teenpäs tämmöisen ihan oman ketjun, jos vaikka tuolla Puutarhurin kokkaus ja reseptinurkka virinnyt keskustelu, saisi väen innostumaan viljelyyn.
itse sain kerran ystävältä niitä minijalkapallon näköisiä siemeniä brüsselin tuliaisina. hyvin ne itivät ja kasvoivat, mutta olin pöhkö ja laitoin ne ryytimaalleni. joka kerta kun kävin leikkelemässä satoa mistä tahansa yrtistäni, osui kamala luteenhaju nenään. sitten kun vielä luin siltä inkinkin linkkaamalta yrttitarhan sivulta, että harvoin ehtii siemensato meillä kypsäski asti, nostin koko sadon pois kesken kasvukautta ja ruokin sillä kompostia.
paljon saatte hyvää tänne kirjoittaa, ennen kuin minä uskaltaudun yrittämään toista kertaa:-)
korianteria kaupan (yrtistä) esim tuommoine löytyy vanhalta puolelta. siellä kerrotaan, että kyllä kaupan maustehyllyn siemenistä hyvin pystyy kasvattamaan...
Juu, kuuluu kyllä lipstikan ohella niihin kasveihin joita meidän puutarhassamme ei viljellä…
Korianteri ei käy ihan mihin vain, mutta kyllä esim intialaisessa ruoassa se on loistomauste. herahti ihan vesi kielelle
lipstikka saa meillä olla omalla syrjäisellä paikallaan. - korianteria saattaisi ihan hyvin voidakin viljellä jossain syrjäisessä nurkassa, jossa sitä ei joutusi vahingossakaan hipeltämään. lämpimänä ja aurinkoisena kesänä saisi varmaan siemensadonkin. ja se onkin - myönnän - hyvää. tuoreeseen lehtiyrttiin en varmaan ehdi koskaan tykästyä, vaikka kuinka sitä kehutaankin.
Korianteri kuuluu yrttimaahan ja sitä voi käyttää varovasti kaikenlaiseen ruuanlaittoon…lihaan, keittoon ym. Syksyllä täynnä vihreitä marjoja, jotka kuivataan ja käytetään talven mittaan. Tuoksuu kamalalle mutta on ihana mauste.
Jos haluaa käyttää korianterista lehdet, samasta kasvista ei saakaan siemensatoa. Lehdissä on se ominainen makunsa, mutta nuoria lehtiä käytetään ruokiin. Siis ei olekaan olemassa eri lajia lehtiä ja toista siemensatoa varten. Siihen ominaismakuun kuulemma tottuu. Mutta jos ruokaan pitää laittaa korianterin lehtiä, sitä ei voi korvata millään muulla. Vain korianteri antaa ruualle halutun maun. Jotta nuoria lehtiä on koko kesäksi, korianteri kannattaa kylvää kolme kertaa kesän aikana.
Hankin viime vuonna korianterin siemeniä ja kait niitä kokeilenkin. Muistan lapsuudesta korianterin jotenkin liittyvän kuivakakkujen leipomiseen. Olisiko niiden siemeniä käytetty maustekakuissa??? Vai muistanko väärin? Sellaisenaan vai jauhettuina? Toiset lähteet sanoo, että siemenet tuoksuvat appelsiinilta ja toiset että sitruunalta.
Ettet vaan sekoita korinttiin?
Korianterin kasvu kylvöstä siemeniin vie 110-130 vuorokautta sanovat viisaat. Pitäisi keritä kypsyä lähes koko Suomessa ihan tavallisenakin kesänä. Näin väitettiin Kotipuutarhassa. Siinä oli myös ruokaohjeita. Kyseessä on lehden marraskuun numero. Korianterin siemeniä verrattiin tuossa lehdessä mannaryyneihin, mutta kyllä ne ovat paljon suusempia. Väriltään ovat kyllä vaaleanruskeita.
Mahdollista. Muistikuva on kaukainen ja hutera.
Korianteri on mahtava yrtti. Ilman sitä ei esim. taikkuruoka ole mitään. Haisee pahalta, mutta ruuassa on tosi hyvää. Itse kylvän sitä aika paljon ja keräilen muutaman sadon kesän aikana, lähtee nimittäin tosi hyvin kasvamaan alasleikkauksen jälkeen - samoin kun rucolakin.
Moniin asioihin saattaa olla ennakkoluuloja, mutta mieli voi muuttua kun kokeilee
. Eihän siitä ole pitkä aika kun useimmat kammos valkosipulia. Kuvitelkaa!!!!!
Kokeilin korianterin siemeniä kanan kanssa, antoivat hienon ja pikantin maun! Ei saa vain laittaa liikaa.
Pipun mukaan “kylvöstä siemeniin vie 110-130 vuorokautta” Eli onko aika kylvää huhtikuun alussa???
Sen ainoan kerran, kun olen korianteria kasvattanut, se kasvoi kasvihuoneessa. Muistaakseni keräsin siemenet talteen joskus elokuussa (kuun lopulla varmaankin). Oletettavasti ne oli kylvetty toukokuussa.Suorakylvönä laittaisin korianterin, sillä esikasvatetut taimet vievät valtavasti tilaa. Ja jos aikoo käyttää korianterista myös lehtiä, taimia pitää olla enemmän kuin vain muutama. Korianterin yksittäinen taimi ei näet ole kovin kummoinen.Paahdettuja korianterin siemeniä olen nähnyt monessa ruokaohjeessa. Kehuvat niitä hyväksi mausteeksi.
Mulla oli kans, olisko ollu 3-4 kesää sitte, lämpimässä kohtaa kasvamassa korianteria. Huh mikä luteen haju! En osaa muutenkaan yrttejä hyödyntää kovinkaan monipuolisesti ja korianterin käyttö jäi lähinnä kaupunkilaisvieraiden järkytyskasviksi =DD!
Mut tosi hyvin kasvoi.
Olen esiksavattanut tai ostanut valmiin taimen, maahan laitan taimen samaan aikaan kun basilikankin. Sen voi laittaa vähän sivummalle, jos haju haittaa. Omat siemenet tuoksuvat appelsiinille ja mahtava mauste minun mielestä. Kokeile ihmeessä Weikko, ei sitä tiedä tykkääkö ennenkuin on kokeillut!
Isoäidin kasvit myy lehtikorianteria. Siis siellä on myynnissä korianteria ja lehtikorianteria. Niissä ei ole muuta eroa kuin siemenpussin hinnassa 20 senttiä. Siemenistä ei juurikaan kerrota mitään. Onkohan kukaan tilannut sieltä noita siemeniä?