Konnanyrtti, Chelone obliqua

Leviää hyvin maltillisesti ainakin meillä. Pari vartta vuodessa lisää.

En muista miten pakkasta kestää.

Konnanyrtti menestyy hyvin esimerkiksi täällä nelosen-viitosen rajamailla. Leviää maltillisesti, pysyy pystyssä, hoitaa itse itsensä.

Kiva, jos se nelos-viitosella kukkii, niin kukkimisen täytyy kait kestää pieniä pakkasiakin. Pistän korvan taa tuon konnanyrtin. Syyskuuta koristava kukka olisi ihan kiva. Lokakuutatahan koristaa sitten vielä syysasteri, mutta nyt sekin on edellä aikaansa ja availee jo ensimmäisiä kukkiaan.

Kuullostaa hyvältä,pysyy itse pystyssä.ei leviä älyttömästi ja on ihan nätti ,näitä loppukesän varmoja kukkijoita pitäisi vaan suosia enemmän,kiitos vastauksista

Minulla vitosella ehtii kukkia oikein hyvin puolivarjoisessa, hallalta suojaisella jokirannnan penkissä. Leviää mielestäni ihan reilusti vuosittain. Mutta meillä onkin hevosen lantaa kasvualustassa, pohjakostuttakin piisaa. Ei kuitenkaan mikään riesa, mutta pitää jo alkaaa silmäilemään, ettei vieruskaverit jää jalkoihin.

Konnanyrtti on myös syvänvihreän lehdistönsä vuoksi koristeellinen.

Konnanyrtti olikin jo avannut kukkansa, mukava yllätys.

Kyllä meillä ehtii valkea samoihin aikoihin kukkaan kun punainenkin. On vaan tosi paljon vaatimattomampi kuin punainen.

Konnanyrttiä ei voi kehua liikaa. Tulee heti toisena komeamaksaruohon jälkeen jos pitää mainita parhaita syyskukkijoita.
Tässä jo kukinnan loppupuolella.

Meillä kukki kanssa tuo konnanyrtti vielä "elukka"penkissä. Yrtin tuossa pariviikkoa sitten ottaa yhden kukinnon sisään ja kyllä mielestäni jotain siemeniäkin siitä sain talteen. Tosi nätti tuo valkoinenkin nytten pitääpi mennä hiekkalaatikolle tutkimaan takemmin yhtä yksilöä jolle en ole nimeä löytänyt että olisiko se tuo ihanuus…(hmm olin kuvitellut että oli joku chili tai pipo…mutta nytten rupesi mietityttää)harmittaa tämä oma tietämättömyys. Siinä ei ollut ollenkaan yhtä napakka kukinto kuin tuossa punaisessa.

Aurinkoisessa paikassa tulee hienoksi.

Valkea konnanyrtti oli miulla muiden takana suht varjossa monta vuotta ja ihmettelin kuinka surkea kasvi. Viime syksynä istutin samanlaisen kasvin puuhamaalle hyvään multaan ja aurinkoon niin ei meinaa tunnistaa enää samaksi.
Piti käydä kuva siitä napsasemassa.

Enää ei tarvitse haikailla valkoisten konnanyrttien perään… tällainen on ollut aivan liian kauan pakkosaadalistalla…
Nyt tämä komeus (korkeus 90 senttiä) muuttaa meille… Jippiii!

Olen aina pitänyt konnanyrttiä jotenkin vaatimattomana rääpäleenä. Viime vuonna kuitenkin päätin hommata kokeeksi taimen kun syyskukkijat ovat kovin vähäisesti edustettuina pihallani. Istutin sen kuukausi sitten vasta uudelle alueelleni ja nyt viime viikonloppuna nähtyäni upeita kasvustoja useita :wink: Ihastuin tyystin tähän upeaan kaunottareen. Komeita pystyjä puskia kauniisti kukassa! WAU!

Aina oppii uutta ja saa herätyksen :slight_smile: Hankintalista piteni juuri eri väreillä.

Niin ihana kasvi minunkin mielestäni. Mulla vasta normi pinkki ja nyt listalla ihana valkoinen! Hyvä vinkki tuo, että aurinkoon kannattaa laittaa. :smiley:

Kuinkas laajat/pitkät juuret konnanyrtillä on? Aurinkoiseen paikkaan tulisi siirtämäni, koskapa ei jaksa sadekesän jälkeen avata nuppujaan ajoissa. JOKU on istuttanut varjoon lähelle kärhöjään…

Minä niitä juuri siirsin kaksi valtavaa puskaa siirtolapuutarhasta etupihamme vaaleanpunaiseen perennapenkkiin ja hyvin onnistui - eivät edes siirrosta juuri nuupahtaneet. Juuret ei ollut mitään massiivisia ja pitkiä, helppo homma oli siirto. :slight_smile:

Jos jollakulla on valkoista konnanyrttiä palanen ylimääräisenä, niin mielelläni vaihtaisin johonkin.

Konnanyrttipuska kärsii jostakin…  mutta mistä?
Lehtien reunat ruskehtavat …  sama juttu viimevuonna…  silloin meni kuivuuden tilille…
Kasvaa metsän reunalla…  voisko hapan maaperä olla syy…?

Tai sitten valmistautuu kasvi jo talveen?