Olen saanut kaksi saraa muutaman talven yli: Carex morowii variegatan ja Carex ornithopoda variegatan, kuparisara sen sijaan kupsahtanut kahdesti.
No en taida sitten siihen investoida, Merlinkin jonkin verran minua etelämpänä…
Ruukuissa kuparisara talvehti hyvin, pimeässä mutta liian lämpimässä kellarissa, jossa osa talvehtijoista heitti veivinsä. Minusta kannattaa vaivan, jos vain joku sopiva paikka.
laitetaas kuparisaran kuva kanssa. Vai pitäiskö olla punalehtisien kasvien ketjussa…
Sinne myös Sopivia talvetuspaikkoja ei minulla juurikaan ole, pihalla on pari metriä syvä tyhjä kaivo, joskus olen ajatellut sinne jemmata eristetyssä kopassa talvehditettavia
Minäkin ostin syysloppuunmyynnistä IV -vyöhykkeelle tuon kuparisadan ja täälläkin puutarhalla vakuuttivat, että pitäisi menestyä talven yli maassa… epäilenpäs vain.
Hensku, älä sellaiseen kaivoon laita, jossa saattaa kovalumisen ja kevätsateisen vuoksi tulla vettä. Itse viime syksynä jemmasin purkkeja kuoppaan, josta oli ns. “jätevesipuhdistuslaite” poistettu, kun liityimme kunnalliseen verkkoon. Ed. vuonna kuoppa pysyi tyhjänä, nyt keväällä taasen kuoppa olikin piripintaan vettä (sieltä sitten ongimme märäntyneet kasvit), vaikka ympäristö on hiekkaa ja paikka viettää, sekä sieltä on salaojaputkia myös. Nyt kuoppaan täyttelemme… olin miettinyt siihen jotain muuta.
Aina kannatta kokeilla vaikka etelässä ei menesty niin tällä lumisilla alueilla voi kuparisara menestyä kun laitta hyvään paikkaan ja ottaa turvemullan pois juurista ja vielä varmistaa pohjan ettei vesi pääse vaivan juuria vaikka olisi vesi sateinen talvi
No olipas hyvä pointti, sinix. Minähän olen tietysti kurkistellut sinne vain kesällä, kun on ollut kuiva eikä tullut mieleenkään tuommoinen!
Heinäpenkki näyttää nyt tältä. Kaikki saamani heinät on edelleen elossa:D
Heinät ovat aina kauniita.
Kiitos vinkistä koittaa talvettaa kuparisara ruukussa viileässä. Otanpa kolmesta maahan istuttamastani tupsusta ainakin yhden autotalliin talviteloitukseen:) Ihanan näköinen Kurpan heinämaa, on tuo vaalea edessä hopeatoppo, kuinkahan se talvehtii?
Osaako kukaan sanoa jotain (ehkä) Japanista alunperin olevaa melko kookasta koristeheinää. Siinä on siemenissä sellaiset monta kymmentä cm pitkät haitulat. Siis jokaisen siemenen se “lenninosa” on pitkä karvainen haituva. Siemenestä se haituva lähtee kiertyen. Siis suorana mutta “varsi” on ihan tiukalla kierteellä.
En ole nähnyt heinää kasvamassa livenä. Sain siskolta sen siemeniä.
Hän sai ne jostain ja unohti nimen.
Pitäisi kasvaa ihan vain kun lykkää maahan mutta olis kiva miettiä minne lykkää
Inki, hopeatoppo on talvehtinut täällä jo ainakin kymmenen talvea.
HOPEAPIIPPO - SILVERFRYLE Luzula nivea.
Kasvatin tätä pari kesää (siemen kylvö) mielestäni kannatti.
kukkavarret leikataan kukinnan jäkeen.
siis monivuotinen.
Kuutamo,parta-OHDAKE ei kyllä ihan kuulosta heinän nimeltä??
Kiitos Tuulia-tuu!
Italainpantaheinä,yksivuotinen.
poistin tuon edellisen viestini(mistä ihmeestä keksin tuon ohdakkeen?)
Tää heinä on ehkä jokin sarakki. Ei kestä talvea Suomessa ulkona. Kestää kyllä -10 astetta ennen kuin lehdet paleltuvat. Miten nyt sitten voisin sen talvettaa kun täytyis olla koko aika auringossa ja kosteana? Kai silläkin jokin lepoaika on? Jos tää on sarakki niin on kotoisin Uudesta Seelannista. Ei taida onnistua talvetus. Pitää varmaan ostaa uudet heinät ens kesänä. Tykkäsin tästä kun oli niin hyvässä hapessa koko kesän. Väri ja muoto säilyi kauniina. Tämä kuva on otettu alkukesästä. Ovat vieläkin ihan hyvännäköisiä.
Hyvän värinen, voisikohan sitä talvetusta kokeilla sitten ihan huoneenlämmössä?
Ja nyt muistin, että pikkuiset enkelin onkivavat ovat vielä pihalla!!
Mistä olet enkelin onkivapoja hankkinut, Heksu? Minä olen haaveillut siitä vuosia ja ajattelin nyt tilata siemeniä. (Vaikka eihän Dierama varsinaisesti heinä olekaan.)
No sitten väärä ketju, hups, no kun se on minusta niin heinän näköinen Siemeniä viime talvena jonkun kimpan kautta, ovat nyt sellaisia parikymmentäsenttisiä ja näköjään hyvin kestäneet pari kylmääkin yötä… kasvattelukykyni ovat hyvin rajalliset, eli taitaa olla helppo siemenkasvatettava