Koristeheinät

Keskusteltakoon tässä, kyllä se heinästä käy.  Ehkä rohkenen minäkin tumpelokasvattaja sitten tilata. Jossain nettikaupassa oli varmaan pariakymmentä eri lajia/lajiketta siemeniä. Kun vain tietäisi mikä olisi kestävin.
(Perustetaan sitten oma ketju kun saadaan kylvöt kukkimaan!)

D. latifolium minulla, taisin tilatessa hyväksyä sen, että talvisäilytyksen tarvitsee joka tapauksessa, joten en kummemmin tutkinut kestävyyttä :slight_smile: Mutta sinähän olet ihan eri leveyksillä, frostfree näkyy kuitenkin olevan. No nämä piiperot ovat nyt kestäneet pari "lähes" pakkasyötä :slight_smile:

(Ok tuon ketjun kanssa ;D )

Gardens Illustrated -lehdessä (jossa muutenkin on heinäharrastajalle aina runsaasti silmäkarkkia) esiteltiin hiljattain Dieramaa jossakin englantilaisessa puutarhassa eli minua vastaavissa oloissa. D. vaatii luotettavasti talvehtiakseen kuitenkin ymmärtääkseni aika läpäisevän maan, mitä minun saveni ei ole.

Olisikohan tuossa pari sopivahkoa, ainakin mainitaan damp, marshes ja standing water?

Kiitos Heksu linkistä. Tuota pauciflorumia en kuitenkaan halua, jos se on nimensä mukainen! :smiley: (Olikin muuten Irlannissa se GI:n elokuun numeron puutarha.)

Tämä pieni muutti Virosta meille.

Heinät ovat komeimmillaan nyt syksyllä, kun muuten alkaa kasvit lakastumaan.

JariH, mikä ihanuus on tuo punainen heinä ?

Hieno väriyhdistelmä,onko nuo kaksi harmaalehtistä eri kasveja, toisessa näyttäisi olevan leveämmät lehdet ?

Tuo punainen on hurmesilkkiheinä Red Baron (muistaakseni tuo lajike). Latinalainen nimi ei ole nyt käsillä. Se on viime syksyn löytö Prismasta - talven oli jo paikallaan maassa. Suojasin väärinpäin käännetyn styroksilaatikon ja purun avulla. Lähti hitaasti keväällä, mutta parani koko ajan kesän mittaan. Etualalla ovat sininata ja hopeatoppo. Nata taitaa olla kapeampi.

Osaisiko joku auttaa, mitä nämä heinät ovat? Lähinnä olen kiinnostunut, ovatko yksi- vai monivuotisia. Naapurilla on ollut kasvihuoneessa näitä koristeheiniä kasvamassa (kukkakimppuja varten) ja niitä olisi mahdollista saada. Ensimmäisen korkeus n. 130 cm ja kahden jälkimmäisen n. 70 cm (nämä kaksi viimeistä on hyvin samantapaisia, mutta toinen on punertavampi).

Pisamakello, nuo ovat varmaan yksivuotisia, koristehirssiä ja pantaheiniä.

Kiitos malvankukka. Näin vähän epäilinkin, niin en ruvennut hamstraamaan. Kiitti!

Mutta siemeniä kannattaa ottaa talteen, jos vaan ovat kypsyneet, ja kylvää keväällä.

Jep. Siemenet eivät näyttäneet vielä kypsiltä. Katsellaan, jos ehtivät vielä :wink:

Mahtaako pampaheinä kukkia jo ensimmäisenä vuotena?

Kovasti mietin siemenien ostoa, mutta jos mun täytyy syksyllä kaivaa ne maasta niin en tiedä jaksanko nähdä vaivaa…

En kyllä löytänyt mitään että pitäisi kaivaa ylös mutta varoitus kyllä että voipi olla että kukkii vast toisena tai kolmentena vuonna (minä ajattelin kyllä ronskisti pistää tilaukseen)

Fertilizing ornamental grasses can result in over-lush growth and unmanageability. Don’t be disappointed if your young plant does not have plumes for the first two or three years. When established plants do not form plumes, it is usually because they have been over watered or fed too heavily, which would tend to stimulate foliage growth instead of plumes.

Vapaasti suomennettuna ei saa kastella tai lannoitaa liikaa muuten ei tuota "kukkia".

ElluK, minulla on noita jättiheiniä (ei ilm. mainitsemaasi) ja vain yhtenä kesänä ehti kukkaan. En edes tiedä mistä se johtuu, koska viime kesä oli kuuma - miksi nyt ei esim. ehtinyt. Heiniä on useammassa paikassa ja nimenomaan jättiheinät eivät tahdo kukkia, kaikki muut heinät kylläkin.

Tuo pampaheinä taitaa vaan olla niin arka, että tarvitsisi tosi hyvän suojan, että selviäisi talvesta.

Kai sitä voi kokeilla. Jätetään osa maahan ja osa viedään sitten vaikka kellariin jos niin on.

Sinix, jos siemenet (joita mulla ei vielä ole) sattuu itämään hyvin, niin otatko kevään taimivaihdossa sitä, jos vaikka sulla kasvaisi paremmin?

Kasvatin viiem keväänä cortaderia pink and white Fateria, mutta eivät ne  kukkaan ehtineet. Pidin ne koko kesän purkissa eikä liikaa vettä saanet. Nyt otin syksyllä purkin sisälle talvetukseen, saas nähdä.

Miten korkeaksi Viherpeukalo sun pampat kasvoi kesän aikana?