Minä käytän lehtiä salaatin sekaa, kalan ja kanan marinointiin jne.
Minä viime kevään etsiskelin lehtevän korianterin siemeniä, mutta löysin vain noita suikale-lehti siemeniä. Ja halusin nimen omaan sitä kaupan ihanaa herkkukorianteria. Nyt sitten täällä luen, että ihmiset on saaneet siitä itse kasvattamalla ällöluteenmakuista!? En tosin tiedä mitä pidetään luteenmakuisena.
Ekan kerran olen tuoretta korianteria oikein runsaammalla kädellä syönyt Brasiliassa, kun sielä oli aina ruuan lisukkeena semmonen “tuoresalsa” (pilkottua tomaattia, paprikaa, kurkkua ja korianterisilppua). Muistan, etten silloin ollut oikein ihastunut siihen makuun…tai sten johtui semmosesta, että toisena lisukkeena oli aina semmosta kissan ripulikakan näköistä papulöllöä, joka ei maistunut oikein millekään muulle kuin ummehtuneelle ja oli yleensä hyvin jäähtynyttä. Siihen salsa-papuruikuli- yhdistelmään liitin kauan korianterin maun. Onneksi alkoi Suomessa olla enemmän sitten intialaisrafloja niin aloin rakastaa korianteria. Tehdään mm. se huippusuosittu avocado-pasta käyttäen runsaasti korianteria (basilikan asemesta). Ja moneen kalaruokaan lisätään annoksen päälle nyrkillinen korianterisilppua…nam.
Olikohan siellä Brasiliassa saatu kasvatettua just sitä luteenmakuista?
Kun mielestäni se oli jotenkin epämiellyttävä maku. Varmaan turha kysyä mistään Järvikylän tuottajiltakaan ammattisalaisuuksia ![]()
Siemenet tuoreena on ällö luteen hajuisia, eivät kuivattuina maistu samalle kun haisevat. Kuivuttuaann siemenet ei haise, väri muuttuu kun alkavat kypsyä ja sitten olen kerännyt kuivumaan..
Minäkään en ole oikein tottunut korianderin lehtiin, hiukan aina uilutan niitä kuitenkin salatin joukkoon, mutta siemenissä on ihana sitruunainen tuoksu ja kalaruuissa oiva mauste! Keväällä oli pikkutaimia ympäri kasvimaata, kun en kaikkia siemeniä kuivata, ihme että talvehtivat maassa ja rupesivat kasvamaan keväällä.
Mulla myös korianterin siemenet talvehtivat viime talven maassa ja tänä keväänä tuli taimia ihan kiitettävästi
kohta täytyy varmaan taas kerätä siemenet ennen kuin ehtivät kaikki tippua maahan.
Luin tämän keskusteluketjun ja olipa useita piristäviä puheenvuoroja. Selvästi sitä joko rakastetaan tai vihataan…
Tuli hommattua eräitä hintaystävällisempiä Korianderin siemeniä koska tykkään kovasti Carri-mausteesta ja siellähän se on Korianteri mausteseoksessa osana. Kuvissa se näyttää nätiltä ja on paljon; yleensä kehuttu mauste. Se alkoi yhä enemmän kiinnostaa ja viimeinkin siemeniä hommasin.
Luin jostain että K:a voi käyttää persiljan sijasta. Se olis aika hyvä, koska kartan persiljaa.
Nyt täältä lukemani perusteella ihan jännitti aukaista tämä siemenpussi, että millainen döfä sieltä sitten tulvahtaakaan vai? Kun ne kuulema haisee, joidenkin mielestä luteelle ja toiset tavoittivat hedelmäisen appelsiinin aroman.
Joten en voinut vastustaa enää uteliaisuuttani vaan avasin äsken pussin…
Mikä pettymys! Siemenet eivät haisseetkaan, ei sitten yhtään millekään.
Otin vielä ja pureskelin tarkoin muutaman siemenen. Se oli mukavampi yllätys… Nam. Pitääpä piilottaa tuo siemenpussi, että en syö nuita siemeniä ennenkuin ehdin kylvää ne. ![]()
Johtuu tukijoiden mukaan geeneistä, tykkääkö korianterin mausta. Toisten suussa maistuu pesuaineelle tai luteelle ja toisten mielestä ihan hyvälle yrtille. Varsinkin tuoreessa korianterissa on minunkin mielstäni se luteen maku, mutta kuumennettuna maistuu siedettävämmältä.
Ehkä kuivatut siemenet maistuisivat minullekin. Täytyy koettaa!
Ahaa.
Pitääpä koittaa kylvää myös Korianteria. Ehkä pääsen sen ihmeitä kesänpäälle ihan livenä äimistelemään. Pitäähän tässä nyt jo jotain alkaa yrittämään… jospa nuo kelit tästä jo lämpeäisivät.
Nyt on sitten tuo Korianteri ruukussaan kasvanut ja marjojakin tekee. Miten talvetan tämän? Jos leikkaan alas voinko syödä ne varsissa kasvavat lehdet? Onko kukaan talvettanut viileässä talvetus tilassa ruukussaan ja onnistuuko? Talvehtiiko maassa 5-6:lla ja millainen paikan tulisi olla, jos haluaa yrittää?
Korianteri on yksivuotinen, talvetuksen huolta ei ole. Yksi- kaksi ja monivuotiset yrtit linkki
Kypsät siemenet kun varisee maahan niin on takuuvarmasti uusia taimia keväällä. Ei sitä saa talvehtimaan ulkona eikä sisällä.
Kylvin kasvimaalle korianteria kun olin saanut anopilta siemenpussin tuliaisena Floridasta. Hyvin itivät ja ovat lähteneet kasvuun. Maistoin lehtiä ja nehän maistuu samalle kuin lude haisee :w00t:
Mikä on tän yrtin tarkoitus, mihin ihmeeseen tollasen makuista yrttiä käytetään ?? !
Nuu,ookko haistellu ludetta?![]()
Mun mielestä lude maistuu vähintään yhtä voimakkaasti kun haiseekin. Olen joskus maistanut vadelmien mausteena… jäi viipyvä maku suuhun…
Se on joku geenijuttu, miksi tuore korianteri maistuu joillekin saippualta tms. Itse tykkään sen mausta ja on ihan ehdoton esim thairuoissa. Siemenissä ihan erilainen maku.
Mulla on se sama geenikombo, joka saa tuoreen korianterin maistumaan “saippualta” eli aika samalta kuin suuhun lentänyt lude.
Siemenet taas maistuvat hieman appelsiiniaromisilta. En ole niitä mihinkään varsinaisesti käyttänyt. Valkoinen kukinta on kuitenkin ihan kiva lisä kasvimaata kehystävien kukkien joukossa.
Tyttäreni ja varsinkin hänen miehensä käyttävät paljon myös korianteria Itämaistyyppisissä ruuissaan. Olivat innoissaan kun mummon pihalta löytyi tuoreen korianterin lehtiä tekemäänsä broileriruokaan. Hyväähän se oli,vaikka erikoisen makuista: siinä myös cayennepippuria ja kurkumaa,oletan. Itse ei tuota tule paljoa käytettyä, vaikka keräänkin siemenet maustehyllyyn
Siinä mun siemenpussissa kerrottiin että kasvin lehdilä ja siemenillä on eri nimi. Korianteri-kasvin lehtiä kutsutaan nimellä cilantro ja siemeniä korianteriksi (coriander)
- In the US, cilantro is the name for the plant’s leaves and stem, while coriander is the name for its dried seeds. Internationally, the leaves and stems are called coriander, while its dried seeds are called coriander seeds. … Try adding cilantro for a more refreshing taste, or coriander to help spice up your recipes
-Is coriander and cilantro the same thing?
While both come from the same plant, they have different uses and tastes. Cilantro is the the leaves and stems of the coriander plant. When the plant flowers and turns seed the seeds are called coriander seeds. … In many Asian recipes cilantro might be referred to as Chinese Parsley or coriander leaves.
-Why does cilantro taste like soap?
Cilantro contains a natural chemical compound, called an aldehyde, that can taste unpleasant to some people. Aldehydes are compounds that are also produced in the soap making process and by some insects. For this reason, some people describe the flavor of cilantro as soap-like or as tasting similar to a stink bug.
cilantro vs coriander
Juu, eri tavaraa on lehdet ja siemenet. Siemeniä voi paahtaa pannulla ja jauhaa sitten mausteeksi. Jos ei lehtien mausta tykkää, kannattaa kokeilla siementen kanssa. Jos kaupan maustehyllystä ostaa korianteria, se on siemeniä tai niistä tehtyä jauhetta.
Korianterin sadonkorjuu:
Lehdet muistuttavat korjuuvaiheessa persiljan lehtiä. Ne pitää korjata ennen kukintaa, ettei maku muutu katkeraksi. Jos korianterin annetaan kukkia, sen ylimmät lehdet kasvavat tillimäisen liuskaisiksi.
Korianterin siementen sadonkorjuu:
Hyvän siemensadon saamiseksi korianteri tarvitsee paljon lämpöä. Lehtisatoa varten lämpö ei ole yhtä tärkeää. Vaikka kylvöstä siementen korjuuseen kuluu 110–130 vuorokautta, sato ehtii normaalina kesänä kypsyä suuressa osassa maata.
Tiesitkö?: Korianterin siemenet maistuvat aivan muulta kuin hieman pistävän makuiset lehdet. Murskatuissa siemenissä on raikas mutta lämpimän makea appelsiinin aromi.
Lähde: meilläkotona.fi / korianterin kasvatus