Muutama tuttu nimi on. Joskus minulla on ollut jotain heiniä, mutta ne eivät ole viihtyneet pihallamme talven yli.
Nuokkuhelmikkä tarttui matkaan puutarhaliikkeestä.
Kysynpä vielä täälläkin. Olen perustamassa havuryhmää ja sain idean laittaa sinne mukaan pari heinätupasta. Minusta luonnossa kasvava nurmilauha (heinä, jolla on silkkisen sileä pehmeä “sulkatähkä”) on kaunis isoina mättäinä. Leviääkö nurmilauha helposti nurmikkoon? havuryhmän peittona tulee olemaan sepeliä. Kannattaako heinätuppaat rajata istutusvaiheessa jotenkin?
Juu, vimasa, kunnon juurieste tai sitten upotettuun ruukkuun,sepelistä lienee sitten helppo jatkossa nyppiä siementaimet pois!
Toivottavasti kuva siirtyi. Rantavehnää löytää pienelläkin lapiolla ihan tien varsilta (ovat vain niin matalia, ettei niitä yleensä huomaa). Kasvi on kova juuristostaan leviämään ja siemet kannattaa napsia pois, ettei lisäänny vielä näinkin. Kuitenkin se saadessaan hyvä maan, kasvaa todella eksoottisen kauniiksi ja erikoisen näköiseksi, sopii monen muun mukaan. Ruukuissa yhdessä esim. Herrainjuorun kanssa ovat näyttävä näky! Talvehtii hyvin ruukussa ulkona, eikä vaadi yksin kasvaessaan edes mullanvaihtoa… kanankakkaa, vettä ja taas on yksi purkki kesää värittämässä. Herrainjuoru ei talvehdi ulkona.
Itse kasvatan myös isossa rykelmässäni tavallisia kuusia leikaten pallona ja toisessa ryhmässä rantavehnän kanssa sama mäntyjen kanssa (siis pidän napsien männyt pieninä).
Kaikkeakokeileva, harmi, kun kuvaa ei näy. Minulla on ruukussa rantavehnää ekaa kesää. On niin vaatimaton hoitajalleen, että ilmeisesti ei vettäkään olisi tällaisena hellekesänäkään juuri tarvinnut. Ajattelen, että olen kastellut hieman liikaa. Joo, ja voi hyvin uskoa, että talvehtii ruukussakin ulkona. Taidan jättää omanikin ulos. Täytyy vaan syksymmällä vaihtaa se toisenlaiseen ruukkuun, joka kestää. Viikko sitten meren saaressa näin aivan upeita isoja kukkivia rantavehnäalueita. Kasvavat rantasorassa, jossa ei ole humuksen hippua! Omani eivät vielä kuki, toivottavasti ensi kesänä. Mietin, että ruukkuunkaan ei varmaan liian hyviä eväitä saa antaa, jotta kukkisivat. Onko kokemusta?
Ja vielä Kaikkeakokeileva, toissa talvena myyriin kyllästyneenä päätin, että yhtään havua en enää puutarhaliikkeestä osta, vaan haen omasta metsästä kuusen alkuja ja leikkaamalla pidän riittävän pieninä ja sopivassa muodossa. Jos myyrät syö, niin ei ehkä tulee niin surku, kun uusia ei tarvitse taas raha ojossa mennä ostamaan. Eikä tarvitse suojailla kevätahavalta!! Yksi leikelty kuusi minulla oli ennestään ja kolme uutta istutin toissa keväänä. En ollut jostain syystä tullut ajatelleeksi, että männyn kanssa voisi toimia samoin. Kiitos ideasta!
Kuukkeloin kiinnostuneena tuota rantavehnää. Yhdessä paikassa kerrottiin kasvupaikaksi aurinkoinen, mikä olisikin loogista, mutta toisessa puolivarjo/lähes varjo (puutarhaunelma.fi). ??
Minäkin ihastuin rantavehnään kun katselin sitä tuolla rannikon tienvarsilla ja merenrannassa. Ei vaan tullut otettua mukaan muuta kuin kuva. Kauniin sinivihreä.
En usko, että rantavehnä varjossa hyvin kasvaisi. Luonnossa hyvin aurinkoisilla paikoilla.
Kuparisaraa onko kukaan talvettanut sisätiloissa? Aion ottaa yhden ruukkuun ja koettaa joskos selviäisi moisesta hengissä - autotallissa on pakkasilla lämpötila juuri nollan yllä ja muuten lämpimämpää. Avomaalla ei varmaan pärjää?
Kyllä rantavehnä kasvaa puutarhassa mitä kauniimmin, minulla on sitä paljon. Viihtyvät ja talvehtivat jopa ruukussa. Morsinko: - me tapaamme, tuonko sinullekin alkua? Noi siemenet leikkaan yl. tässä vaiheessa, muuten heiniä pukkaa joka puolelta. Tien vierillä kasvavat myös (sieltä itse olen hakenut). Niitä vain ei tahdo huomata, kun ovat hyvin matalia.
Entä oletteko saaneet Kuparisaraa menestymään ihan ulkona IV -vyöhykkeellä esim.? Kukkakauppias väitti keväällä, että onnistuu! En malttanut ostaa, kun hinta oli 12 e.
Sorry, minähän tuolla ylhäällä jo tästä rantavehnästä olin kirjoittanut, mutta onpa nyt kuvan kera. Kasvaa minulla varjoisemmassakin paikassa. Kasvaakseen isoksi, tarvitsee minusta ennenkaikkea kosteutta ja hyvää multaa.
Tuomipihlajalle vielä lisäisin, että rantavehnä saa minulla samaa hoitoa, kuin perennat yleensä. Heitän kanankakkaa keväällä purkkiin ja maa alla on mitä on, mutta tosiaankin hyvin talvehtivat tavallisissa saviruukuissakin.
Mäntyjä kun kasvaa meillä tuolla sepelipättärällä ja hakealueilla nyt niin runsaasti, niin osaa katkon niin, että kasvatan vain sitä yhtä vartta ja kun on tarpeeksi suuri, annan kasvaa varteensa pallon! Tällainen valmiina on meidän naapurissa. Minulla vielä vartta kasvamassa. Ei tosiaankaan kaikkea kannata ostaa valmiina. Meidän kotoiset puumme pärjäävät hyvin. Tietysti ellei niitä sitten joskus enää jaksa "nyppiä" muuttuvat varmaankin mehevimmiksi, mutta ainakin vielä hoitointoa riittää.
Kaikkeakokeileva, sehän vaan helpottaa, jos rantavehnälle ei erikseen tarvitse erilaisia oloja rakentaa. Ilmeisesti siis kasvavat hyvin monenlaisissa oloissa. Meren saaressa rannalla, missä niitä kesällä näin tosi ison ryhmän, ne olivat korkeita ja komeita ja kukkivat hienosti aivan pelkässä sorassa. Saattaapa olla että aina joskus saavat runsaastikin vettä, jos vesi nousee rannalla.
Ja kyllä ovat mahtavia sinunkin rantavehnäsi!! Mii laiks :=)
Kiitos Tuomipihlaja!
Jos vielä olisi iso tila vailla jotain, niin olisin viisaampi ja perustaisin näitä "heiniä" upotettuihin saaveihin isona ryhmänä ja leikkaisin heti kukinnan loputtua kukkaröyhyt pois. Osa leviää juurista, mutta suurin osa ainakin siemenistä ja kun menevät heinät sekaisin, ollaankin jo aika epätoivoisessa tilanteessa!
Viiruhelpikin on nyt kauneimmillaan kun vihreä-vaalea raitainen lehti saa hieman syksyn punerrusta. Jättikokoiset heinät kukkivat itselläni joskus, tänä vuonna eivät kukkaan ehtineetkään.
Honksu myi kuparisaraa perennana, mahtaako tuo talvea kestää? Ketjua kun katselin, niin ei taida kovin lupaavaa olla…
Samaa mietin kun Heksu. Kuparisarat on omin kätösin kylvettyjä ja niin sieviä, etten kyllä raatsisi talvelle syöttää. Olen pitänyt ne toistaiseksi ruukuissa, jotta saa nostella sisätalvetukseen
Mulla kirjassa luki että kuparisara on puolikestävä. Arka talvimärkyydelle.