Rantavehnän raasku on nyt ollut tuossa kolmisen viikkoa. Melko aggressiivisen näköistä on uusi kasvu tuollaisena kehänä joka suuntaan (vai näkyykö edes kuvasta?)
Ihan on sen oloinen, että jonkinlainen juurieste lie paikallaan. Tai sitten siirto toisaalle.

Heksu,heinät kannattaisi kuulemma istuttaa ruukkuun ja upottaa sitten penkkiin. Kyllähän se ainakin jarruttaa leviämistä.
HeinäT ? Tästä luin, että on reipas leviämään, mutta ajattelin, että syssymmälläkin ehtii, on ikäänkuin valeessa vasta. No vielä sen saa kaivettua ylös…
Jänönhäntää en saanut kesällä kuvattua, kun aina tuuli!
Carex ‘Evergold’, onko turvallinen valinta monivuotiseksi heinäksi?
Aina kannattaa kokeilla! En ole itse vielä löytänyt sitä saraa, joka meillä säilyisi.
Laitoin sininataa kasvamaan, sitä oli minulla entisessäkin kodissani ja tykkäsin siitä pyöreästä sinisestä pehkosta.
Minä taas kylvin kultatesmaa ja nyt ovat itäneet ensimmäiset siemenet. Maaliskuun alussa kylvin,kun luin,että olisivat erittäin hitaita itäjiä.Kolme ja puoli viikkoa vain meni! Toivottavasti kasvavat hyviin mittoihin jo tänä kesänä. Sininata on minunkin suuri suosikki kuten viime kesänä hankkimani hopeatoppo ja kirjopuntarpääkin. Tänä kesänä aion kokeilla hurmesilkkiheinää (Red Baron).Ainakin kuvissa sen punainen väri on todella voimakas,katsotaan,miten sitten luonnossa. Heinäinto sen kuin kasvaa!
Ootteko kasvattaneet sininataa ja kultatesmaa ihan sisällä ensin? Kylvin viime keväänä varhain kultatesmaa suoraan maahan, mutta mitään ei itänyt. Sininataa aion kylvää nyt.
Kultatesman kasvatan sisällä,vermikuliitilla ohuelti peittelin siemenet,että mullan pinta pysyy sopivan kosteana. Sininataa en ole siemenestä kokeillut,mutta sisällä kasvattaisin senkin samoin ohjein.
Olen kylvänyt sininataa syksyllä suoraa kasvupaikalleen ja sitten kesänmittaan harventanut siirrellen sopiviin kivenkoloihin yms.
Sininataa kasvaa monessa potissa nytkin sisällä.
kylvin sininataa helmikuussa ja nyt isoin on 6-lehtinen ja n. 14 cm. aika hyvällä prosentilla itää, joskin hieman epätasaisesti. Carex comans ‘Bronze’ ei meinannut itää millään, mutta nyt 13 n. 4 cm taimea
Lisäksi on vielä runsaasti hentohöyhenheiniä ja elefanttiheiniä ikkunalla, jotka vaikuttavat tosi helpoilta.
Koulitaanko ne koristeheinät, siis yksi ruoho /purkki ?
Minä olen kylvänyt 10-20 siementä per purkki ja siinä kasvavat ulosistutukseen saakka. Ovat aika lailla sopivia mättäitä siinä vaiheessa. Varmasti vähempikin siemenmäärä riittäisi,mutta minulla on ikuinen epäilys siitä,etteivät siemenet idäkään. Toistaiseksi kuitenkin aina on ollut ihan sopivasti taimia purkissa.
Näin minäkin olen ajatellut tehdä, hain vahvistusta ajatukselleni. Ja kun ne kaikki eivät tunnut edes itävän.
Minulla on viime kesänä istutettu miscanthus ‘Punktchen’, joka ei ole vielä aloittanut kasvuaan. Voinko heittää toivoni sen selviytymisestä vai herääkö se normaalisti näin myöhään? Toinen miscanthus, joka on yksivärinen, on jo parikymmensenttinen.
Viiminen nurkka pihasta valloitettu. Pitää vielä reunaan keksiä jotain ja laajennusvaraakin on ainakin puoli metriä. Paikaa on niin kalteva, että meinaan kokeilla vaahteran talvettamista ulkona (jos uskallan)
Jotain punaista matalaa heinää meinaa tuohon etsiä, ainakin.

Mitä heiniä nuo ovat? Minä tykkään heinistä, mutta eipä niitä pihassani ole yhtään. Valikoimat ovat aika suppeat yleensä myymälöissä. Heinäkirja minulla on, joten hoito-ohjeitakin löytyisi.
Elefanttiheinä, viiruhelpi, sininata, isopiippo, Kibulta eilen saatu sara? ja nuokkutähkäheinä (tämän nimi on varmaan väärä kun en löydä sen nimistä mistään)