Kotilo ja etana -> Suljettu, jatko: Tuholainen: Etana,kotilo

Nannalle vielä. Ei niitä pidä puutarhamaalle polkeakaan. Kerää ne jollekin kovalle alustalle ja anna sitten Kontiota otsaan, tai en minä tiedä minkälaiset kumpparit sinulla on. Liisteet vie sitten vaikka roskikseen.

Voi hurja. Kotiloiden hävittämiseen kokeilisin etikkavettä. En tiedä mikä olisi sopiva suhde vesi-etikka -liuokseen: pullollinen väkiviinaetikkaa /10 litraa vettä ? Ja kotilot uimaan. Ei ainakaan tarvitsisi taiteilla kiehuvan veden kanssa tai tahrata puutarhasaappaita (ja silmälaseja).

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Lehtokotilot vähenevät selvästi, kun on muutaman päivän jaksanut kerätä niitä. Tänään tein oikein tujakan suolaveden litran kannuun ja pudottelin kotilot suoraan sinne. Hyvin tehosi ja on paljon miellyttävämpää kuin liiskaaminen.

Selvennykseksi vielä, että kotilot eivät mellasta pienessä puutarhassani vaan rivitaloyhtiön yhteisalueella meluvallin synnyttämässä kosteassa notkelmassa, josta uskon niitten pyrkivän hanakasti minun puolelleni aitaa, ellen ole varuillani.

Itse olen viime kesänä saanut ne kuriin niillä sinisillä rakeilla rivitalon perennapenkistäni ja sitten keittänyt suolaveden ämpäriin ja osan heittänyt sinne. Samoin jatkan tänäkin kesänä.

Vielä Nannalle kirjoitan. Eikö kotiloille olisi armeliaampi tapa topakka kumpparin polkaisu  päälle kuin hukuttaminen? Eivätpä kituisi. Jotkut taitavat polttaakin niitä, mikäli on sellainen uuni tai grilli käytössä. 

Huh, eka kotilosaalis tältä kesältä kerätty. Noin tunnin keräsin pihan vähiten saastuneilta alueilta (ei tuntunut niin masentavalta...) ja arviolta 4 litraa tuli. Alapihalla kävin, sieltä kerää helposti pari litraa vartissa surullinen No, toivottavasti saisin niitä keräämällä edes vähenemään. On vaan tätä lääniä siihen nähden turhan paljon, jotain 1500 neliötä veikkaisin... Kiva on siellä köykkiä...ärtynyt

Mitkäs on hyviä keinoja sitten tappaa ne kerätyt etanat..? Liiskaaminen saappaan pohjalla tuntuu pahalta, näyttää siltä että ne kärsii... Nopealta vaikuttaisi ainakin äkkiseltään etikka, mutta kun sen laimentaa, niin eipäs olekaan enää kovin nopean ja "kivuttoman" näköistä... En siis tiedä millainen tuntoaisti noilla on, mutta aika pahaa minulla tekee niiden tappaminen. apea Vaikka tiedänkin millainen riesa ovat.

Mitenkäs tuo suolavesi valmistetaan? Pitää kai keittää? Ja kuinka paljon sitä suolaa laitetaan?

Yllättävän vähän mie kierroksella sain, vain reilun litran. Jossain ohjelmassa oli kuulemma esitelty, ettei etana ja kotilo menen kuparin yli. Onko kukaan kokeillut. Jos kuparilangalla eristäisi kukkapenkkejä.

Olen liuottanut desin pöytäsuolaa 3:een desiin vettä, onnistuu kylmäänkin veteen kun vähän sekoittelee. Kotilot eivät inahdakaan vahvaan suolaveteen lompsahdettuaan, mutta en tietenkään pysty arvioimaan, miten kauan hengenlähtö kestää. Olen joka tapauksessa enemmän huolissani omasta loputtomasta kärsimyksestäni niitten naapurina kuin kuolevien kotiloitten mahdollisesta hetkellisestä kärsimyksesä.

Olen kerännyt kotiloita jo kolmatta viikkoa sillä ajatuksella, että eivät ehtisi lisääntyä ennen poistumistaan elävien kirjoista. Päivittäinen saalis on vähentynyt tänä aikana huomattavasti. Parasta keruuaikaa on aamukasteen tai sateen jälkeinen aika.

Eilen sateella taisi olla jo lisääntymispuuhat menossa:(

Jep, kyllä eilen oli oikein pidot ainakin meidän pihalla surullinen Yritän kanssa aloittaa taiston tänä vuonna ajoissa, viime vuonna ehtivät mokomat syödä melkein kaikki kukat... Ja huomasin eilen illalla, että viime kesän saastumattomat alueet pihasta on nyt myös miehitetty. Suunnittelin tuhkavallia pihan reunoille, kun se kuulemma karkoittaa noita, mutta tuolla nuotiopaikalle jääneellä tuhkakasalla ainakin mönki monta kotiloa. Joten se siitä sitten, jäipähän vaivalloinen homma onneksi kokeilematta. no-jaa

Ikävä kuulla, että muillakin on lehtokotilot riesana ja vaikka niiden hävittämiseen ei muuta keinoa ole kuin tappaminen, se tuntuu tosi pahalta. Tsemppiä ja sitkeyttä saman ongelman kanssa painiville.

Sain eilen melkein sätkyn kun rikkaruohoja nyppisin. Kaksi mahtavan kokoista kotiloa olivat hyökkäämässä naapurin puolelta meille (jotain 3 senttisiä). Onko ne lehtokotiloita vai mitä? Tähän mennessä olen löytänyt muutaman pienen kotiloa kantavan. Löysin vielä kolme muuta, liiskasin ja hautasin ne kusiaispesään. Tuskin niistä on enää mitään jäljellä. Ahistaa oikein, onneksi uniin eivät vielä hyökänneet…

Meilläkin täällä riittää niitä kotiloita, ovat kauhea riesa. Talon sokkeliakin pitkin kiipeävät jos heitä huvittaa. Vielä joskus viitisen vuotta sitten niitä ei ollut tällä puolen kaupunkia ollenkaan. Pikku hiljaa ovat levinneet ympäriinsä. Minä olen kyllä oppinut tallaamaan ne kuoliaaksi, minusta se vaikuttaa paljon kivuttommalta kuin hukuttaminen, vaikka rusahtaakin ikävästi kengän allaniin Pitää vaan muistaa kerätä ne talteen johokin astiaan, mieluiten kannelliseen. Tahtovat nuo kotilot muuten mennä syömään kuoleita tovereitaan ja lisääntyminen vaan kiihtyy.

Suosittelen (en mainosta :-) ) Ferramolia. Viime kesänä kotilopopulaatio hävisi lähes tyystin, kun kaksi kertaa levittelin sinisiä ryynejä pitkin takapihaa. Tänä vuonna on muutama elikko löytynyt, nekin onneksi lähinnä lehtikompostin nurkilta. Se on huomenna taas Ferramolin kylvöaika!  

Joo, seinää pitkin kiipeilevät. Tämä leikkimökin lautaseinässä n, 50cm korkeudella . Yhden näin kiipeävän rapattua senää metrin korkeudella ,oli menossa ylöspäin kukkaistutuksille. Kostealla säällä menevät minne huvittaa.

Siksipä niitä kannattaakin kerätä sateen jälkeen ja kostealla sällä. Ovat silloin liikkuvaisella päälla ja helpommin löydettävissä..
Tänään on koko illan satanut, mutta se Ferramol odottaa huomista iltaa... ja sitten kotilot varokaakin tälle tontile tulemasta! Kuolo koittaa vihainen

Taloyhtiön varastosta löytyi vihjeen perusteella avaamaton kymmenen kilon säkki Ferramolia! Viime viikolla, kun sateet loppuivat, ripottelin sitä sekä omaan puutarhaani että yhteisalueille, ja kotilot ovat selkeästi vähentyneet.

Yhdeltä naapurilta sain toisenkin vinkin. Hän oli ostanut sivelyainetta, jolla käsitellään laudat tai rimat, jotka asetetaan lappeelleen maahan suojeltavan alueen ympärille, kotilot eivät kuulemma ylitä lautaa. Nyt on minullakin litran pullo tököttiä, rivaripuutarha on mahdollista eristää kotiloilta näinkin. Aine on nimeltään "Reviiriaita", ja pullossa lukee, että se on valmistettu "puhtaasta suomalaisesta puusta uudella menetelmällä". Valmistaja on Charcoal Finland Oy Alavieskassa.

Jotkut kasvit maistuvat kotiloille paremmin kuin toiset, päivänhattu tuntuu olevan niitten erityisessä suosiossa.

Osa kuunliljoista kelpaa myös oikein hyvin. surullinen

Jos tämä meno jatkuu, täytyy alkaa suosia niitä perennoja, jotka eivät kotiloille maistu. Moni ihanuus jää kyllä silloin pois valikoimista.

Mukavaa kuulla, että tuo aine tehoaa. Meillä on nimittäin myös sellainen kymmenen kilon säkki varastossa. On se sen verran kallista ainetta, että hutiostos harmittaisi. En ole vielä ripotellut maillemme, kun tilanne ei ole vielä edes paha, mutta naapurissa on asumaton talo ja rehevä piha arvatenkin täynnä etanoita. Olemme siis varustautuneet pahimman varalle.

Meillä on sekä kerätty etanat pois että laitettu Ferramolia. Nyt ovat kummasti etanat häipyneet, samoin kuin ne Ferramol rakeetkin pihaltanaurua. Täytyy laittaa varalta lisää, kun juuri vein orkideatkin ulkoilemaan kuusen juurelle. Vaikuttaa tehokkaalta aineelta silti olematta varsinainen myrkky.