Korianteri, Coriandrum sativum

Pitää vahtia ja olla tarkkana milloin siemenet ovat valmiita, heti kun ensimmäinen varisee maahan kun puskaa vähän heiluttaa niin silloin niitä kerätään. Ovat kullankeltaisia ja tuoksuvat appelsiiniltä. Erittäin hyvä mauste, siemen on parempi kun lehti, lehtiä pitää laittaa hyvin varovasti ruokaan ettei makua tule liikaa. Kävin katsomassa…vihreitä siemeniä näkyy jo.

Voisiko joku kertoa miten kasvatetaan HYVÄNMAKUISTA lehtikorianteria? Kylvin tänä vuonna runsaasti kahta eri siementä, toinen Hyötykasviyhdistyksen "Lehtikorianteri “Cilantro” " -nimellä myytyä ja toisen tavallista enemmän perinteistä ohuempi lehtistä tyyppiä. Kaikista taimistani tuli kasvupaikasta riippumatta todella tunkkaisen makuisia. Ensimmäistä kertaa ymmärsin tämän vanhojen puutarhakirjonen “luteen makuinen” -määrittelyn. Mikähän mahtoi mennä vikaan?

Eikö se ole se ominaismaku. Siihen on kai vaan totuteltava;D

Sitä laitetaan melko vähän ruokiin, mutta jos annat kasvaa ja tulla siemeniä niin ne ovat tosi hyvä mauste ja tuoksuvat ihanalta! Niitä tulee käytettyä enemmän, varsinkin kalassa.
P.S. nyt vasta hoksasin että olin saman asian jo kirjoittanut tuonne ylemmäs!

Käytämme todella paljon tuoretta korianteria ruoanlaitossa, joten ei ole kyllä kyse siitä, että en tietäisi miltä korianteri maistuu. Olin innoissani, että nyt voin kasvattaa sitä, eikä tarvitse kalliita kaupan koriantereita ostella, mutta ei tullut syömäkelpoista satoa. Mikä kaikki mahtaa siihen lehtien makuun vaikuttaa? Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa? Siemensuosituksia?

Siinä olin kyllä vähän pönttö, että kiskaisin suutuspäissäni korianterit maasta enkä jäänyt odottamaan siemensatoa. Pidän siitä intialaisissa ruoissa ja tekee oikein hyvää myös raparperipiirakalle (inkiväärin ohella).

Ainoa löytämäni varoituksen sana oli lannoittaminen liialla typellä. Käytetyn lannoitteen N-P-K:n typen luku ei saa ylittää arvoa 10. Mullassa jo oleva typpi tietysti huomioitava myös.

Olen löytänyt vain yhdenlaisia korianterin siemeniä kasvatettavaksi ja pussissa aina lukee, että lehdet ja siemenet syötäviä, taitaa olla juuretkin.  Mutta kassokaapas - leveälehtinen on kaupan korianteriruukusta, ei haise eikä maistu luteelle ja oma siemenkasvatus vasemmalla on tuollainen ripsilehtisempi ja mahtava lutikan haisu… Että kai näitä sitten on lajikkeita ja käyttö sen mukaan vähän erimoista?

Mulla on kahta, sitruunaista ja tavista. Sitruuna taittaa luteenlöyhkää kivasti. Minusta se kuitenkin ennemmin grillikioskin rasvainen haju :slight_smile:

Tipilintu, kumpaakos lehteä taviksesi muistuttaa? Wai muistuttaako kumpaakaan?8]

Minulla on ollut sekä tuota isolehtistä, että sirolehtistä kasvamassa, mutta ainakin tänä kesänä sama luteenhaju molemmissa. En kyllä kovin paljoa lannoittanut ja oli vähän erilaisilla kasvupaikoillakin. Miten ihmeessä tuota ihanaa kaupan korianteria saisi kasvatettua?

Luteen hajuista ja makuista on kaikki korianterini olleet aina. Kasvatankin sitä vaan, että saan sanoa, että minulla kasvaa sitäkin…=D!

Mutta mutta. Taidanpa alkaa hypistelemään alkukesäisin noita kaupan koriantereita ja jos löytyy luteenhajuton versio, ostan sen ja istutan ja toivon siemeniä ja sitten katsotaan, miten käy. Viime kesänä hypistelin yhdessä kaupassa korianteria, mutta se kyllä haisi heti luteelle ja voimakkaasti, vaikka ei ollut kovin rimpsureunainen.

Ps. Veljeni avovaimo ei tunnista luteen hajua tai makua missään muodossa (ei edes kun otin kiinni haisuluteen ja käskin haistaa sitä). Tänäkin kesänä hän ahmi “ihanaa” appelsiinin makuista korianteria suoraan yrttimaastani kaksin käsin…minä siinä sitten yökkäilin hiljaa mielessäni.

Pionia, minä laitoin maahan sen kaupan puskan:)

Osa ihmisistähän pitää korianteria aina luteenhajuisena, myös hyvälaatuista korianteria, jota me fanit rakastamme. Mutta koriantereissa todella on eroja. Täytynee ensi kesänä iskeä maahan kaupan puskat. Parasta tuoretta korianteria tosin olen ostanut itämaisista kaupoista, mutta niissä ei ole yleensä juuristoa mukana.

haisevasta korianteristakin tulee ihanna makuisia siemeniä.

Ilmeisesti korianterin luteenmaun maistaminen tai maistamattomuus tulee geeneissä. Noista makujutuistahan on vastikään taas tehty uusia geenilöytöjä.

Minä maistan luteen lehtikorianterissa (sitä käytetään meillä siis hyvin miedosti), mutta korianterin siemenet ovat tosiaan aina hyviä. Siksi meillä kasvatetaan korianteria joka kesä.

Nobile

Kypsät korianterinsiemenet, kuivuttuaan tuoksuvat appelsiinille. Kukapa paistetun kaalinkaan hajuna hyvänä pitää, vaikka kaaliruoka onkin hyvää.

Nyt löytyi sitten kaupasta tuota inkin ed. sivulla olevaa leveälehtisempää (kaupan) korianterin siemeniä. Sinänsä näissä on tuo sama lajikenimi, siis latinaksi korianteri, mutta toisessa on kuvattuna kukkivana, ja toisessa noita leveälehtisiä lehtiä. Saa nyt nähdä sitten kasvattaako enemmän noita lehtiä. Aiemmissa kylvöksissä kun ei paljon lehtiä ole ollut. On ilmeisesti keskittynyt noiden siemenien tuottamiseen.

Mulla on korianterit ikkunalla kohta siinä mitassa, että pitäisi miettiä ruukuttamista. Ihan kokeilun vuoksi laitoin, samoin kirveliä;-)

Jos korianteria leikkaa/nyppii saa enemmän lehtiä, kun ei ehdi kukkaan. Muutenkin siemeniä saa kylvää runsaasti, koska kasvutapa ei ole pensastava. Kylvän korianterin suoraan ulos, sisällä lurpahtaa tosi helposti.

Itse olen kasvattanut myös noita taimia. Nyt en taida sitä tehdä kun ( ja  tomaatit, kurkut , kurpitsat, chilit , persilja , basilika, tomatillo,  kaalit ja tulekohan tästä  yhtään mitään, ja pitää ruveta juomaan maitoa oikein urakalla, että saa purkkeja  ) ensimmäisen kylvöksen voi tosiaankin tehdä heti maan lämmettyä. Kirjojen mukaan lehtikorjanteri kylvetään 5cm etäisyyksin ja siemeniä haluttaessa 25cm. Kylvetään kolmen viikon välein, ja lehtiä voidaan alkaa ottamaan kun kasvi yli 10cm, ja koko kasvi leikataan kun latvalehdet alkavat muistuttaa tilliä. Etenkin syksy antaa hyvän sadon.
Näin siis asiantuntijat esittävät.

Kasvatan tätä siksi kun on muutamia ruokia joihin tätä tarvitaan, en tosin muista mihin! Kai se syksyllä ja kesällä selviää.