Koko aikana 20 tartuntaa,joista vuojen vaihteen jäläkeen 6 kpl.
Meillä 1 tartunta eilisestä, yhteensä 171 tartuntaa. Huoh.
Katsoin mikä meidän Kirkkonummen tilanne on.
Kaupassa käydessä huomaa että on turnausväsymystä, maskeja pidetään sinnepäin tai sitten maski roikkuu toisesta korvasta.
Paljon nuoria ja nuoria aikuisia on ilman maskeja.
Huomaan että minusta on tullut arka olla paikoissa missä on muita ihmisiä. Kotoilu on aiheuttanut sellaista aivosumua ja yleistä väsymystä. Ei auta kun jaksaa.
Eilen kävin apteekissa, pinta-alataan isossa apteekissa kauppakeskuksessa jossa sisäänkäynti myös ulkoa (minulle tärkeä seikka, ei tarvitse mennä kauppakeskukseen sisään). Vaikka siellä on paljon odottavia asiakkaita, siellä pystyy pitämään kunnon välimatkaa toisiin. Minua edellä oli 9 asiakasta ja takana ehkä saman verran + ne jotka ostivat ilman reseptiä. Palvelupisteitä on monta, niin ei siinä kovin kauaa joudu jonottamaan.
Apteekkiin tuli äiti kolmen pienen lapsen kanssa, kaikki neljä poti jotain flunssatautia. Tämä nelikko jatkuvasti yski, aivasteli ja niisti, ei ollut maskia, ei tietenkään. Lapsilla vuoti nenät ja nenätöhnää kasvoissa ja käsissä, koskivat tavaroihin johon yltivät, juoksivat toinen toistaan jahtaen. Asiakkaiden mielenilmaisusta, apteekin henkilökunta ohjasi äidin ja lapset odottamaan vuoroaan joko ulos tai kauppakeskuksen käytävään. Äiti ei tehnyt elettäkään pyytääkseen lapsiaan pois. Hän vaan totesi ettei ne tuu kuitenkaan vaikka miten käskis. Loppujen lopuksi vartija ohjasi nelikon pois apteekin tiloista.
Vaikka itse tekee kaikkensa ettei saa tartuntaa ja huomioi muut ympärillä, aina on niitä jotka ei kiinnosta.
Kannustan täysin malliin jossa välinpitämättömiä sakotetaan tuntuvasti, niin että todella tuntuu.
Kirkkonummi:
Pielavedellä 8 korona tartuntaa koko aikana.
Iisalmessa 53 toistaiseksi. Odotettavissa lisää tartuntoja. Onhan se joogaope hakemassa lisää siellä Helsingissä.
Vuoden alussa oli vielä tilanne vähän yli pari kymmentä. Viime aikoina tartuntaketju tuon rouva ylimaallisen ansiosta ja lisää on hakemassa.
Kyllä tuommoisille uhalla tekijöille pitäs antaa tuntuva rangaistus ja menolippu sinne mistä ovat tulleet.
Ja vielä tämmöiset kulkee vanhuksille siivoamassa. Taitaa vaan nyt karahtaa bisnes karille. Ei iisalmelaisetkaan ihan tyhmiä ole.
Naapurikunnassa vuotta minua vanhempi tuttava on saanut kaksi kuukautta sitten rokotuksen ja toinen tulee ensi kuun puolivälissä.
Joukossa tyhmyys tiivistyy:(
Huomenna olis rokotteen tilausaika 70-74 ikäisille, saa nähdä saanko ajan? Keski-Pohjanmaalla kahden muun maakunnan kanssa vähiten sairastuneitä. Kyllä on vaikeaa ymmärtää tätä systeemiä, miksi altistuneet levittävät tautia?
esim tässä jutussa kerrotaan kansalaistorin mielenosoituksesta
lisää aiheesta löytyy paljon. mm tieto siitä, että merike sirelpuu oli tullut paikalle puhujaksi
Kaupassa ajattelin sanoa kaikille maskittomille asiasta. Ensimmäinen rouva sanoi, että ei ole pakko ja toinen että joo.
Lopuille kymmenelle en sitten sanonut mitään. Yli 50 vuotiailla oli kaikilla.
Jos tyhmyydellä olisi siivet niin lentäisivät:(
Yksi maskiton oli kaupan käytävällä. Sisällä kaupassa ainakin yhdellä oli iso rako maskissa poskien kohdalla, kaukaa yritin kiertää hänet.
Meidän töissä, kun oli muutosturva info, niin pääluottamusmies antoi minulle suusuojan ja raotin poskien kohdalla, jotta happi kulkee.
Pepino, kerroit hakevasi opiskelemaan leipomoalaa.
Siellä joutuu usein käyttämään paljon vielä tuhdimpia hengityssuojaimia, kuin nämä kevyet kangasmaskit.
Eli jos ei tämmöisestä ohuesta saa happea läpi, niin kunnon hengityssuojaimesta ei sitten sitäkään vertaa.
Leipomoissa on todella tukalat työolot usein, todella kuumaa ja maski päässä, ei oo herkkua.
Meilläkin on kesäisin semmoinen 32-36 astetta ja maski päässä ja en ole leipomossa, siellä taitaa olla vähintään samat, jos ei kuumempi.
Itse elintarvikealalla työskentelevänä, joudumme aina kaikissa jauheannosteluissa käyttämään hengityssuojaimia, oli koronaa tai ei, eli olemme niitä käyttäneet aina.
Ja se on enimmäkseen ihan oman terveyden turvaamiseksi, toki myös estää tuotteisiin pärskimisen.
Täällä meidän seudulla kaupoissa näkee kyllä hyvin harvakseltaan ihmisiä ilman maskia.
Ehkä tämä varsinais-suomen tukala koronamäärä saa ihmiset pikkaisen varovaisemmaksi.
Siinä on 2 eroa, joko on leipuri tai on leipomossa töissä.
Leipuri leipoo alusta loppuun mitä sitten tekeekin.
Leipomossa kukaan ei tee niin, vaan jokaisella on oma yksikkö.
Ajattelin mieluummin olla töissä siellä missä voin leipoa alusta loppuun en leipomossa.
Niin ja yleensä aamuyöllä aloitetaan leipomiset.
Jauhon annostelut ei kestä koko päivää.
Nuo on tosi hankalia juttuja, jos ei suojaudu kunnolla. Isän sisko oli alkujaan kokkina, mutta hän leipoi myös leipää lounasravintolassa. Siitä on jo aikaa ja ei silloin jauhopölyltä suojauduttu. Hän sitten sai ammattitautina astman.
Kela uudelleen koulutti hänet lihamestariksi kauppaan. Mutta jauhoallergia oli tullut, niin pahaksi, että jopa pihvien panerointi sai aikaan reaktiot.
Hän perusti lopulta oman yksityisen kodinhoito ja siivousfirman. eikä pystynyt edelleenkään esim leipomaan asiakkaille. Aikoinaan innokas kotileipuri ei pysty edelleenkään eläkkeellä leipomaan lainkaan.
Eli sitä lähinnä tarkoitin, että jos et mitään hengityssuojaa pysty käyttämään, leipurin ammatti missä tahansa muodossa voi olla vaaraksi terveydelle. On se altistus sitten vähän tai paljon.
Meillä on määräys ainakin kaikissa pölytöissä, vaikka hetkellisissäkin käyttää suojaimia. ![]()
Tiedän kyllä aika hyvin leipomotyöskentelynkin ja leipurin ja leipomotyöntekijän työt.
Olen tehnyt nyt 26 vuotta töitä teollisuudessa ja aika tutuksi on tullut suojainten käyttö eri muodoissa.
No minulla onkin edelleen erinomainen kuulo ja erinomaiset puhalluslukemat, vaikka aika pahoja pöly-ja metelitöitä on ollutkin.
Eli se suojautuminen on kaiken A ja O. Ja jos ei info tilaisuuden ajan pysty suojaa pitämään naamallaan kunnolla, kun ei saa happea, niin miten pystyy suojautumaan töissä?
Nuorena olisin halunnut leipomoon töihin ja kävin kysymässä, että olisin päässyt oppisopimuksen kautta alalle. Lapsuuden astma kuitenkin torppasi asian.
Kävin tänään kylän ruokakaupassa hiukan normaalia myöhemmin, ehkä 14.30 aikoihin tai vähän jälkeen. Siellä oli asiakkaita hiukan enemmän kuin normaalisti, ehkä kymmenkunta minun lisäksi ja 2 tai 3 heistä oli ilman maskia. Vähän tyrmistyin kun olin ollut siinä uskossa että täällä on maskit päällä lähestulkoon kaikilla kaupassa asioivilla. Oli kyllä epämiellyttävä olo pakata kamoja pusseihin kun vieressä pakkasi omiaan henkilö jolla ei maskia ollut. En asetellut kovin hyvin omia ostoksiani pussiin, kiirettä pidin.
Aikoinaan minun 3 siskoa oli eräässä isossa firmassa töissä ihan ison ruokalan puolella ja siellä leivottiin ja tehtiin ruokaa isolle porukalle.
Jostain syystä he vaihtoivat työpaikan ja menivät ravintola maailmaan töihin.
Mitään astmaa ei puhkenut.
Olin aikanaan 6 kk isossa työpaikka ruokalassa ja joka aamu mua odotti 10 litran pullataikina josta väännettiin munkkia ja voisilmää ja kierrepullaa ja wiineriä lopuksi kun kaulin siihen tuplavoit väliin, aika nopsaan kypsähdin.
Vaihdoin toimisto hommiin ! Isompi palkka ja kevyempi ja vaihtelevampi työ.