Kosmoskukka, Cosmos

Ensimmäinen kukka avautunut kevään siemenkylvöistä.

Miten kosmoskukka menestyy ruukussa täydessä auringossa?

Minun taimeni muuten ovat taas todella hentoja ja vaakatasossa (ovat kasvilavassa). Vähän erinäköisiä kuin Pirkko-Martalla. Vieläköhän niillä on toivoa?

Toki on toivoa, aivan valtavasti onkin verrattuna siihen etten koskaan esikasvata kosmoskukkaa sillä se on tosi nopea jo muutenkin. Minulle ei vielä näy edes itsellään kylväytyneitä (tai en ole nähnyt).

Nämä siemenet on napsittu meidän työterv.hoidon pihalta viime syksynä, muutama iti. Mutta sitten toinen pussi jonka ostin, ne taimet on noin puolet pitempiä, eikä nuppuja näy vielä. Ai, eiks niitä olis tarvinnutkaan esikasvattaa. No, ens vuonna olen viisaampi.

Kylvin ruukkuihin kasvihuoneella perjantaina kosmoskukkia ja tänä aamuna huomasin niiden olevan jo tosi hyvällä taimellakieli ulkoa Ne siemenet, mitkä kylvin kasvarin mullokselle riviin, eivät vielä ole näkyvissä.

Kosmoskukat itivät hyvin, mutta koulimisen jälkeen kuolivat kaikki. Nyt kylvin siemenet suoraan maahan. Jos ne ehti viime vuonna myöhempään kylvettynä kukkia, niin kyllä ne ehtii tänä vuonnakin.

Hih, iltapäivällä nousivat myös mullokseen kylvetyt kosmoskukat ylös! On se nopea itämään.

Kosmoskukka kukkii

Täällä jossakin oli puhetta kosmoskukasta ja sen korkeudesta, en enää muista missä. No, tämä kuva ei tee oikeutta kukille, mutta ainoa missä niitä  näkyy edes hiukan. Tänään leikkasin kukat pois (odotin näin kauan koska keräsin siemeniä niistä), 

ja korkeimmat olivat minun korkuisiani (175cm)! Pääosin kuitenkin metrin ja puolentoista välillä, lähempänä puoltatoista. Kuvassa näkyy alueesta vain pieni osa. 

Se oli keväällä vaiheessa, suunnitteilla jotain sellaista mitä ei ehtinyt toteuttaa, ja kosmoskukan taimia minulla oli lavatolkulla  joten annettuani 
taimia kaikille mahdollisille istutin niitä tähän pihan sisääntulon kohtaan "pellon".  Olen varsin tykästynyt tuohon uskolliseen kukkijaan! Pysyy hyvin pystyssä vaikka kasvaakin korkeaksi, ja kukki uskollisesti vaikka paikka 
tosi paahteinen ja kastelu / lannoitus epäsäännöllistä!! 

Mulla on kosmoskukka kasvanut ihan valtavaksi viidakoksi. Korkeus on minua pidempi (olen 174 cm).

Kosmoskukassa minusta melkein kauniimpia kuin kukat, ovat sen lehdet ja kasvumuoto muutenkin.

Eikä sitä tästäkään kuvakulmasta kuitenkaan näe.

Pitäähän nyt kai minunkin laittaa kuva omistani. Eilinen sade näköjään lopulta kaatoi osan kukista.

Oulunseudulta hoi! Oisko ne näitä kosmoskukkia joita on Oulussa Merikoskenkadun istutuksissa? Oltiin molemmat ihailtu niitä eikä tiedetty mitä ne voisi olla.

No noitahan ne taitavat olla! Nyt pitää sitten etsiä siemeniä

Voi juutina Oulunseudulta! Minulla on noita kosmoskukan siemeniä aivan mahdottomasti (enemmän valkoista ja viininpunaista kuin tuota lilaa). Ja arvaa kuka laittoi sinulle kuoren postiin eikä siellä ole kuin harmaamalvikkia ja pioniunikkoa? Arg.

Minulta tulee kanssa tuota valkoista ja vaalean lilaa. Tällä hetkellä kypsiä siemeniä ei ole vielä paljoa, mutta lisää tulee.

Anitalla onkin hieno kuva, mistä näkyy kosmoskukan herkkä romanttisuus ja keveä kestävyys. Minulla kasvuston korkeus on tasan suoraan verrannollinen siihen, miten syvälti jaksoin lapioida parannusmultaa kaupan säkistä kesäkukkapenkkiin keväällä. Loppupäätä kohti madallutaan kovasti. On siellä kyllä myös suuria suuren mäntymme juuria alla.

Heh, Temskukka, ei ihan mennyt minulla ajoitus putkeen

Jos vingun sinulta tässä talven aikana taas jotakin niin laita samaan kuoreen silmän isku

Yritän tässä kerätä listaa mitä pitäisi kylvää syyskylvönä… Jossain netissä löysin että tämä tarvitsisi kylmäkäsittelyn… täällä taas ollaan vasta keväällä oltu liikkeellä. (itse ajattelin heittää kukkapenkkiin nyt jos tarvitsee todellakin kylmäkäsittelyn) Eli tarvitseeko kylmäkäsittelyä?