Koruköynnös, Eccremocarpus scaber

Mulla koruköynnöksten kasvu pysähtyi kun vein ne kasvariin. Ei ne mitään nopeita olleet ennen sinne joutumistakaan.
Kasvarissa ne ovat olleet suorassa auringonvalossa koko päivän aina kun vaan aurinko on paistanut, Pitäisikö ne siirtää vähän varjoon?

Nonni, nyt ne on sitten rahahtanu, lyhyt mutta muuten armoton pöheikkö. Huoh, digikamerasta haaveillen…

Koruköynnöksen siemenkodat ovat aika suuria kukan kokoon suhteutettuna:

Sain keväällä Tolkulta jokusen koruköynnöksen taimen ja yhden tulin lykäänneeksi muuripataan koivun juurelle. Ens kesänä laitan tähän monta, sillä koruköynnökselle näyttää riittävän tueksi koivukin. Kiipee nyt n. neljässä metrissä ja kukkii muutamalla kukalla. Eikä ole halla vielä pannut. Tolkku, saanko tehdä tilauksen ens kevääksi?

Heips kaikille! Pitko tossa viime vuonna kyseli että montako koruköynnöksen tainta kehtais panna esim amppeliin jossa orvokkeja myydään. Selailin ketjun läpi ja huomasin ettei hän saanut vastausta keltään. En ollut kuullut k.o. köynnöksestä mitään ja nyt kuitenkin mulla olis pikkutaimia aika runsaasti. Innostuin kertomuksistanne, mutta mäkään en tiedä istutustiheydestä. Voisitteko viisaammat vähän neuvoa?

En mää viisaudesta tiedä, mutta 2-3 oli muutamavuosi sitten ostamassani

n.0,5 l ruukussa, mutta n.ämpärin kokoiseen sen aina siirrän kesäksi ulos, nyt ei ole kun 1 jäljellä kun puolitin sen joskus ja toinen jäi ulos. On helppo talvetettava,talvehti 3 kerroksen lasitetulla parvekkeellakin vähän kuplamuoviin peitettynä, marraskuussa toin viimeksi sisälle, leikkasin n.15 cm tyngäksi, ikkunalla ollut ja kasvanut vaikka kuinka jo.Talvetettu kasvaa yli 3 m. ja kukkii jo heti alkukesästä asti.Voi viedä aikaisin ulos kun vähän suojaa, ja ottaa myöhään sisään, kestää ainakin syksystä aika hyvin pakkasta.

siis vaude Bumble! Kiitos neuvoista!On kyllä tosi ihana että tämmönen nettineuvopalsta on keksitty! Olitpa ystävällinen auttaessasi. Kunpa olisin jo vuosia sitten keksinyt tämmöiset palstat, mutta nuoriso vasta opasti. Mitään kuvia en osaa laitella mutta saanpa ihailla muiden aikaansaannoksia.

Kun nyt muistelin ja kattelin tota omaa köynnöstäni, niin se helposti kaljuuntuu alaosastaan, ja myös pyrkii voimakkaasti suoraan ylös, mikä näkyy hyvin tuossa Paulastiinan kuvassa. Se ei siis tee mitään viehkeitä kaaria, tarttuu kärhillään kaikkeen mahdolliseen, ja kun sitä yrittää ohjata alaspäin, niin oksat taittuvat helposti, eivät katkea eivätkä kuole, mutta sellainen vinkkeli tulee oksaan.

Mielestäni ei ole siis paras köynnös amppeliin.Itse laitan sen ensi kesäksi ison terttuseljan juurelle purkissa mistä pääsee juurtumaan pohjareiän kautta maahan,eikä lopu köynnöstuen korkeus kesken, ja kylvän uusia taimia sitten kun voi kylvökset pitää ulkona.

Miten te pidätte koruköynnöstä tähän aikaan vuodesta sisällä. Sain elojalalta (kiitoksia) kaksi taimea ja ne kasvavat niin kovasti, että pian tulee katto vastaan.

Ongelmana on koruköynnöksen varsi, kun se on niin kovin hentoinen. Pelkään että se mene halki poikki pinoon.

Latvo reilusti poikki.

Kiitos elojalaka. Käynpäs napsimassa latvaa poikki.

Mites koruköynnös käyttäytyy muiden köynnosten kanssa? Lähinnä ajattelin, kun mulla olis tuossa nuoren villiviinin ympärillä tilaa, että voisko koruköynnöksen laittaa sitä pitkin kiipeämään?

Toin koruköynnöksen ruukun eilen sisälle, pakkasia on ollut ainakin 8 astetta useaan otteesen.

Leikkasin nupulliset oksankärjet maljakkoon, niissä ei näy minkäänlaisia vaurioita, ja juurakon otin isosta purkista paljon pienempään purkkiin talvehtimaan.

Kestää kylmää hyvin, muttei koko talven edestä.

Pitäiskö yrittää tehdä samoin, kun ei kerinny edes kukkimaan mulla?

Tee ihmeessä, talvetettu kukkii paljon nopeammin kuin siemenestä kasvatettu, helpoimpia talvetettavia.Toi munkin oli ihan umpijäässä se iso purkki,suli vessassa muovin päällä yön yli että sai kaataa paakun sulana pois ja pienennettyä.

Ok, kiitos. Kävin just ovelta kurkkaamas, siel se nököttää lumen alla. Nostan kylppäriin.

Bumble, pidätkö sen viileässä,vai huoneenlämmössä? Mahdollisimman valoisassa?

Huoneenlämmössä pidän, joka on meillä kyllä aika viileä, lähellä ikkunaa olen pitänyt, kiipeää nopeasti valoa kohti.

Kerrostalossa asuessa talvehti kolmannessa kerroksessa lasitetulla parvekkeella ämpärissä, muistaakseni oli jotain sanomalehtiä ympärillä. Parvekkeella ei ollut lämmitystä, eli pakkasenpuolella oli talvella.

Eli varmaan menis jossain kellarissakin,meillä vain ei ole sellaista että olis voinut kokeilla.

Koruköynnös on hengissä ja elelee vintissä ikkunan lähellä hieman viileämmässä.

Tätä nyt sitten laitan ensimmäistä kertaa kasvamaan. Voisiko joku kertoa istutustiheydestä ? Luin koko ketjun läpi, ja samasta asiasta parikin henkilöä on kysellyt muttei asia oikein ole selvinnyt.

Mietin tässä nyt kuinka monta siementä kylvän per ruukku. Joillakin köynnöksillä on suositeltu siemenmäärä 3 per halk.7,5 cm potti. Sopiiko sama määrä koruköynnökselle vai kasvaako se niin tuuheana että vain yksi siemen per potti riittää ?

Nähtävästi itämislämpötilaksi käy tavallinen huoneenlämpö? Maire taisi kertoa tuolla aiemmin että itivät nopeasti lämpimässä. Muistatko Maire piditkö ihan lattialämmön päällä vai normi huoneenlämmössä ?

Minulla ei ole tästä siemenpussia jossa olisi niitä kasvatusohjeita, sain siemenet siemenkirjeestä.