Korianteri, Coriandrum sativum

Juu, lajikkeita on olemassa, mutta tuossa linkissä puhutaan vain iso- ja pienihedelmäisistä. Varsinaista lehtikorianteria ei kai siinäkään mainita, kun tarkoituksena onkin kasvattaa siemeniä.Juuri lajikkeita olisin kaivannut.

Korianterin lehdet haisevat pahalle, maistuvat kitkerälle ja aivan “luteelle”. Toisten suuhun maku sopii, toisten ei. (Mä en voi sietää, ja lipstikka on toinen yhtä hirvittävän makuinen ja hajuinen eli ei meidän puutarhaan ja vielä vähemmän lautaselle.)

Siemenet tuoksuvat appelsiinille ja maistuvatkin sitrushedelmille. Jauhettuja siemeniä käyteään erittäin paljon meilläkin mm makkaran ja nakkien mausteena. Maku on miellyttävä ja mieto.

Eikös curry sisällä korianteria? Olisko mautesekoitusyrtti?

Tässä wikin vinkin eri lajeista: .

Similar plants 1) Eryngium foetidum has a similar taste and is also known as culantro. 2) Vietnamese coriander leaves have a similar odour and flavor to coriander. 3) Bolivian Coriander, or quillquiña, has been described as "somewhere between arugula, cilantro and rue".

Jos curryjauheessa on korianteria, se on nimenomaan siemenjauhetta, EI lehtiä.

Ahaa. Kiitos tiedosta Ritterina. Minä luulin juuri niin, että kuivattuja lehtiä on jauhettu.

Kyllä muuten korianterin siemeniä on käytetty leivonnaisissa. Jauhettuna antavat enemmän makua. Ei kaupoissa ennen ollut appelsiineja kuin sesonkihedelminä. :wink:

Nythän se selvisi, että korianterista syödään ne aluslehdet. Niiden maku on kirjan mukaan"aromaattisen persiljamainen". Varsilehtiä ei syödä, sillä ne maistuvat luteelta. Koko kasvihan haisee luteelta. Siementen maku on parhaimmillaan vasta muutaman kuukauden kuluttua !!! Nuo aluslehdet muistuttavat sileälehtistä persiljaa, mutta varsilehdet näyttävät tilliltä.

Kyllä korianteri lehtitavarana on ihan must. Joskus 30 vuotta sitten ensikokeilut ei mitenkään positiivisesti säväyttäneet. Tätänykyä olen kehittänyt siihen vakavan riippuvuuden. Kavukauden ulkopuolella joutuu jo ostamaan miedonpaa ruukkuversiota (sillä vois olla hyvä harjoitella), mutta joihinkin ruokiin sitä on aivan pakko saada. Esim. guagamole tai marokkolainen kana tai mangosalsa tai…

Koko korianteri on syötävää, lehdet, varret ja pestyt juuret. Kukinta vaikuttaa kielteisesti makuun, joten jos ei halua siemeniä, kukinta kannattaa estää.

Minulla on kai suuri aukko sivistyksessä kun en ole koskaan syönyt luteita, mutta jos luteet maistuvat yhtä mainiolle kuin tuore korianteri, pitää ryhtyä niitäkin popsimaan :)?

Luteita en ole minäkään syönyt, mutta raaka korianterin siemen haisee suunnilleen samalta kuin marjalude. Marjaluteen pilaamia marjoja on joskus vahingossa joutunut suuhun ja se maku on kyllä kaikkea muuta kuin  mainio.

Kylvin kaupan itämaisista yrteistä (sekoitus) ja nyt on ongelmana se mikä näistä sitten on se korianteri.

En itsekkään tiedä luteen ominaishajua mutta vaihtoehtoja olisi maun ja hajun perusteella kaksi.

Pienempi joka vastaa ulkonäöltä tätä “wikin” kuvaa ja on valkoinen pienikukkainen. On niin pienikukkainen että ei liene siemenviljelylajia.

Vaihtoehto kaksi on isompi keltakukkainen kasvi mutta siinä lehdet eivät vastaa kuvia vaan ovat aika lailla alaosassa voikukan lehtien tapaisia ja kukka on ristin muotoinen keltakukkainen “vapaudenristi”.

Paksoin kukka näyttää olevan aika lailla niittyleinikin näköinen.

Korianteri on valkokukkainen. Oli ainakin vuosia sitten, kun sitä kasvatin.

Yes, valkoinen, vähän kuin hento koiranputki, ja kylväytyy kyllä itsekseen. Monet vuodet sain korianterit kylvämättä, taimia nousi pitkin kasvimaata. Olin niin tuudittautunut uskoon, ettei sitä tartte kylvää, että kun toissa kesänä siemenet eivät ehtineet tuleentua, oltiin viime kesä ilman,

Kiitos.

En sano että korianteri olisi pahan makuinen. Makuaistini vain on sen verran kehittymätön että tämä erinomainen yrtti jota kymmenet miljoonat ihmiset käyttävät, ei maistu suussani mitenkään taivaalliselta.

Korianteri on kuitenkin osa tavoitteitani ja kuuluu erilaisiin aitoihin tuotteisiin joten sitä on opittava kasvattamaan. Ihan hyvin kasvaakin.

Sitäpaitsi äsken nähdyssä puutarhaohjelmassa kehoitettiin sitä kylvämään kaalien ym. lentävien tuholaisten herkkukasvien väleihin hämäyskasviksi. Mulla onkin sitten näköjään ollut luonnonsuojaukset, kun korianterit saavat meillä kasvaa siinä, mihin ovat asettuneet.

Minulla kasvaa kaksi riviä lempparimaustettani korianteria palstallani, mutta ehtikin käymään niin, että kun olin reissussa, kasvit olivat ottaneet hirveän kasvupyrähdyksen ja eikös olleet ehtineet jo kukkiakin. Laitoin uutta tulemaan, mutta voiskos noita puskia alasleikata tai muuten vähän leikellä, niinkuin joku aikasemmin täällä mainitsi, jotta saisin siitä vielä lehtisatoakin pakastimeen? Nyt kasvit kasvavat sellaista ohutta tillimäistä kasvustoa ja kukkii valkoisin kukin, ei siitä oikein ole pakastimeen .

Siemeniä en aiemmin ole hyödyntänyt käyttöön ja jos niitä tänä vuonna tulee, niin onkohan tuo syyskuu sitten se paras aika sadonkorjuulle, niinkuin tuossa yrttitarhan linkissä mainittiin? Kasvit on kylvetty avomaalle eteläsuomessa toukokuun puolivälissä ja uskon, että ehtivät hyvin kasvattaa siemenet. Miten olette onnistuneet siemensadon kanssa?

Ja juupa-juu, ötökät eivät tuosta kasvista oikein näytä tykkäävän, kun puska kasvaa niin komiasti eikä ole yhtään lehdet reijitettynä, niinkuin monen muun kasvin lehdet tänä vuonna.
Täällä alkoi satamaan pitkästä aikaa vettä! Ihanaa!

Ota niistä kukkivista siemenet talteen.

Olen leikannut korianterin alas ja kyllä se kasvattaa uusia lehtiä. Mutta uutta voi kylvääkin, on se sen verran nopea kasvamaan.