ja muut kerrokset siihen päälle ja toinen on sitten tyhjillään tätä kesää varten ja toinen saa rauhassa tekeytyä(pistän kurpitsan siihen päälle peittämään ja komistamaan)
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
(Henkilö mietti paperia)
Paperista ei ole mitään haittaa kompostissa, se kannattaa pilkkoa aika pieneksi, se toimii osaltaa kuivikkeena (ellei ole litimärkää kompostiin laitettaessa)
On tosiaan parempi kompostoida ne oikein, kuin lähettää kaatopaikalle muovipussissa mätänemään. Kananmunakennot jne toimii myös hyvin silppuna.
Kiitos rosmariinitimjami!
Ei sitten räplätä, kohta käyn vaan vähän katsomassa.. silmissä kiiluu juuri tuollainen teidän hieno ja lierotäyteinen multa!
Julistan heti,kun alkaa tapahtumaan
Pienet on nämä ihmisen ilot. Lapset oli kuin linnut konsanaan niiden ötököiden kimpussa, "ÄITI KATO KUINKA HIENOJA…! Tääl on lieroja, kastematoja, siiroja ja sitten niitä “millä on monta jalkaa niitä kastematojen serkkuja…öööTUHATJALKAISIA” (a la 5v bioloogimme)
Löydettiin itseasiassa lierojen kaverina myös harvinaisuus eli Sarvikuonokas koppakuoriainen. Olen siitä yllättynyt. Niitähän on usein toukkana hepanlannassa, mutta ne harvoin selviävät talvista ja siten niiden toukat kuolevat eikä ne ehdi kehittyä aikuisiksi kuoriaisiksi. Ennen ne eleli metsien lahoilla puilla, mutta nykyään ei moisia juuri tarpeeksi ole. Talvehtivat lantakasoissa, kun siellä piisaa tarpeeksi lämpöä ja kun nekin on harvinaisia nykyään niin koko ötökkä on harvinaistunut. Siinä oli ihmettelemistä kerrakseen.
Bioloogeja enemmänkin teidän perheessä kun tunnette jonkun sarvikuonokkaan? :o
No ei oikeastaan, toki olen kyllä kiinnostunut ja lapsetkin ovat (erityisesti tuo nykyään 5v.jos saa valita katselee ja kuuntelee ritari- ja dinosauruskirjojen lisäksi luonto-, ja kasvikirjoja)
Olen myös pienestä asti ottanut selvää ja aina pyrkinyt löytämään lapsillekin vastauksen, ettei ole vain yleislajeja “lintu, puu, nisäkäs”.
Tuon Sarvikuonokkaan tarina on sellainen että sain eka kertaa elämässäni hepanlantaa joitain vuosia sitten ja se oli täynnä iljettävän näköisiä paksuja toukkia. (siis oikeasti niin kamalia, etten mitään äklömpää tähän hätään keksi) Halusin tietää ovatko haitaksi vai annanko olla.
Aikamoisen googlesalapoliisityön sain tehdä kun en tiennyt yhtään mitä ovat.
Oi, sarvikuonokas on todella komea otus =)
Juu, se on jopa hiukan epätodellinen otus. Suomessa kun (onneksi) esim hämähäkit on melko pieniä jne, niin moinen jätti on aika outo ja majesteettinen ilmestys.
Meillä on aina noita sarvikuonokkaan toukkia lantakomposteissa. Usein on jätetty osa kompostista käyttämättäkin, että jäisi kuonokkaillekkin elinmahdollisuus. Ne on ymmärtääkseni harvinaistuneet juuri siksi että kehittyminen toukkana ja kotelona kestää 3-5 vuotta ja sitten vasta ovat oikeita sarvikuonokkaita. Aika vähissä taitaa nykyään olla niin kauan käyttämättä olevat kompostit.
Jep, ne kehittyy tosi hitaasti ( ei sinänsä ihme, kun ovat tuommoisia jättejä)
Monin paikoin lantalat tyhjennetään nopeammin nykyään ja paikoin kai ihan jotkut normitkin kieltävät semmoiset vanhanaikaiset avokasat, joita ennen oli joka tallin pihalla?
Jännä nähdä tuleeko kuoriaisia lisää, sillä toukkia kasassa oli edelleen ihan elossa…ja sinne ne jätettiin.