Koristeheinät

ElluK; - KIITOS tarjouksesta, minulla vain alkaa kasvikiintiö olemaan täynnä, jos ei lisätilaa saa jostain:). En käsitä mihin laitan nämä 19:sta styrox laatikoissa olevat, jos joku sattuisi itämään… tai toivottavasti löytyy ottajia sitten…! Löysin vielä siemenpussin Molinia arundinaceastakin heinästäkin.

Minulla oli noissa jättiheinissä myös keltaviiruinen alunperin, mutta se on matkan varrella kadonnut, eli aika herkkiä ovat ja minulla EI OLE KELLARIA:kaan ;(.

Elluk, oisko olleet n. 40 cm korkeita, kaartuivat jo syksyllä nätisti.

Aion ensi keväänä istuttaa ‘Heinäviidakon’. Jos ajattelee siemeniä, onko siemen ja siemen sama, jos sen tilaa Ruosista, Virosta, Tanskasta Hollannista jne?

Vai onko ilmasto ja kasvualusta se ratkaiseva?

Hankinnassa näitä:

Echinacea purpurea ‘Magnus’

Calamagrostis x acutiflora ‘Karl Foerster’

Sanguisorba officinalis

Sanguisorba ‘Tanna‘.

rstrr, periaatteessa siemen on sama, ja todennäköisesti monet Eurooppalaiset siemenet tulee samoista alkuperistä, eli niitä ei tuoteta itse. Mutta jos voi valita siemenen alkuperämaan, pohjoisin on paras.

Yllä olevassa listassasi vain koristekastikka on heinä, ja lajike ‘Karl Foester’ on steriili joten sitä ei voi lisätä siemenestä, vaan jakamalla.

Tuosta listasta tulee ihan Piet Oudolf mieleen :).

Mihin aikaan olisi viisainta kylvää sininatan siemenet? Tarkoitus olisi laittaa niitä havukasvien ryhmään aika kuivalle hiekkapohjaiselle alueelle.

Seedaholic sanoo, että itää parissa viikossa, kun kylvää hiekkaiseen, kosteaan multaan ja pitää 20 asteen lämmössä.
B&T väittää, että tarvitsee valoa itämiseen ja kertoo itämisen olevan epätasaista.
On minullakin ohjelmassa, taidan luottaa nopeaan itämiseen, niin että vasta huhtikuulla ryhdyn puuhaan.

Taidan kanssa idättää vasta huhtikuussa jos ehtii niin kun sitä ennen on chilit viemässä tilaa.

Viime vuonna sininataa kasvattelin, olisinko maaliskuulla laittanut, ihan tavalliseen puutarhasäkkimultaan. Hyvin itivät ja kasvoivat.

Yritin täältä heinäkeskustelusta etsiä semmosta ohrannäköistä heinää. Viime kesänä kuljeskelin kalaseuralaisena tuossa Etelä-Helsingin rakennetulla niemellä (Masa-Yards sun muut siinä lähellä). Siinä pengerretyssä sorassa kasvoi semmosta heinäkasvia, joka näytti aika kovasti ohralta, mutta niitä hapsuja oli tosi tiehästi. Olivat tuossa vaiheessa vielä ihan vihreitä (heinäkuun alkua varmaan oli). Jotenkin ilta-auringossa olivat niin kauniita ja mukavan tuntuisia suteja. Aloin jo suunnitella tulevani syksymmällä korjaamaan vähän satoa :smiley: Tuommosia ois mukava vaikka istuttaa mökin pihaan.

Muutenkin haluaisin löytää mukavia huiskilo-heiniä mökille. Eniten olen katsellut sillä silmällä kaikenlaisia rantojen ja ojien kasvustoja, sillä haluaisin mieluiten löytää näyttäviä heinäkasveja Suomen luonnosta. Istuisivat hyvin saaristomaisemaan. Liian eksoottiset ei oikein sovi.

Oiskos ollut partaohra

Havina, kuukkeloin tuon ja KYLLÄ! Se on nimenomaan partaohra! Kiitos :slight_smile: Se on niin kaunis kun siinä on hieman semmosta auringonlaskunpunertavaa-sävyä :slight_smile: Ei kun keväällä niemelle kaivelemaan soraa…hihii.

Jännä että se on levinnyt tuolle niemelle…siellä kasvaa vain semmosta ohdakemaista pöheikköä siellä täällä…vähän heinätupsuja ja sitten tuota partaohraa. Ja siis kyseessä ihan hoitamaton alue jossa isot järeät kuljetusajoneuvot pyörii. Semmosta tehdashalli-aluetta. Ei ole siitä pengertämisestäkään ollut moksiskaan tuo yksivuotinen.

Itse oon nyt just innostunut (kaiken muun lisäksi) kaikenlaisista heinäkasveista:) Sinne vaan kaivelemaan. Montaa sorttia on heinänsiementä mulla jo jemmassa mutta tupasvillasta vielä haaveilen.

Havina ihan tästä normi tupasvillasta vai sitä saat kyllä minulta kun kevät koittaa

Kyllä, ihan siitä tavallisesta. Ihanaa Mumimyy, kiitokset, palataan asiaan keväämmällä:)

Minulkin on Havina sitten joitakin heiniä, joista en kaikista kyllä tiedä es nimeä, vinkvink siis :wink: Olikohan tässä ketjussa jotain kuviakin joistain…

Ei näytä olevan, ne olivat sitten varmaan tunnistusketjussa mutta saat minultakin sitten alkuja :slight_smile:

Kiva, kiva Heksu, sovitaan sit teidän kanssa jotain vaihtureita, tai muuta:)

Mulla oli viime kesänä Lord Nelsonin siemenistä kasvatettua partaohraa. Taisivat olla jotain huonoa kantaa, eivät olleet oikein minkään näköisiä. Pieniä ruippanoita. Kaikkea muuta kuin kuvassa… Laitoin niitä kahteen eri paikkaan ja vielä ruukkuunkin, mutta sama lopputulos kaikissa eli kasvualustan puutteet tuskin olivat syynä.

PikkuPionin löydökset kuulostavat paljon elinvoimaisemmilta.

Tuulia-tuu, mielestäni näin partaohraa Turun satamassa, soraisilla alueilla lähellä Ruissalon siltaa. Vink-vink…

Jassoo, ensi syksyn puutarharetkikohde siis Turun satama :smiley:

Merlin, toikin on semmosta satamamaista (??) aluetta. Siis semmonen tekoniemi…siinä liepeillä on joitakin paatteja pysäkissä.

Tuulia-tuu, ei noikaan mitään kovin isoja ollut…polvenkorkuista vaan (mun polvi on aika alhaalla…en oo pitkäsäärinen >D). Mutta isompana kasvustona näyttivät niin ihanan pehmoisilta, että niitä oli pakko mennä hipelöimään.