Konnanyrtti, Chelone obliqua

miull on myös konnanyrttejä valtavia puskia eri olosuhteissa , siis kuivalla ja vähemmän kuivalla paikalla , mutta pari vuotta sitte yks puska (savikossa )meni syksyllä just tuon näköseks.Tappotuomion sille luin ja syytin tuota miespuolista kun edellisenä kevväänä kippas vuohenp… kasan ihan viereen lumikinoksen päälle.

Eli aattelin että liikaa voimaa jne.Se kuiteski unohtu koko yrtti talveksi ja nousi seuraavana keväänä entistä ehompana , ja sitt syksyllä ei kerrassa mittää hättää.

aattelin että voisko siulla olla jottai lannotus juttua .

noilla kuivilla paikoilla ilmestyy joka syksy semmosia ruskeita pyöreitä pilkkuja lehtiin.vai kuulunekko asiaan en tiijä.

Kurppa ja rayaJ4848761023…

Syksy… kyllä…   mutta lehdet oli ruskehtavia jo ennen kukkanuppujakin…

Siinäkin on perää että maa on aika voimakas… koska alue on joskus maailmassa (sata vuotta sitten!) ollut komposti/kaatopaikka"kasa"…
Täällähän kaikki muut KASVAA todella hyvin… Toiset kestää mutta tämä ei!
Yritän siirtää "konnan" keväällä laihempaan maastoon.    Ainakin osa siitä…
Kiitos vihjeestä!   

Oliskos jollakulla vaihtaa punasta valkoseen ??

Miulla on punasta konnaa vähän joka nurkalla, mutta valkosta ei olemassakaan. Olen siitä haaveillu niin pitkään kun yleensä sain tietää että valkokukkastakin on. Tykkään kun on niin tomera kasvi, ei horju myrskyssäkään ja syksyn viimesiä kukkijoita. Tosin tänä kesänä tais alottaa jo elokuun alkupuolella, joskus ei sitt kerkee kukkia ollenkaan.

Mitäs Tetten konnille kuuluu?

Jos joltain on jäänyt huomaamatta tämä yksi parhaista syksyn perennoista, niin nostelen tätä esiin.
Rosa kohta parhaimmillaan, valkea ei vielä.
kuva

Onko kova leviämään? Ostin Mustilasta keväällä yhden taimen ja nyt on jo aikamoinen puska.

Ei ainakaan täällä ole liiaksi levinnyt.

Minulla leviää hyvin hitaasti. Saisi levitä vaikka enemmänkin.

Kyllähän noille puskille leveyttä siunaantuu, eivät kuitenkaan luikertele kauas kasvupaikaltaan.

Nimenomaan leveyttä ja muutenkin kokoa, parissa kolmessa vuodessa pienestä alusta kasvaa pensaan näköinen rehevä puska. Siitä kiitollinen kasvi että sitä ei myrskytuuletkaan runtele vaikka on suht korkee malli.

Mulla on varmaan huonossa paikassa, kun ei mokoma ees kuki.

Ei minullakaan tänä vuonna kuki kun on ollut niin kuivaa. Kasvukin ollut kituliasta, osa versoista kuollut? pois. Ilmiselvästi tuoretta maata ja ravinteita kaipaa.

Mulla tämä kuoli viime talvena, pelkkä kolo tämän paikalla, yksi niistä harvoista joka menehtyi lumettomana talvena.

Hei Shakira, tuonko sinulle uuden ei ens mut seuraavana viikonloppuna? Meillä leviää välillä vähän liikaa ja pari versoa voisi taas jostain nykäistä. Voidaan sopia treffit jonnekin kun tulemme viikonlopuksi Lappeenrantaan. Laita hölöä jos kiinnostaa niin sovitaan paikka ja vaihtari.

kuva

Konnanyrtti meinaa kukkia tänä vuonna ennen loka-marraskuuta.

sama juttu tääl…konnanyrtti vasta aloittelee kukintaa .

Voi, sulla raya on edellä. Mulla ei vielä ees punerra. Noo, jos ens vuonna sitten paremmilla keleillä. Mutta hengissä ovat, ja tehneet pikkukonniakin. Kiitos vielä kerran niistä. :slight_smile:

kuva

Saako tuota konnayrttiä lisättyä siemenestä miten hyvin? Ja tarviiko kylmäkäsittelyn. Minulla kukkii nyt ensimmäistä kertaa peräti kahdella kukalla, ja haluaisin saada sitä kerralla isomman puskan, kun on noin nätti eikä pihassa juuri mikään muu kukikaan.

Huitukalle Yksäriä.

kuva

kuva

kuva

Huitukalle konnanyrtin mallia.