Koruköynnös, Eccremocarpus scaber

Nuu, mie oon laittanu 3 siementä onks se nyt 10/11 halk. purkkiin.

Itää nopsaan, ihan oon pitäny huoneenlämmössä, ja kasvaa aika lujaa kyytiä, latvoa pitää ja usein, muuten se takertuu kärhöillään joka paikkaan. Siirrän myöhemmin keväällä nuo 3 purkillista isompiin ulos meneviin. (tai johonkin). Bumble tietäs tarkempia ohjeita, hän miutaki neuvo.

Katoin että joku puhuu koruköynnöksestä, ja huomasin että olen mainittu,:), juu, kyllä niitä ainakin kolme siementä saa laittaa/purkki.
Mun itsenikin pitäis kylvää niitä, se monivuotinen joka mulla oli, jäi ulos talveksi, joten se on nyt mennyttä.
Ne on pieninä aika onnettomia aluksi, mutta muistaakseni sietää hyvin käsittelyä, ja olen kylvänyt huoneenlämmössä, tosin aika viileässä, mutta mitään kylmäkäsittelyjä ei tarvinneet.
Siinä alkuperäisessä minkä ostin, oli hyasinttiruukun kokoisessa purkissa muistaakseni 3-5 yksilöä, oli eri värejäkin, mutta jaoin sitä joskus ja nyt siemenetkin on pelkistä keltaoransseista kotoisin.

Koruköynnös on tosi helppo ja kuten raya sanoi, kasvaa vauhdilla ja takertuu joka paikkaan. Oon laittanut paljon myöhemmin tulemaan, mutta kukinta on sitten tietty mennyt loppukesään. Se on minusta hauska köynnös, mutta “jäykkä” ja vähän hankala ohjailtava.

Kiitos, ihanan nopsat vastaukset, tässähän pääsee kylvöhommiin saman tien

Laitan sen suunnittelemani 3 siementä per potti sitten, eihän sitäpaitsi kaikki välttämättä idäkään. Koulimishommia en viitsi näiden kanssa alkaa tekemään, yleensäkin pyrin sitä välttämään jos vaan mahdollista.

siis kylvämään kylvämään tästä taasen sännätään,
ja kun päivä on ohi niin lisää kylvetään…

Hauskan kylvölaulun innoittamana nakkasin itsekin koruköynnöksen siemenet tomaattirasiaan, tulihan tehtyä, vaikka sille rasialle ei oikeestaan olis tilaakaan…

Tätä kannattaa laittaa sellaiseenkin paikkaan, missä sitä tulee katteltua syksyn pimeydessä, sietää hyvin yöpakkasia ja lumiryöpsäyksiä päälleen, virkoaa täysin vielä silloin kun monet muut ovat jo täysin paleltuneet.

Tekee sellaisen porkkanajuuren, ihme kun kukaan ei myy niitä keväällä, se juurellinen kukkii paljon nopeammin kuin siementaimi.

Sen vois varmaan säilyttää samaan tapaan kuin gladiolukset ja daaliat :slight_smile: Muoks. Olihan tosta jo edellä.

Mulla on tää vielä laittamatta, pitäisköhän sitä jo… :smiley:

Minä olen säilyttänyt koruköynnöksen ruukussa kellarissa talvenajan. Sama köynnös säilynyt jo kaksi talvea. Alkaa puskemaan sitten uusia oksia jo kellarissa . Tosi helppo täällä pohjoisessakin.

kiitos tuosta neuvosta. otan käyttöön. sama systeemi, millä ihmekukan on pystynyt säilyttämään monta vuotta talvi"lämpimässä" mökissä.

Ja nyt, tästä keskustelusta tuli mieleen, että PWS:n tilauksestani jäi vahingossa pois koruköynnöksen valkokukkainen muoto, Eccremocarpus ‘Tresco Cream’ :frowning:

Eccremocarpus Scaber 'Tresco' Cream Seeds (25+ seeds) (Chilean Glory Vine) - Plant World Seeds. Onko tämä kenellekään tuttu?

Minullakin muuten talvehti hienosti kellarissa se tavallinen versio.

Sain eilen koruköynnöksen siemeniä, ymmärsinhän oikein että maaliskussa kannattais kylvää siemenet? Ei ihan vielä…

Varmaan kannattaa pikkuhiljaa jo laittaa itämään. Muistiinpanoista katsoin, että viime keväänä itivät 10 päivässä, mutta edellisenä olisi mennyt yli 2 viikkoa.

Ovat aika hidaskasvuisia alkuun. Ja sietävät sittemmin kyllä reipasta latvomista. Tai ainakin niitä kiusallisesti joka paikkaan tarraavia kärhiä voi nipistellä pois. Niin pärjää paremmin niiden kanssa sisätiloissa.

Klaara, kiitos siemenistä!

Täytyy näillekin taimille sitten tehdä joku viritys ,missä roikkuvat, kun kissanpennut eivät anna olla rauhassa, varsinkin pienempi kuvittelee niitä omaksi pissalaatikokseen!!

Nyt jo keijunmekon taimet olen koulinut ja laittanut virityksillä turvaan…

Mulla koruköynnökset jo varmaan kolme viikkoa,eikä näy pyhää piikkiä :frowning:

Karvari heitä vielä lisää siemeniä. Niitähän ei peitetä. Onko Sinulla vielä. Täältä saat, jos ei. Minulla on muutamia pinnassa, mutta olen kylvänyt ne jo 30.1. Itää hitaasti.

Nämäkinkö jätetään pintaan?

Minulla ainakin pinnassa itäneet. En ole peittänyt.

Koruköynnös itää todellakin hitaasti. Mun täytyis myös laittaa sitä nyt itämään. Mulla on kodinhoitohuoneen ikkunalla talvehtinut viime vuotinen koruköynnös koko talven ja nyt se kasvaa aikamoisella vauhdilla. Saa nähdä millaisessa liemessä olen sen kanssa ennen kuin sen voi siirtää ulos 

Kivinalle,on siemeniä vielä.Täytyy vissiin uusia kylvö,nyyh.

Ja pitääkö tämä idättää valoisassa??

Mun siemenille ei vissiin oo sanottu, että hitaasti itävät. Kelit sattui kohilleen auringon tillottaessa, niin kesti 8 päivää. Mutta toisaalta mulla on ihan outo vuosi kylvöjen kanssa. Nopeilla kestää ja kestää, hitaat putkahellu säpäkästi. :slight_smile: