Vanhempien piha-allas on ollut talven varastossa ja nyt olisi aika laittaa se takaisin paikoilleen. Mallasin sitä entiseen kuoppaan, mutta mielestäni sen kuuluisi olla hieman syvemmällä? Nyt reunat jäävät tyhjän päälle kun altaan upottaa kuoppaan Pitäisikö kuoppaa kaivaa syvemmäksi vai täyttää hiekalla reunan aluset?
Ostin samanlaisen pikkuisen altaan eilen Honkogista. Siellä myyjä sanoi, että alle pitää virittää suodatinkangas, koska maa routii. Itse en tiedä tallaisten altaiden asennuksista mitään joten kaipaan neuvoja myös.
Mutta käsittääkseni maan altaan alla tulee noudattaa altaan profiilia ja tyhjiä ilmakohtia ei saisi altaan alle jäädä. Tää altaan materiaali (ainakin omassani) on melko ohutta muovia, joten huolellinen asennus kannattaa, että koko viritys olisi pitkäikäinen.
Mielestäni sun pitää vielä tarkastaa tuo allaskuoppa altaalle sopivaksi ja hieman syventää tarvittaessa. Toisaalta, jos purat altaan taas syksyllä, niin siinä tapauksessa ei liene kauhean nokonnuukaa tuo altaan pohja sun muut seikat.
Osaisiko joku muu kertoa kuitenkin tuosta suodatinkankaan tarpeesta, kaipaisin tietoa itsekin.
Minä en ole koskaan oivaltanut miksi sitä suodatinkangasta niin kovasti tarvitaan koska olen aina pärjännyt ilman...
Oma pikkuallas rännin alla (hyvin tuon kuvan tapainen) on pysynyt paikoillaan melkoisen routivassa ympäristössä kun se laitettiin isoon kuoppaan joka muotoiltiin sopivaksi salaojahiekalla. Sen asennus oli siksi tarkkaa kun rännistähän tulee välillä kovastikkin vettä joten piti tehdä kallistus altaaseen niin, että ylimenovesi pääsee pois rakennuksesta nurmikon poikki kulkevan salaojan suuntaan.
Ei käytetty mitään suodatinkankaita, lapiolla vain paljon allasta suurempi kuoppa, sinne hiekkaa, allas ja sitten ujuteltiin hiekkaa reunojen alle vesiletkusuihkun avulla. Hyvä tuli ja on pysynyt monta vuotta ja allas on paikoillaan kesää talvea.
Hiekalla minäkin meinaan täyttää mahdolliset ilmakohdat. Suodatinkangas on melko kallista verrattuna altaan hintaan joka oli 39€ joten jätän varmaan kankaan ostamatta.
Askarruttaa vaan paikka, jonne altaan asetan, se on monihaaraisen vaahteran lähellä, joten varmaan kannattaa katkoa muutama haara puusta, ettei ole heti pikkuinen allas putoavia lehtiä täysi.
Inhoan vaahteraa, mutta mies ei anna kaataa, koska luo terassille jonka reunalle altaan asetan, vilpoista varjoa.
Suodatinkangasta suositellaan nykyään kaikkeen mahdolliseen. Temskun allas on minun mielestäni asennettu aivan oikein. Reilusti isompi kuoppa ja salaojasora altaan ja perusmaan väliin. Suodatinkangas estäisi soran ja perusmaan sekoittumisen. Soraa reilusti niin homma hoituu.
Suodatinkangasta, juurimattoa ja katekangasta - kasvuharsoa ja talvisuojapeitettä... Myös minusta tuntuu, että ihan joka paikkaan ei tarvitsisi "kangasta". Toki hyvä puutarhurin apulaisia ovat, mutta rahaa niihin saa myös palamaan.
Ensimmäinen piha-altaani on ollut niillä sijoillaan jostain 90-luvun puolen välin tietämiltä saakka ja nyt olen päättänyt ottaa sen täsmentelyn seuraavaksi projektikseni. Altaat ovat minulle todella tärkeitä varavesivarastoja ja ovathan ne kivojakin silloin, kun on juuri saanut veden putsattua ja suihku toimii
Jossain päähännousemassa menin ja madalsin puolet altaan sivureunoista ja keskeytin homman, kun tuli liian painava kivi kohdalle. Nyt on tarkoitus korottaa ympäröivä maa takaisin, vaihtaa perennavalikoimaa ja tehdä ehkä reunat toisin. Alunperin altaan reunaan olen pannut hyvin suuria (kantamisen äärirajoilla olevia) kiviä ja joka reunalla on lisäksi yksi betonilaatta, miltä on helppo koukata kastelukannuun vettä. Muutamassa pressunvaihdossa on kuitenkin tullut mullistettua alkuperäiset tuumitut kiviasetelmat ja viereisten vaahteroiden kasvettua täyteen mittaansa, on alue nykyään hyvinkin varjoinen, mutta kasvien huolto ja puunlehtien siivous on hankalaa kivien takia.
Mieleni tekisi käyttää isännän keräämiä liuskekiviä uusiin reunoihin ainakin osittain, mutta aihe vaatii neuvottelua, koska en jaksa kaikkia entisiä kiviä liikutella yksin...
Altaani ei siis ole mikään valmisallas, vaan kaivoin ison montun hiekkamaahan ja tein pohjan pressusta. Erittäin halpa ja helppo homma hiekkamaan asukille.
Allas on jo asennettu paikoilleen Kuoppaa hieman suuremmaksi ja hiekkaa täytteeksi väliin..eikä mitään kalliita suodatinkankaita. Vanhempieni allas on ainakin tähän asti nostettu talveksi varastoon, eli ei tarvitse pelätä mitä routa altaalle tekee. Mielestäni kaikista parhaimmalta allasvaihtoehdolta vaikuttaa betonista valettu allas, johon saisi tavallaan valettua kivet kiinni..itse voisi myös muotoilla siihen haluamansa istutuspaikat eri kasveille Sitten joskus kun minulla on oma talo ja piha niin rakennan sellaisen.
Minäkin olen ehdotellut, että meidän pressualtaasta tehtäisiin betoninen, muttei isäntä myötäile
Kävin mittaamassa kriittiset pisteet neljäsosaympyrän muotoisesta altaastani ja kovasti pähkittyäni laskin, että syvyyskin pitää tosiaan kertoa kahdella, samoin reunavarat! 40 senttiä syvän ja pisimmässä kohdassaan kolmimetrinen monttu tarvitsee vähintään 4,30 x 3,60 metrin pohjamuovin. Olen aina ostanut vaihtopressut summanmutikassa ja tuurilla.
Geometria ei koulussa ollut parhaita aineitani, mutta kun piirsin kuvion ja merkkasin mitat, osasin lopulta ynnätä Kaivoin montun aikoinaan myös ilman mittauksia ja toinen suora sivu on 2,30 ja toinen 2,20 metriä...neliön mallinen olisi helpompaa vuorata, sillä kolmeen kulmaan tulee tässä neljännesympyrässä hirmuisesti muovia taiteltavaksi.
Älkää ihmeessä nostako allasta talveksi pois. Kyllä se allas siinä pysyy paikallaan, ja ehjänä, kunhan muistaa jättää altaaseen 2/3 vettä.
Kuten joku jo mainitsikin, reilusti allasta isompi kuoppa, sen täyttää ja muotoilee karkealla hiekalla altaan pohjaa ja muotoa mukaillen, ja siihen istuttaa altaan paikoilleen. Kuopan reunat kannattaa tehdä himpun maan pintaa matalammalle, niin ne altaan reunat istuvat maisemaan hyvin.
Ja kun sen altaan antaa olla kesät, talvet paikoillaan, niin allas istuu vuosi vuodelta maisemaansa aina vaan paremmin.
Haluaisin vesialtaa pihaan, ja olen vähän pohdiskellut eri paikkoja.
Yksi olisi lähellä lasten leikkejä, ja siitä saisi ottaa vettä, jolla läträtä hiekkalaatikon reunalla. Miten nopeasti tuommoinen valmisallas vaan liettyisi ämpäreistä irtoavasta hiekasta? saako sitä mitenkään puhtaksi?
Toinen vaihtoehto olisi nuotiopaikan lähellä, ja siinä voisi viilentää muutaman kaljan ja siiderin. Vai voisiko? Miten kuumaski tuollainen musta allas kuumentaa veden?
Vai pitääkö vaan tehdä koristekäyttöön ja kieltää 3- ja 6-vuotiaita ollenkaan koskemasta
ehkä tämä kysymys sopii tähän. Minulla on koristeallas, n. 2,5mx2m, syvyys n. 70 cm ja olen ihan epätoivoinen sen puhtaanapidon suhteen. Miten siis saan veden pysymään kirkkaana?
Kokeillut olen sitä biologista ainetta, joka ensin värjää veden turkoosiksi. Se on kauhean kallista kun sitä pitäisi koko ajan olla lisäämässä. kloori ei käy, koska allasta ympäröi kasvit. Auttaisiko tuohon vesikasvillisuus? Vai mikä?
Meillä vähän pienempi allas kun Viherpeipolla. Se turkoosi litku muuten värjäsi kivetkin turkoosiksi eikä mitään auttanut.
Substraatti on toiminut,sellaista kellertävää soran näköistä,myydään puutarhamyymälöissä säkeittäin.
Yksi säkillinen on ollut altaan pohjalla ainakin kolme vuotta,eikä ole levää tullut. Joku tuolla osasi kertoa,että on täysin myrkytöntäkin.
Ekan vuoden jälkeen kaivoin susbstraatin keväällä ylös ja huuhtelin (ehkä siinä pussissa neuvottiin niin…) mutta sen koommin ei olla mitään operoitu,saas näkee kuinka toimii tänä vuonna
Entisen kotini altaassa se allassubstraatti ei toiminut lainkaan, hetkessä tuli helteillä vesi vihreäksi, altaan mitat taisi olla juuri samat kuin viherpeipollakin. Pitäisiköhän kokeilla tähän nykykodin altaaseen, toimisikohan se paremmin matalassa altaassa? Viherpeippo, millään en saanut pidettyä enisen kotini allasvettä puhtaana, en sinisellä litkulla, en substraatilla, enkä sillä olkikonstillakaan, veden jatkuva vaihto oli ainoa konsti, onneksi meillä oli pihassa vanha oma kaivo sähköpumpulla varustettuna, muutoin en olisi vettä raaskinut niin paljoa tuhlata.
taidan kokeilla vielä sitä substraattia, mutta vuoraan sillä koko pohjan, ettei pohjassa näy typerä pieni läiskä. voishan lisäksi laittaa pienen olkipallon. kerron sitten, miten kävi. jos kasveja ei olisi, laittaisin klooria.
Minun altaassani substraatti on toiminut. Täysin kirkasta ei allasveden mielestäni tarvitsekaan olla, eihän sitä juomavetenä kuitenkaan käytetä… Itselläni on valmisallas, jossa on eri tasoja: tärkeää on laittaa substraattia kaikille tasoille, sekin parantaa asiaa. Lisäksi korostaisin allaspumpun merkitystä: riittävän tehokas ja koko kesän ajan yhtäjaksoisesti päällä. Pumpuissahan on myös suodatin ja veden pysyminen liikkeessä jatkuvasti on tärkeää.